Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Потребителите на фокус

Голямата онлайн търговия - освен удобство, може да бъде и капан

Снимка: архив

Днес отбелязваме Световния ден за правата на потребителя. Той е под егидата на Международната организация на потребителите (от 1962 г.), а в България за защита правата на потребителите се говори от 1991 г. През тези точно трийсет години българите промениха поведението си при пазаруване. По-голямата част от хората вече се интересуват освен от цената на стоките и услугите, и от качеството и добрата репутация на търговци и производители. Тази година глобалната тема в отбелязването на 15 март е борбата с пластмасовите отпадъци, замърсяването и негативните ефекти от него.

Глобалната пандемия през 2020 г. поднесе нови предизвикателства пред българския потребител. Много стоки и услуги станаха достъпни основно чрез интернет. „Хора бяха принудени да пробват, без преди това да имат опит с това. Но интернет търговията крие и редица рискове от нелоялни търговски практики“ –казва Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители”:



Тези практики ги засили най-вече страхът от заразата. Станахме свидетели на множество нелоялни търговци, които приписват различни свойства, предпазващи или лекуващи от вируси, на най-различни продукти. Последният случай беше на хипноза, която лекува коронавирус. Ето защо, хората, които сега навлизат в интернет търговията, са изложени на повече рискове те нямат необходимата критичност да преценяват рисковете. Бих откроил като по-големи източници на риск социалните мрежи и сайтовете за малки обяви, а също търговци от чужбина и най-вече извън ЕС. Все още лесно може да видите български сайтове, в които няма адрес и координати за връзка с търговеца. Препоръчваме на всеки потребител, преди да купи каквото и да било, първо да провери, кой е търговецът. Защото най-силната ни защита е правото на отказ, но то може да бъде силно ограничено или затруднено ако търговецът просто си е скрил контактите и така ние няма как да върнем стоката. Основното, което съветваме потребителите е да бъдат максимално консервативни, критично да гледат на всяко едно търговско съобщение и да го преценяват внимателно. За съжаление все още сред нас битува разбирането, че всичко на пазара е проверено, че едва ли не контролните органи трябва да бъдат „всевиждащо око“ и те да са отстранили всички нередности. В живота не е така, ние – потребителите, сме най-важният „инспектор“ и ако не внимаваме, лесно може да попаднем на всякакъв вид измами.”


Като голяма стъпка в защитата на потребителските ни права експертите определят приетия преди седмица нов закон за цифровото съдържание. Вече ще можем да отправяме рекламация и за софтуера на продуктите, нещо, което досега не съществуваше – съобщава Богомил Николов. По думите му, най-големият проблем в момента обаче е как ще се върнат парите от туроператори на хората, които имат платени и нереализирани екскурзии.

„Този въпрос стои от една година. Хората получиха ваучери, някои ги използваха, повечето не, но проблемът само се отлага и очакваме горе-долу това лято тези, които не са си получили парите, да започнат да огласяват по-силно публичното пространство. Лично аз не знам как ще се реши този въпрос. По данни на турооператорите имат да връщат на клиентите си общо 150 млн. лв.. Срокът в закона започва да изтича около средата на май месец т.г.. В тази ситуация лошото е, че може въобще да няма победители. Решението е в отпускане на държавна помощ, а такава стъпка беше направена, с предоставянето на 49 млн. лева на туроператорите Но ние така и не получихме гаранции, че тези пари ще отидат за връщане на средствата на клиентите. Освен внимание към туроператорите, ние призоваваме за създаване на гаранционен фонд, както е в повечето европейски страни, който да елиминира пазарния риск от това застрахователите да избягат първи, когато корабът започне да потъва. Видяхме как в началото на пандемията редица застрахователи прекратиха предсрочно застраховките на туроператорите или отказаха да подновят изтичащите, други пък вдигнаха драстично цените си.”

Снимки: архив и БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Рок легенди от DEEP PURPLE, MR. BIG и ACCEPT са специални гости на "Фестивала в долината на виното“

На голямата сцена на четвъртото издание на "Midalidare - Rock in the Wine Valley" от 12 до 14 юли, наред с хедлайнърите  DEEP PURPLE, MR. BIG и ACCEPT ,   участват още 13 банди от чужбина, сред които Axel Rudi Pell, Hammerfall, Beast in Black, The..

публикувано на 12.07.24 в 06:15

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 8

В осмия брой на предаването с водещ Красимир Мартинов разказваме за б ългарските стъпки в далечна Бразилия, описани в книгата на Даниел Методиев. От Венета Николова научаваме какво  предлага българската закусвалня на Шошана в Сао Пауло, а с..

публикувано на 11.07.24 в 12:00

Сървайвър по български или как оцеляват хората от с. Радево

Село Радево се намира в Североизточна България, в община Аксаково, недалеч от морската ни столица Варна. Разстоянието е около 30-40 мин. път с кола. В Радево постоянно има не повече от 60 жители, като повечето са на възраст над 60-70 години, а за..

публикувано на 11.07.24 в 10:25