Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Харчим средно по 450 лева на човек за Черния петък

Прекарването на все по-дълги часове пред компютъра или мобилното устройство, неминуемо води до промяна на множество навици, изградени в ежедневието. Сред тях разбира се е и пазаруването, което осъществяваме все по-често онлайн, а не от реален магазин. Заради пандемията от Covid-19 и предизвикателства, които донесе тя през 2020, онлайн търговията беше единствената част от този бранш, която не пострада сериозно, а даже увеличи печалбите си в някои сегменти. 

По данни на Българската Е-комерс Асоциация, онлайн търговията с хранителни стоки бележи 100% ръст, а тази с хранителни добавки и витамини – между 40 и 60%. Спад в продажбите се отчита при дрехите, аксесоарите, както и при услугите в туризма и самолетните превози. Тенденцията за ръст при търговията вероятно ще остане до края на годината, като за това безспорно ще помогне и акцията „Черен петък“.

Официално денят на намаленията трябва да е само един - 27 ноември, но редица онлайн и други магазини обявиха своите отстъпки още преди седмици. Изследване на нагласите на потребителите сочи, че се очаква 70% от българите да се възползват от намаленията на различни стоки и услуги, в рамките на тазгодишната кампания.

Над милиард и половина лева са били похарчени от българските потребителите в Кампанията „Черен петък“ през 2019-та.

Проучването тази година показва, че българите са склонни да похарчат средно около 450 лева по време на тази кампания, което означава, че имат доверие, но не трябва да се допуска и предоверяването” – поясни председателят на Комисията за защита на потребителите  (КЗП) Димитър Маргаритов. В интервю за БНР той увери, че органът, който ръководи, още от октомври е започнал наблюдение на онлайн пазара.


Маргаритов напомни, че глобите за нелоялни търговски практики, които комисията налага са едни от най-високите - 30 000 лева при първо нарушение и до 50 000 лева при повторно. Що се отнася до проблемите, вероятно характерът им ще е подобен на миналогодишните:

„През миналата година три групи въпроси вълнуваха гражданите – забавените доставки, привършването на наличностите в твърде кратък срок по време на тези намаления, както и нереалните намаления. По всички тези въпроси, след наше решение, са наложени санкции за нелоялни практики.”

Доколко можем да се доверим на намаление в размер на 50% до 80% от цената е въпрос, който вълнува всекиго, привлечен от примамливите оферти.

Много е важно, когато пазаруваме онлайн, да проследим цените на продуктите, които сме избрали да закупим, за да сме сигурни, че са намалени с толкова, колкото твърди търговецът – обясни председателят на КЗП. – Апелирам потребителите да сравняват цените в няколко оферти, предлагащи дадения продукт и все пак да бъдат разумни, тъй като ненужните покупки също ни удрят по джоба, както и фалшивите намаления.”

Маргаритов отчете, че през последните години потребителската култура и информираността на гражданите, свързана с правата им да поискат компенсации или да върнат закупена от тях стока, се подобрява. Според него тази добра практика се наблюдава и във все повече реални магазини. 

И все пак, най-сигурният начин да получим компетентно и навременно съдействие при установен проблем със закупена стока, е като подадем сигнал за това в Комисията за защита на потребителите. Освен като клиент, може да отправим запитване и като търговец, тъй като проверките показват, че част от констатираните нарушения, може да не са в резултат на умисъл, а на недостатъчно познаване на законодателството от страна на търговците. Телефоните, на които КЗП приема сигнали са: 0700 111 22 , както и *2211.

Редактор: Йоан Колев

Още от категорията

Протест срещу презастрояването на българското Черноморие

Протестиращи срещу унищожаването на природата по българското Черноморие излязоха по улиците на София и други градове на страната. Те настояват за забрана на застрояването в района на защитената местност Камчийски пясъци край Варна за гаранции за..

публикувано на 01.03.21 в 19:21

Правата на българите зад граница обсъдиха президентът и службите за сигурност

Предприемането на своевременни мерки за адекватна защита на правата на българските граждани зад граница, когато те са обект на атаки само заради националното си самосъзнание, обсъди президентът Румен Радев на среща с ръководителите на службите за..

публикувано на 01.03.21 в 17:25

Българите в Чикаго отбелязаха Баба Марта и в аванс - 3-ти март

Българите в Чикаго отбелязаха в аванс 3-ти март, като за 15-та поредна година развяха българското знаме в центъра на града. Събитието беше наблюдавано от нашите сънародници онлайн.  16 български и други фирми участваха в базар на художествените..

публикувано на 01.03.21 в 16:16