Слушайте!

Български учени със световен рекорд за разработен алгоритъм

Снимка: Pixabay, math.bas.bg

Учени от Института по математика и информатика към БАН поставиха нов световен рекорд за разработен алгоритъм, който може да доведе до сериозен технологичен пробив в използването на квантовите компютри. Главен изпълнител на проекта е д-р Венелин Тодоров, чиято работа, по думите му, се нарича математическо моделиране или прилагане на математиката в други науки.

С помощта на алгоритъма учените от Българската академия на науките успяват да решат задача на физика Ричард Файнман и по този начин да направят още една крачка към компютъра на бъдещето.

Чрез нашия подход може да се изследва при какви условия е възможно квантовият компютър да работи при стайна температура, тъй като сега той не може да съществува и веднага се разпада – обяснява Венелин Тодоров. – Могат да се изследват и потенциални изчислителни структури, които са кандидати за наноструктури в квантовите компютри. Надяваме се да имаме малък принос в тази област – колегите от БАН продължават да работят, дори сега са привлечени учени от Съединените щати. Знаем, че една от целите на програма “Цифрова Европа” е до 2030 г. континентът да разполага с първия си квантов компютър.”

Алгоритъмът има потенциал да намери решение с висока точност за по-малко от секунда на лаптоп. А това е напълно нова възможност пред развитието на изкуствения интелект и интелигентните системи.

Нашият метод драстично подобри резултата – с 3 или 4 порядъка спрямо съществуващите алгоритми, а това означава три нули зад десетичната запетая или хиляда пъти по-висока точност – казва ученият. – Тези индекси на чувствителност са много важни за отчитане на надежността на резултатите от модела, тъй като чрез тях ще може по-точно да се проследява концентрацията на десетки замърсители във въздуха. Според изследванията София се намира някъде около 500-ното място по този показател в света, изобщо големите градове страдат от замърсяване.”

Резултатите, получени като част от проекта, ще допринесат и за борбата срещу коронавируса. “Ще може да се проследява скоростта на разпространение на болестта”, пояснява Венелин Тодоров. Освен в здравеопазването алгоритъмът има приложение в области като устойчиво земеделие, чиста енергия, околна среда, киберсигурност.

Ученият изтъква, че изкуственият интелект вече е навсякъде около нас – стои в основата на много приложения, включително виртуалния асистент в смартфоните, засяга пазаруването онлайн, търсачките набират и обработват голям обем от данни.

“Можем успешно да решим такива уравнения, които се описват в процесите на обучение на невронни мрежи – казва още Венелин Тодоров. – Нашият метод има потенциал да трансформира основни сектори на индустрията, още повече, че икономическият растеж и благосъстоянието на Европа все повече ще се опират на внедряването на подобни интелигентни системи с много голяма размерност. Така че това е бъдещето.”

Младият учен вярва, че Бог често е двигател на научните открития. Затова и се вдъхновява от основоположниците на квантовата физика Вернер Хайзенберг, Макс Планк и Ервин Шрьодингер, които по естествен начин са съчетавали науката с вярата. Освен че от малък се увлича по математиката, Венелин Тодоров има още една причина, за да изследва докъде ще го отведе Бог в преодоляването на човешките граници по пътя на познанието – заветът на покойната му майка да се занимава с наука. Именно на нея той посвети наградата “Джон Атанасов”, която получи от президента през м.г.

Венелин Тодоров мечтае някой ден да се доближи до дъното на чашата в науката, за да провери, дали там наистина го чака Бог, както е заключил Хайзенберг. А дотогава с ум, сърце, душа ще пребивава в квантовия свят.

Снимки: Pixabay, math.bas.bg, БГНЕС

БНР подкасти:

Още от категорията

Награждаване във Велдховен

Нционалният ни отбор по информатика – с отлично представяне на олимпиадата за момичета в Нидерландия

С три медала и почетна грамота се окичи българският национален отбор по информатика четвъртата Европейска олимпиада по информатика за момичета, провела се от 21 до 27 юли 2024 г. Във Велдховен, Нидерландия, информира ръководителят на отбора Румен Михов...

публикувано на 27.07.24 в 19:50

Слънчева неделя с лек ветрец

През нощта ще бъде ясно и почти тихо. В неделя ще бъде слънчево. Дневните температури ще се повишат и максималните ще са предимно между 31° и 36°, в София – около 32°. Над планините ще бъде слънчево. Вятърът ще е слаб от изток, по най-високите части –..

публикувано на 27.07.24 в 19:05
Кметът на София Васил Терзиев

Кметът на София е амбициран да превърне столицата в град с нулеви емисии до 2030 г.

Една от амбициозните ни цели е София да бъде град с нулеви нетни емисии до 2030 г. Това обяви столичният кмет Васил Терзиев на откриването на 61-вата сесията на Междуправителствителствения панел по изменение на климата (IPCC). София е домакин на форума от..