Животът на нашия сънародник Стефан Иванов е низ от впечатляващи успехи както на терена в леката атлетика, така и в лоното на изкуството, като самоук художник. Но още по-впечатляваща е силата на духа, която води младия човек напред, въпреки премеждията.
През 2001 Стефан прибавя и още едно отличие към своята колекция, тъй като е обявен за спортист на своя роден град Дряново. Заради усилените тренировки и подготовка за състезания, скоро започват и контузиите, които в крайна сметка принуждават младежа да се откаже от спорта, когато е едва на 17 години. Есента на 2005 година следва друго премеждие - дряновецът претърпява тежка катастрофа с мотоциклет и изпада в 14-дневна кома. Двете черепно-мозъчни травми, частичната загуба на памет и множеството фрактури дълго време не позволяват на Стефан да води нормален живот. В периода на възстановяване се обръща към едно своя хоби от детството. Още от малък обича да рисува, най-вече супергерои, рицари и чудовища, и за да подобри координацията си решава отново да хване молива.
"Беше почти непосилно, защото ръцете ми трепереха, а очите ме боляха. Постепенно, с възстановяването ми, се подобри и рисуването. Така дойде лятото на 2006, когато се наложи да нарисувам един нов автомобил. Получи се добре, нарисувах втори, трети, пети и ми хрумна идеята да рисувам исторически автомобили – спомня си той.
Днес, рисунките наброяват над 2000. Голяма част от тях изобразяват различни модели на един от символите на Чехия – автомобилите „Шкода“. Любовта на българина към тази марка го кара да се изучи в детайли нейната история и да обедини рисунките си в поредица от книги - „Skoda - история в рисунки“.
Специален интерес в проучванията му заемат возилата с марка „Laurin & Klement“.
„1895-1929 година е период, в който Европа преживява бурни индустриални промени, а въпреки войните и конфликтите, малката австро-унгарска фирма съумява да запази произведеното и да се превърне в най-големия автомобилен производител за времето си“ – разкрива дряновецът. „Поставят рекорди и участват в изключително тежки състезания и околосветски пътешествия. До 1918 година, когато приключва Първата световна война, производството и доставките на автомобила били безпроблемни в рамките на Австро-Унгария. След разпадането ѝ обаче, Чехия остава отделна държава, а износът става изключително труден. Пожар през 1921 година, изправя компанията пред криза. След търсене на акционери, интерес проявяват от компанията „Шкода“, които в периода 1925-1929 г. закупуват и поглъщат компанията, а името „Laurin & Klement“ остава в историята.“
След края на пандемията от Covid 19, талантливият българин се надява да осъществи пътуване до Флорида, където да представи своя забележителен труд. В момента дряновецът подготвя втора част от поредицата, посветена на периода 1929-1939 г.
Работата на Стефан, в спортната зала в Дряново, му позволява да има достатъчно време и за друго свое хоби, освен рисуването. Той е сред организаторите на автомобилния ретро парад в родния му град. Признава, че програмата му не е така пищна, както тази в другите градове, но се надява, проявата да заеме своето място в Националната програма за ретро-паради на автомобили и да се провежда всяка година за радост както на местните жители, така и на туристите в малкия град.
Снимки: Facebook - Скиците на Стефан Иванов
През 1920 г. една млада жена с деветмесечно бебе е поставена пред тежък житейски избор – да остане в София при своя съпруг, да замине при родителите си в Одрин или да избере установилия се в Солун брат. След два месеца на разпити, молби, писма и..
Неотдавна австрийският град Залцбург присъди най-висшето си отличие в областта на изкуството и културата на композиторката от български произход Александра Карастоянова-Херментин. И макар от десетилетия да присъства с творенията си, а в началото на..
Нуредин Нурединай произхожда от историко-географската област Го̀ра в Североизточна Албания, в която 90 % от жителите се самоопределят като българи ( Преброяване`2023 ) . В Албания най-много са българите в Кукъска Гора и Голо Бърдо..