Представям си градската среда изпълнена с изкуство, носещо позитивно настроение, казва художничката Анелия Александрова – АЯ. Тя е доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства към специалност „Стенопис“ в Националната художествена академия в София и търси начини как „сивите и безлични калкани и фасади да бъдат претворени в цветни стенописини творби с послания за опазване на природата с нейната флора и фауна”. Мечтата ѝ е старите електрически табла да бъдат преобразени в картини в синтез с тези стенописни решения. „По този начин градът ни ще стане по-зелен и ведър, пренасяйки честица от природата по стените на сградите. Природата ще се доближи до нас, особено по-време на социална изолация”.
Най-новия си проект АЯ е нарекла ”Пътепис на анималистичното изкуство”, с който развива идеята за галерия на открито в условията на епидемични мерки. Прави пряка връзка между етимологията на думата пътепис – „пътувам” и „пиша”, но съотнесена към изкуството – „Вървя и рисувам!”. Творбите ѝ ни предлагат да тръгнем по стъпките на художника, създаващ връзка на природата с градската среда чрез анималистични образи населяващи електроразпределителните касети по централната софийска улица. „Иван Вазов“.
„Бих искала чрез цветните анималистични образи върху двете електрически табла да накарам хората да отключат доброто в себе си и да преоткрият любовта си към животните. Да направя сивото им ежедневие малко по-цветно, носещо свежо настроение, особено по време на строги епидемиологични мерки и социална изолация”, споделя художничката пред Радио България.
В живописната творбата „Приятели“ е въплътена идеята за хармоничното съжителството между различните видове животни – куче, котка, заек и птица. Както животните могат да изградат приятелски взаимоотношения помежду си, така и хората трябва да се научат да живеят в разбирателство и уважение помежду си, независимо от тяхните различия, категорична е Анелия и отрежда централно място в композицията за един от най-добрите приятели на човека – кучето. Санбернарът е лавинно куче спасител, но тук е представен като закрилник на синявицата, която е защитен вид в България. Частицата природа изобразена в сапунения мехур е една символична препратка към илюзорния свят, в който живеем. Тя ще остане само спомен в нашето въображение, ако не съумеем да я опазим.
В другата творба - „Полет“, е заложена символичната идея за стремежа на свободния дух към висини, на съзидателната сила на мисълта и разгръщането на творческия потенциал на човека.Орелът е символ на просперитет, слава и могъщество. Залегнала е концепцията за взаимното опазване на електропреносната мрежа от повреди, вследствие на досега ѝ с птици.
„Мисията на тези анималистични табла е да накарат хората да бъдат по-добри както към животните, така и към себеподобните, полагайки грижа за опазване на природата и нейното животинско царство”, споделя още Анелия Александрова-АЯ.
Електрическите табла с живописните композиции „Приятели“ и „Полет“ са реализирани са по програма „Творчески инициативи“ с финасовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ и е част от кампанията „Цветни улици“ на столичното електроразпределително дружество.
Снимки: Анелия Александрова
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..