Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Българин създаде ново електрическо превозно средство

| обновено на 08.08.20 в 05:45
Снимка: roadhunter.bg

Животът в голям град с некачествена инфраструктура и недобра транспортна свързаност често се превръща в изпитание и повод за излишни нерви. За да избегнат несгодите в центъра с личен автомобил, все повече хора се възползват от алтернативни начини за придвижване.

Именно това предлагат превозните средства, обединени от набиращия все по-голяма популярност термин “микромобилност”. Сред тях се нареждат електрическите тротинетки и скутерите с тегло под 500 кг., популярни в много европейски и световни градове. Едно от новите попълнения в този сегмент представлява електрически задвижван хибрид между велосипед и тротинетка, създаден от българския автомобилен инженер Цветан Илиев.

“Когато се появи първата скица на модела, заживях в София и пътуването до работата се оказа изключително натоварващ процес заради трафика и неспазването на правилата – разказва Цветан Илиев. – Целта ми беше да предложа нещо различно, но не съвсем шантаво. Затова и сметнах, че комбинацията на велосипед с тротинетка е концепция, която си струва да доразвия. Заложих на по-специфичния дизайн, отличаващ изобретението от останалите подобни модели на пазара.”


Първото, което се набива на очи в хибрида, са необичайно големите за подобно превозно средство гуми. Те обаче са избрани неслучайно, за да осигурят по-добрата устойчивост по време на движение. Пробегът с едно зареждане е около 30 км – достатъчно за няколкодневно ползване, ако решите с него да пътувате до работата. Ако ли пък само се разхождате в свободното си време, възможно е да издържи и цяла седмица.

Както знаем, всяко хибридно превозно средство има своите предимства, но и недостатъци. В случая с изобретението на инж. Цветан Илиев предимствата са повече - устойчивост, маневреност, удоволствие от карането.


Хибридът предлага възможността да се ползват редица велосипедни аксесоари и инфраструктура – кош на кормилото, заключващи механизми – обяснява инженерът. – Спрямо велосипеда, основното предимство е, че има много по-малко движещи се части, а това води до по-ниска цена, до по-висока надеждност и сериозно намалява нуждата от поддръжка. Недостатък за някои хора може би ще бъде липсата на седалка. За мен обаче това по-скоро е предимство, тъй като когато седиш цял ден пред компютъра в офиса, нищо не пречи за 15-20 минути да постоиш прав.”

Серийното производство на хибрида е следващият приоритет за Цветан Илиев и от година той работи за постигането му. Признава, че изпитва затруднения с набирането на първоначален капитал. Но тъй като в момента преговаря с потенциален инвеститор, инженерът се надява да започне изработването на устройството от есента. Що се отнася до възможностите за развитие на този тип екомобилност, той прогнозира, че са много и тепърва ще се разрастват.

“Когато се захванах с този проект, направих обстойно проучване на пазара – казва още Цветан Илиев. – Преди пандемията от Covid-19, която даде изключителен ръст на покупките, броят на продажбите на електрически велосипеди растеше сериозно. В момента съм поръчал нови части, тъй като някои от тях – например за задвижването, идват от азиатски доставчици. Оказва се, че огромни фабрики нямат капацитета да произвеждат заради многото поръчки и бум на пазара.”

Изобретателят добавя, че в началото на епидемията се е усетил лек спад и оттегляне на поръчки, но пазарът бързо се регулирал и в момента отново е във възход.

Снимки: roadhunter.bg

Още от категорията

Извънпарламентарната опозиция координира мерки за честността на вота

В 110-ия ден на антиправителствените протести ще се проведе работна среща на извънпарламентарни формации. Те ще обсъдят, как да гарантират честността на следващите избори.  Поканените са коалиция „Демократична България“, партньорска мрежа „Изправи..

публикувано на 26.10.20 в 08:59

Сънародничка в Италия създава приказки за българчета по света

Българите са адаптивни хора, могат да живеят и работят къде ли не по света. Но това не им пречи да изпитват носталгия по „изгубената“ родина и да търсят българското, без значение дали става дума за прекия контакт със сънародниците или за достъп до..

публикувано на 26.10.20 в 07:15

Столичната община възобновява ковид телефона в помощ на възрастните хора

Оперативният център на дирекция „Аварийна помощ и превенция“ на Столична община възобновява горещия телефон 02/904 13 97, на който ще се приемат заявки за закупуването на продукти от първа необходимост, храна и лекарства за възрастни, самотни и болни..

публикувано на 26.10.20 в 04:15