Това е история за млад архитект и неговия проект, чиято реализация отнема три десетилетия, смяна на няколко правителства и два строежа. Той е Лазар Парашкеванов, а сградата – домът на Националната опера и балет в София.
Началото на 20-те години на миналия век е период, в който много български архитекти и строители се завръщат в родината след образование в чужбина и приемат присърце идеята да превърнат следвоенна София в истински европейски културен град. Един от тях е младият, 30-годишен тогава, архитект Лазар Парашкеванов, който, с диплома по инженерство и архитектура от Прага, през 1920-а се установява в столицата. По това време България е управлявана от партията на БЗНС, а начело на правителството е близкият му приятел Александър Стамболийски. Година по-късно Стамболийски предлага на арх. Парашкеванов да създаде проект за нова сграда, която да помещава в себе си централата на земеделците, но също така да има отделни зали и здания, в които да се организират културни мероприятия, постоянна селскостопанска изложба, исторически музей и други. Мястото, близо до храм-паметника „Св. Александър Невски“, е било изключително трудно за строеж, с огромна денивелация. Военният преврат в България и убийството на Александър Стамболийски през лятото на 1923 година оставят идеята до ниво на готов авангарден за времето проект и отреден бюджет.
20 години по-късно Парашкеванов възобновява работата по идеята и през пролетта на 1947 г. строежът започва. 18 месеца след началото, когато вече са издигнати първите два етажа на сградата, властите в България решават, че всъщност само една малка част ще остане на земеделците, а останалата ще бъде Национална опера. Изумен от кардиналната промяна, архитектът нарежда всичко до момента да бъде разрушено и в движение прави нов проект на сградата, при това отново впечатляващ и иновативен:
„Проектът претърпява доста изменения, – разказва урбанистът Здравко Петров. – През 20-те години на м.в. той отразява модерната архитектура за онова време, има много елементи от ар деко и на зараждащия се модернизъм. А това, което ние познаваме днес – резултат на втория проект – е една сграда с доста по-класическо излъчване. Особено колонадата пред централния й вход ни отвежда в 40-те и завръщането към класицизма, нещо много характерно например и за сградата на Съдебната палата в София. След Втората световна война у нас се наблюдава уклон към сталинистката архитектура, което виждаме съвместено в сградата на операта.“
Лили Големинова, внучка на големия български композитор и диригент акад. Марин Големинов, си спомня и до днес разказите за изключителния ерудит Лазар Парашкеванов, който бил чест гост в дома на дядо й. Като пример за отдадеността, с която архитектът подхожда към строежа, Лили припомня думите му, че когато строиш опера, най-важното е да познаваш акустиката, защото колкото и красива да направиш сградата, ако залата вътре не става за представления, не си си свършил работата.
„И той самият признава, че е трябвало да изчете купища дебели томове за акустиката на оперната зала на чешки, немски и руски език, да подготви и обучи екип от майстори, до които е стоял неотлъчно по време на строежа. Още повече, че бюджетът в самото начало е бил изключително голям, но постепенно започват да се правят икономии и в един момент му казват, че няма да се поръчват материали от чужбина и трябва да се справи с това, което има в България. Парашкеванов започва да се запознава с родните материали – отива в берковските и в елховските кариери, където е най-хубавият бял мрамор, проучва владайския гранит и прочутия облицовъчен бял камък на врачанските села и пр.. И така сътворява нещо невероятно. Международният екип, който идва да провери акустиката на построената през 1953 година опера, я нарежда сред залите с най-добра акустика в цяла Европа.“
Това потвърждава и пианистът от Националната опера Валентин Стамов:
„Това е една от най-уникалните сгради в света. Вътрешната голяма зала е във формата на музикален инструмент, като охлюв, като е използвана горната нивелация на улица „Врабча“ и долната на бул. Дондуков. Стените и подовете са двойни, на тавана има отвор като на духов инструмент. На балконите и на ложите има т.нар. гърнета – кухини, в които да се отразява звукът и акустиката да има резонанс. Дървената ламперия също е направена от материал, който служи за направата на дървените обкови на музикални инструменти и е използван специален лак, с който се лакират инструменти. Така, че акустиката в нашата Софийска опера още в първите години след построяването й е считана за една от най-добрата в света“, добавя Стамов.
А сред останалите проекти на Лазар Парашкеванов се отличава и първата жилищна седем етажна кооперация в столицата – Палата „Св. София“ на ъгъла на улиците „Московска“ и „Раковски“, построена през 1929г. В нея за първи път архитектът поставя асансьор, нещо нечувано в страната дотогава. Негов е и проектът за стадион „Георги Аспарухов“ – Герена и на сградата на Столична община на ул. Московска. С него е свързана и електрификацията на столицата ни.
Съставил: Весела Кръстева / по интервюта на БНР-Радио София/
Снимки: operasofia.bg, БГНЕС, архивНа празника Въведение Богородично на 21 ноември по григорианския календар и Архангеловден по юлианския иконописецът Екатерина Титова представи новите си творби в експозицията "Чрез силата Христова". На самото ѝ откриване в Руския..
През 2007 г., на 11 юни президентът на САЩ Джордж Буш-младши е на посещение в София. По решение на тогавашния протокол пресконференцията, която дава за медиите се провежда сред експонатите на Националния археологически музей. Официалният обяд за госта..
Православната ни църква почита днес, 11 ноември (по стар стил 24.11.), паметта на свети Мина. В България той е един от най-обичаните светци, който най-бързо помага на вярващите, отправили искрена молитва към него. Иконата на св. Мина в..
На празника Въведение Богородично на 21 ноември по григорианския календар и Архангеловден по юлианския иконописецът Екатерина Титова представи новите си..