Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Закупуването на нов автомобил – все по-достъпно в България

Снимка: shutterstock

Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.

Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.

В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.

Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.

Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.

Редактор: Стоимен Павлов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

ЕС поиска бързо ликвидиране на заразените животни във Велинград

Еврокомисията настоява за незабавно прилагане на мерки за ликвидиране на установеното огнище на чума във Велинград. В становище на Дирекция "Управление на кризи в храните, животните и растенията" към Генералната дирекция "Здравеопазване и..

публикувано на 04.12.24 в 12:57
Ирина Недева

Журналистът от БНР Ирина Недева стана кавалер на френския орден за заслуги

Журналистът, вицепрезидент на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) Ирина Недева е удостоена с Национален орден за заслуги, степен Кавалер, с указ на президента на Френската република Еманюел Макрон. Това съобщиха от френското посолство в..

публикувано на 04.12.24 в 12:06

България днес - 3 декември 2024 г.

Тази вечер за първи път пред родна публика оперната прима Соня Йончева представя рецитала си „На една звезда“ в зала „България“. Концертът е част от втория сезон на „Съкровени гласове“, който тя организира в страната ни, а неин сценичен партньор ще бъде..

публикувано на 03.12.24 в 19:00