Чистият въздух зависи в голяма степен от индивидуалните усилия и известни лишения на всеки от нас. И макар този факт да звучи донякъде плашещо, с времето броят на хората, избрали да живеят малко по-екологично нараства. Все по-често по българските пътища срещаме екологични превозни средства - велосипеди, електически тротинетки и скутери, елекромобили. А да прекосиш България с електромобил, оказва се вече не е невъзможно. Разстоянието от най-източната /нос Шабла на Черно море/ до най-западната точка /КГПП Връшка Чука край Видин/ на страната ни е 623 км и може да се премине с едно или две зареждания на батерията на електромобила. А изграждането на зарядни станции към бензиностанции и на други места е постоянен процес.
4614 са изцяло електрическите автомобили, регистрирани у нас към началото на юли тази година, сочи статистиката на МВР. Година по-рано тези возила са били 2537. Въпреки редицата преимущества, които имат притежателите им, като безплатното паркиране в синя и зелена зона в населените места, освобождаването от местен данък за автомобила и други, българинът все още подхожда с недоверие към идеята да се откаже от конвенционалния си автомобил.
Една от причините за това е високата цена на батериите, както и все още недостатъчният брой зарядни станции по пътищата в страната. Двете тревоги са един удобен балон, който те не искат да се спука, смята председателят на УС на Национална браншова организация Индустриален клъстер „Електромобили“ /ИКЕМ/ Илия Левков.
“Актуалният брой на работещите зарядни станции е над 600, като в тази бройка влизат само публично достъпните обекти“ – посочи в интервю за Радио България той.
Левков обори и схващането, че батериите и тяхното рециклиране са потенциална „екологична бомба“.
“Що се отнася до батериите – тежестта им не се дължи на количеството литий, а на свързаните с тях системи за безопасност. Гаранцията им е осем години, като след това ресурсът им пада с около 20%, тоест могат да бъдат използвани поне още толкова години. Към днешна дата има поне пет компании в Германия и Франция, изградили свои заводи за рециклиране на батерии.“
Друга пречка пред закупуването на електромобил в България е липсата на държавна политика, насочена към стимулирането на електрическата мобилност. Има се предвид както придобиването и поддържането на превозните средства, така и съпътстващата ги зарядна инфраструктура, софтуер за нейното управление и обучение на съответните служители. В България все още липсва национална стратегия, по която да се управлява и регулира този все по-бързо развиващ се пазар. Липсва и широкодостъпна информация относно местоположението на зарядните станции, затова председателят на Индустриалния клъстер „Електромобили“ има конкретно предложение:
“Държавата, в лицето на Министерството на транспорта, да предприеме мерки по създаването на единна информационна система, в която да бъдат означени всички инсталирани зарядни станции с тяхната мощност, каква част от тях са платени и как работят. Това би облекчило значително сегашните, а и бъдещите ползватели на електромобили.”
Индустриалният клъстер „Електромобили“ е част от Секторния съвет за електрическа мобилност към Министерството на образованието и науката, създаден през 2019 година. С негово съдействие досега са открити специализирани паралелки за изучаване на електромобилността в множество национални професионални гимназии в България, обучени са множество преподаватели. Създадени са и допълнителни центрове за професионално обучение на техници и монтьори на електрически превозни средства. По думите на Левков, интересът към тези специалности е голям и в момента в тях се обучават над 900 деца.
Снимки: ИКЕМ, архив, БГНЕС
Натовареното движение между България и Румъния, утежнено заради войната в Украйна, поставя отново на дневен ред въпроса за построяване на трети мост над река Дунав, който да подобри свързаността между двете европейски държави...
През последното денонощие са установени 60 случаи на коронавирус от направените 3198 тестове, показват данните на Единния информационен портал. 2% от пробите са дали положителен резултат. 70% от новозаразените не са ваксинирани. Най-много нови случаи има..
В последното януарско издание на „България днес“ ден ще опитаме да стоплим душите си с позитивни мисли, като ви разкажем за актуални български успехи и изобретения. Ще ви пренесем в Етнографския музей в София, където е подредена колоритна..
Българин създаде домашен робот, който ще помага на пациенти след инсулт или злополуки. Изобретението е дело на инж. Петко Стоев, докторант в секция..
Първото издание на изложението “Образование в Испания” завърши ползотворно и за двете страни. Както вече ви информирахме, събитието беше организирано от..
Ученици от 10-и клас от Кюстендил, които завършиха успешно обучението "Бъдещето на градовете и селата", спечелиха голямата награда на Panda Labs на..