Повишените цени на електроенергията, горивата и фуражите изправят мнозина животновъди пред опасност от фалит. Наред с нарасналите разходи, положението им утежняват невъзможността да обслужват кредитите си и липсващите с месеци държавни помощи. Затова и някои от тях вече обмислят друг вид препитание.
За да преодолеят икономическите последици от Covid кризата, близо 50 хил. стопани ще бъдат подпомогнати с общо 70 млн. лв., съобщиха неотдавна от Министерството на земеделието. Половината от сумата ще бъде насочена към животновъдството и с тези средства 20 хил. заети в сектора ще трябва да покрият завишените си разходи.
Ако държавата желае да запази бранша, трябва незабавно да го подкрепи финансово, смята Румен Караманов от Асоциацията на свиневъдите. С парите като начало ще може да се купи фураж, за да не стоят животните гладни.
„Свиневъдството е в много тежко положение – добавя той. – Докато цените на основни хранителни продукти вървят нагоре, месото стои на нереално ниски стойности на фона и на завишените цени на суровините – зърно, микроелементи, абсолютно всичко, засягащо изготвянето на фуражните смески. Няма производител на свинско месо, който в момента да не губи между 40 и 50 ст. на килограм живо тегло. Ще дам пример с голям свинекомплекс – той работи на загуба от 700-800 хил. лв. всеки месец. Докога ще издържим, не знам, но ако нищо не се промени, ще последват фалити.“
Ирина Никова отглежда над 250 бивола. За последен път получава помощи в началото на годината заради епидемията от коронавирус. За да спаси стопанството си, изтегля кредит, но все още няма яснота как ще го върне.
Марина Иванова, която се грижи за крави и телета, също от месеци не получава каквито и да било помощи. Подобно на цената на месото, и тази на млякото остава непроменена.
„Липсата на помощи ще се отрази на стопанството, още повече, че най-основните препарати, с които се третират семената, за да има добиви, са скочили ужасно много – казва тя. – Само торовете са поскъпнали с минимум 30%. Наистина през т.г. културите и пшеницата поскъпнаха, но се оказва, че имаме двоен разход за сметка на една малко по-висока цена. Така че не очаквам нищо добро, още повече, че се очертава и сушава година.“
Засега в стопанството на Марина Иванова „закърпват положението“ и се справят „някак си“. Опитват се да задържат работниците си. Надяват се и на улеснени процедури при кандидатстването за обявените субсидии, за да стигнат парите до повече хора.
„Млечният сектор лека-полека върви към намаляване на броя на животните и на фермите – заявява, на свой ред, Михаил Михайлов, който отглежда животни и произвежда млечни продукти и фураж. – Колегите се ориентират в две направления – земеделие, без да гледат животни, а хората от млечния сектор минават в месодайния, отглеждайки крави за месо. Това е тенденция, която набира много бързи темпове. Затова и ако не се вземат мерки, млякото ще намалее драстично.“
Михаил Михайлов, подобно на много от заетите в сектора, стои на кръстопът. С наличните фуражи и той ще изкара „някак си“, но големият проблем е че банката отказва заеми, преди да бъдат издължени старите. „Ние трябва да говорим за развитие, а не за спасяване“, изтъква той, докато пред очите му стратегическите за страната ни говедовъдство и овцевъдство буквално си отиват.
Целите интервюта чуйте ТУК.
Съставил: Диана Цанкова /по материали на БНР Бургас/
Снимки: БГНЕС
Близо 2/3 от българите са заявили, че са били щастливи през 2024 г. Отрицателно отговарят 26%, в традиционното за края на годината проучване на "Тренд", поръчано от в-к „24 часа“. Личният живот, семейството, социалният кръг и работата са основни..
Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието. На 1-ви януари 2025 г., след падането на шенгенската граница "тихият" път от Рудозем към Ксанти отново ще стане "озвучената долина"...
Българските държавни железници организират празнично пътуване за любителите на железопътния транспорт. Коледен влак с парен локомотив и шест празнично украсени вагона ще се движи на 21 декември по маршрута Горна Оряховица – Плевен – Горна..
Започна ремонт на ГКПП "Кулата" във връзка с предстоящото ни влизане в Шенген от 1 януари, предаде БНТ. Целта е да има по две пътни ленти във всяка посока..
Интензивен е трафикът на автомобили от Западна Европа по основната пътна инфраструктура на територията на Хърватия преди предстоящите почивни и..
12 населени места в Смолянска област са с прекъснато електрозахранване след обилния снеговалеж от вчера. Без ток от снощи са селища в общините Смолян,..