Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Предвидимост, масова ваксинация, ковид хотели или как да спасим туристическо лято 2021?

Снимка: Венета Николова

В момента туристите търсят повече сигурност и предвидимост. Те по-малко се влияят от цени, допълнителни атракции, качество на обслужване и други фактори, които определяха поведението им преди ковид кризата, смята Иван Грошев, чиято компания е водещ туроператор на британския пазар. Спадът в резервациите на туристите от Великобритания е между 80 и 90 %, но подобно е положението и с други наши пазари, алармират работещи в сектора. В началото на юни морските ни курорти са необичайно тихи, а браншът се чуди как да спаси сезона.

България дълго време беше пасивна, тя не съумя да изпрати подходящите послания в чужбина, че е сигурна дестинация, която взема мерки срещу заразата и гарантира безопасното пребиваване на гостите си, убедени са Грошев и колегите му. Освен това мерките, които имат пряко отношение към туристическия бранш у нас се обявяваха в последния момент. „Например редът за влизане на чужди граждани в България от 1 май т.г. беше публикуван чак на 30 април. Това на практика провали Великденските почивки на румънския пазар, защото едва ли румънците чакат  полунощ на 30 април, за да решат дали ще пътуват за страната ни“- недоумява Иван Грошев. И още:

„По отношение на ковид хотелите, тук има страхотен негатив и това се посочва от туроператори като минус. Туристът е оставен сам на себе си, когато даде положителен PCR тест в курорта. В Кипър и Гърция държавата поема неговия престой в определени ковид хотели или места за настаняване на карантинираните. У нас обаче ние казваме:„Всекида се оправя сам по начина, по който сметне за добре“. Сега е най-адекватният момент, в който държавата трябва да определи ковид хотелите или местата за настаняване на карантинираните и да гарантира, че ще поеме разходите по тяхното пребиваване там. Много хора контрират - „Да, но има застраховки!“. Застраховката, обаче, покрива лечението, не и престоя. А когато  трябва да останете тук още 14 дни, това са сериозни допълнителни разходи.”

Държавата трябва час по-скоро да изготви концепция за безопасност на туристите, която да представи на водещите ни задгранични пазари. Само така ще успеем донякъде да компенсираме очаквания драматичен срив на чужди летовници това лято, смятат от бранша. Какво още може да се направи, за да се спаси сезонът?

„Ваксинацията трябва да се ускори, защото това е един от критериите, по които държавите решават в какъв сегмент ще попадне дадена дестинация – дали примерно ще е „зелена“, „оранжева“ или „червена“ зона и какви предупреждения за пътуване ще отправят към гражданите си властите- казва Иван Грошев. – За жалост, в България дадохме доста пространство на антиваксърите да популяризират идеите си. Но ако имаме висок процент на ваксинирани, клиентите ще бъдат по-спокойни и мотивирани да се запишат за почивки у нас. Освен това здравните власти трябва много внимателно да следят дали се спазват противоепидемичните мерки в туристическте зони -  да няма струпване на хора по ресторанти и дискотеки  и пр., защото това много бързо се отразява в чуждите медии.“

И все пак, какви са прогнозите за предстоящия летен сезон?

„Всяка прогноза в момента е несериозна, така че в кръга на шегата, прогноза мога да ви дам в края на септември“, казва в заключение Иван Грошев.

Снимки: Венета Николова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Община Чепеларе посреща гостите си с нов туристически маршрут

През това лято гостите на община Чепеларе ще могат да разнообразят ваканцията си сред красивата природа на Родопите с още един планински маршрут. Става дума за новата туристическа пътека "Пещерната лаборатория, Старата граница, пещера Топчето, пилон..

публикувано на 08.06.24 в 10:30

Зелник, скроб, пълнозърнести пици и боза – кюстендилските села като атрактивни гастро дестинации

Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..

публикувано на 07.06.24 в 08:25

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05