Мария Манева изразява идеите си чрез природни материали с лекотата, с която други художници използват четките и боите. И ако за повечето от нас раковините и морските камъчета остават само спомен от лятната ни почивка, то за Мария Манева те са източник на изкуство.
„Работя с напълно естествени цветове. Никога не рисувам върху раковинките, защото всяка една има много специфичен цвят и блясък. И ако се положи боя върху тях, всичко това ще се заличи. Тяхната естествена красота и блясък се проявява с безцветен лак, като по този начин се създава ефектът на морската вълна“ – обяснява художничката и дава пример с разходките край морето, при които не забелязваме безжизнено лежащите черупки на пясъка под краката си, докато не ги облее някоя вълна: „Тогава пред вас се разкрива невероятният им блясък. Същото се случва и тук“.
За родената в Габрово художничка всичко започва, когато съдбата я отвежда в черноморската столица Варна и това определя нейния път в изкуството. „Животът ме отведе тук и Бог ме благослови с това изкуство, което дори не знаех, че съществува. В момента съм много щастлива, защото живея точно до морето и то е моя източник на материали и вдъхновение. Работата, която върша, ми доставя голяма радост и удовлетворение“ – сподели за Радио България Мария Манева:
„За пръв път се докоснах до морска мозайка през 2008 г. и до този момент не знаех, че съществува изкуство с морски камъчета. След първите си опити разработих собствена смесена техника. Композициите са с миди, камъчета, раковини с естествени цветове, а за фон използвам пясък, който оцветявам за по-голяма изразителност. Така картините имат повече пространство, повече лекота на израза“.
Признава, че в по-голямата част от картините й присъстват мотиви с цветя и птици. „Вдъхновението идва от самите материали. Когато ги събирам или сортирам, пред мен се появява образ на цвете или крило на птиче. Опитвам се да ги пресъздам възможно по-близко до реалността. Работя с естествените им форми и цветове. С годините картините ми стават все по-прецизни и красиви.“
Въпреки, че работата е доста трудоемка и отнема време, крайният резултат е невероятен. „Например, последната ми работа е цвете мушкато. Направих листата от речни миди, изрязвайки само зелената част. Те са от река Камчия, която е близо до нас, където събирам доста от моите материали“ – допълва Мария.
Художничката е участвала в няколко съвместни и самостоятелни изложби. Казва, че най-големият почитател и помощник е съпругът й, а дъщеря им, възпитаничка на варненското Училище по изкуствата „Добри Христов“, не пести критиките по отношение на картините.
Що се отнася до пандемията, която промени коренно битието ни, Мария Манева споделя:
„Работих много активно в първата вълна на пандемията. Тази ситуация не повлия на психиката ми, даже бях по-мобилизирана, по-активна. Защото аз съм си в „изолация“ и работя сама. Това изкуство изисква хората да бъдат сами със себе си и голяма част от деня се прекарва в работа.“
„Нека всички се радваме на Божествено здраве, това което е сега да премине, тези, които са били болни, да бъдат изцелени, защото здравето е най-важно“ – казва художничката, която води морето в домовете ни и допълва: „Също да има мир и любов в семействата, особено в дните на изолация. Когато много хора се оказват затворени заедно в този труден момент, много от тях не знаят как да се държат един към друг. Това е момент да се опознаят, да намерят силните и слабите си страни и семейството да стане здраво и силно. Защото ролята на семейството е много важна, за да бъдем силни като общество. Нека да си помагаме един на друг и да вършим добро!“
Снимки: личен архив
Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в международния конкурс за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът бе обявен от председателя на журито..
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София...