История, заключена в традицията и новаторството! Така може да определим новия брой на единственото списание за куклен театър в България „КуклАрт“. Изданието излиза веднъж в годината и за първи път в своята 14-годишна история е двуезично – на френски и английски език, а основната публика, към която е насочен броят, е международната. Списанието трябвало да представи България на Световния конгрес на Международната асоциация на куклените театри УНИМА тази година в Индонезия, а френският и английският езици са два от трите официални на организацията (третият е испанският език). Заради продължаващата епидемиологична обстановка обаче, форумът бил отменен и проведен онлайн. Но списание все пак има, при това в напълно реален хартиен формат и за първи път с две авторски корици.
224 страници заключени между оригамите на Капка Кънева, която е автор на английското издание и „бродерията" на Калина Мухова – автор на френската корица, и подбрани повече от 250 фотографии, напълно различни за двете версии на списанието. „Този брой е изцяло ориентиран към нашите колеги по целия свят“ – разказва главният редактор на списанието д-р Михаил Байков пред БНР-„Хр. Ботев“.
„Списанието има няколко традиционни рубрики, една от които е „История, теория, опит и полемика“. В нея се опитваме да превеждаме важни международни статии, които са свързани с историята на кукления театър или да предлагаме полезен роден и световен опит. Тази година в рубриката решихме да поканим проф. Славчо Маленов, който да разкаже цялата история на българския куклен театър от зараждането му до началото на 90-те година на миналия век. Искахме да припомним, че ние имаме изключително древна история в това изкуство и сме едни от създателите на Международната организация УНИМА. През 1929 година художничката Елисавета Консулова-Вазова присъства лично в Прага при учредяването на тази най-стара международна организация за театър. Заедно с това България е третата държава в света, която създава висше образование за куклен театър през 1962 година и сме една от малкото страни, която има специализирано списание в тази област. И тази първа статия трябва да бъде антре към историята ни. След това поканихме Милена Миланова да представи методологията на един от най-големите реформатори в света на кукления театър - Филип Жанти. Милена разказа за работата си с тази изключително голяма фигура в кукления театър. Имаме и статия за българските фестивали. Страната ни е много богата на куклено- театрални фестивали, като повечето са биеналета и се провеждат през година. Материалът е изключително полезен за колегите ни в чужбина, защото включва информация за това кога се провежда всеки един фестивал, как може да се кандидатства за участие в него, има ли конкурсна програма и жури, как могат да се свържат с организаторите“ – разказва д-р Михаил Байков.
Специализираното списание фокусира вниманието върху висшето образование за куклен театър в България. Реалната картина за професията днес дават някои от най-талантливите български режисьори и сценографи на куклен театър: Катя Петрова, Веселка Кунчева, Мариета Голомехова, Елица Петкова, Ива Гиков и Ивайло Николов. Направена е и своеобразна визитна картичка за пред света на всички български куклени театри, които са представени с кратка историческа бележка, настоящо управление, международни участия и награди.
С този си двуезичен брой „КуклАрт“ показва, че българското куклено изкуство и неговите създатели са на едно световно ниво – категоричен е д-р Байков.
„КуклАрт“ е издание на Асоциацията на куклените театри УНИМА и е създадено по идея на Кирякос Аргиропулос, дългогодишен директор на Столичния куклен театър. Излиза веднъж годишно от 2008 година.
Редактор: Весела Кръстева /по интервю на Силвия Чолева от БНР-„Хр.Ботев“/
Снимки: kuklart.bg, БГНЕС
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..