Цифровите технологии и дигитализацията вече промениха значителна част от начина ни живот и на работа и изискват от нас постоянно да усвояваме нови знания и умения, да се преквалифицираме и самоусъвършенстваме. Ето защо и европейската концепция „учене през целия живот“ става все по-актуална.
Да направи образованието достъпно за всички граждани във всички фази на живота им винаги е било приоритет на ЕС. А дигиталното пространство дава широк спектър от възможности. Неотдавна паневропейската мрежа от центрове за дигитална компетентност All Digital излезе с ревизирана версия на Манифеста за напредък в дигиталните компетенции в Европа, в която препоръчва да бъде наблегнато на пет ключови области в сферата на образованието – повече предлагане, по-добра достъпност, по-високо качество, цифрова компетентност и устойчивост.
Как обаче един възрастен човек ще се научи да използва интернет банкирането, например? Най-вероятно ще му е необходима помощ от другиго, или поне - писмено упътване. Индексът за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото – DESI, използван за изработване на европейския „Цифров компас до 2030 година“, показва, че четирима от всеки десет възрастни, както и всеки трети работещ европеец, няма основни дигитални умения. Цел на Европейската комисия е до 2025 година 70 % от възрастните европейци да са придобили основни дигитални умения.
Това няма как да стане без промени в образователната система. В това е убедена и Дивина Фрау-Мейгс – професор по социология на медиите и информационно-комуникационните технологии в Сорбоната. Тя е и търсен специалист от организации като ЮНЕСКО, Съвета на Европа, ЕК.
„През ХХ век имахме подем на образованието, защото критична маса от хора искаше да се обучава. Едно от нещата, които забравяме е, че днес имаме скоростна промяна, защото се учим през целия живот. И вече не е от значение само това, което ни преподават в училище, но и това как като възрастни продължаваме да се учим и да използваме наученото в наша полза. В бъдеще тези, които ще изостават, ще бъдат онези, които не умеят да се приспособят към дигиталната среда.“
Полезна отправна точка за успех по пътя на дигиталната трансформация са различните образователни ресурси, създавани с помощта на Европейската комисия. Един от тях е многоезичната електронна платформа за учене на възрастни EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe). Тя предоставя образователно съдържание, семинари, възможност за работа в мрежи и е с отворено членство на професионалисти в образованието за възрастни. ЕPALE им позволява да се свързват помежду си и да се учат един от друг. В неотдавна организирана дискусия в същата тази интернет платформа Дивина Фрау-Мейгс изтъкна предизвикателствата пред образователните институции в бъдеще.
„Всяка социална медия и интернет платформа ни предоставя по-големи възможности за взаимодействие, за обмен на идеи и мнения. По такъв начин социалната медия отнема малко от значението на традиционното училище. Затова е много важно всички училища и центрове за обучение на възрастни да започнат да се възприемат и като онлайн платформи и да смятат това за свое преимущество. За да сме сигурни, че ценностите, които развихме през ХХ век, ще продължат да имат значение. Всички те - достъпът до образование, свободата на словото и гражданската активност се трансформират в дигитални ценности. И за нас е важно университетите, училищата и образователните центрове да навлязат по-бързо и в дигиталния свят.“
На 30 януари 2025 г., по повод 131 годишнина от рождението на Цар Борис Трети, в "България днес" поглеждаме към фигурата на българския монарх през призмата на разказа на сина му – Симеон Сакскобургготски. Говорим за криптовалутите и отражението им в..
Студенти от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" посетиха Радио България като част от обучението си в специалност "Балканистика". Гостите бяха впечатлени от процеса на работа в студиата на БНР, както и от многопосочната и интересна дейност на..
В брой 36 на предаването слушайте: За новия български филм „Не затваряй очи“, православните му измерения и усещанията на създателите му – интервю с продуцента Богдан Дарев и с младия Яни Малинов, един от героите в продукцията;..
"Във Франция започнах работа като учител, но ми беше скучно. Започнах да се оглеждам – къде бих могъл да замина като преподавател по история и..
Източните Родопи са едно от малкото места в Европа, където природният баланс е възстановен почти до състоянието си отпреди два века. Тук..
Студенти от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" посетиха Радио България като част от обучението си в специалност "Балканистика". Гостите бяха..