Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Високите цени на горивата – изпитание за малките и средни търговци в бранша и за превозвачите

Снимка: БГНЕС

Проучване на Автомобилен клуб на Германия (Automobilclub von Deutschland), който се причислява към най-големите в страната, сочи, че настоящите цени на горивата в България са едни от най-високите в Европа, спрямо стандарта на живот. Страната ни се нарежда на трето място в тази негативна класация, след Нидерландия и Норвегия, където цените са съответно 2,34 и 2,30 евро за литър бензин и дизел. Най-евтино, засега, е горивото в Унгария – 1,28 евро за литър. Бизнесът в България също се ангажира пред правителството цените на горивата да останат едни от най-ниските в Европа ( А95 – 2.95 лв., Дизел – 3.11лв.), но дали са поносими за гражданите е съвсем друг въпрос. 

Проучването на немските експерти показва колко време е необходимо да работят гражданите на дадени европейски страни, за да си позволят да закупят литър от най-разпространения бензин. Времето за средния германец е около 12 минути, т.е. малко под средното ниво сред 30-те проучени страни, което е около 18 минути. На този фон, на гражданите на страни като България, Румъния и Латвия, са им необходими между 32 и 43 минути, което ги поставя в дъното на класацията.


Наред с развоя на войната в Украйна, темата е в центъра на общественото внимание. Макар да не са единствен виновник, военните действия и несигурността на близо 1000 километра от България оказват сериозно влияние върху флуктуацията на цените на редица стоки, сред които са и горивата.

Повишението на цените се отразява пагубно както върху превозвачите, така и върху собствениците на малки и средни бензиностанции, които не са част от големите вериги.

“Ние, автобусните превозвачи, имаме сключени договори по Закона за обществените поръчки и трябва да изпълняваме стриктно клаузите по тях“ – поясни в интервю за БНР-Пловдив Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи.

“Правилно поискахме да бъде намален част от акциза – 50 процента от него да бъде даден като компенсация. В същото време, трябва да отпадне добавката за биодизела, което да позволи цената да падне с около 10 стотинки на литър“ – заяви Пиронков и допълни, че имат предложения касаещи превозвачите на метан, които ще бъдат ощетени, защото метанът няма акциз, а цената му е скочила два пъти. “Знаем, че по-голямата част от градските автобуси са на метан. Трябва да се предвиди и каква компенсация може да се отпусне за този вид транспорт“ – настоява Пиронков.


В допълнение – превозвачите не подкрепят мнението на министъра на регионалното развитие, че второкласната пътна мрежа трябва да влезе в обхвата на тол системата, както и да се повиши цената за използване на включените в нея пътни отсечки.

Основният проблем на малките и средните търговци на горива е свързан с малките разлики, които се получават между цените на едро и дребно. Това ги принуждава да работят с минимална печалба или почти на загуба.

„Някои от търговците не издържат при тези цени. Ако така продължи, някои от тях ще фалират. Големите вериги заради по-високите си обороти успяват да устоят, но истината е, че толкова ниски маржове между цена на едро и на дребно не е имало от много отдавна“ – обясни в интервю за Нова телевизия изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев.


„Тръгнат ли цените на международните пазари надолу, цената у нас също ще спадне, защото неминуемо някой търговец ще внесе по-евтиното гориво и ще започне да го продава“ – посочи  още Делчев.

Според него най-лошият сценарий по отношение цените на горивата е те да продължават да растат, особено ако бъде забранен вносът на суров петрол от Русия, с който работи и рафинерията у нас, или настъпят затруднения с вноса му от съседни държави. „Засега обаче няма подобни индикации“ – увери той.

Съставил: Йоан Колев

Снимки: БГНЕС



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

В личен план 60% от българите са доволни от 2024 г., оптимисти за 2025 г. са 47%

Близо 2/3 от българите са заявили, че са били щастливи през 2024 г.  Отрицателно отговарят 26%, в традиционното за края на годината проучване на "Тренд", поръчано от в-к „24 часа“. Личният живот, семейството, социалният кръг и работата са основни..

публикувано на 20.12.24 в 12:08

Отварянето на граничния преход Рудозем – Ксанти е историческо събитие

Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието. На 1-ви януари 2025 г., след падането на шенгенската граница  "тихият" път от Рудозем към Ксанти отново ще стане "озвучената долина"...

публикувано на 20.12.24 в 12:00

По съседски: Събития с балкански адрес

Албания и Черна гора отбелязаха напредък в евроинтеграцията през 2024 г. Лидерите на ЕС се срещнаха на 18 декември със своите колеги от Западните Балкани. Председателката на Еврокомисията Урсула Фон дер Лайен призова за търсене на решения и..

публикувано на 20.12.24 в 12:00