Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Учебната среда на бъдещето ще предразполага към нови форми на обучение

7
Снимка: личен архив

Първите седмици от всяка нова учебна година преминават като миг заради еуфорията, обхванала учениците след ваканция и опитите им да задържат малко по-дълго изплъзващото им се лятно безгрижие. Но за някои хора всяко начало на учебната година се свързва с надежда, че ще настъпи промяна, която стимулира както учителите, така и учениците да преоткрият и осмислят знанието не като архаична отживелица, а като пряк път към бъдещето. Промяната в средата стимулира интереса към учебния процес.

"Всички наши проекти обикновено се откриват на 15 септември. Тогава децата и родителите виждат ефекта от нашата намеса в средата. Когато видят и оценят добрите примери, хората трябва да започнат да изискват те да не останат изолирани в отделни училища, а да обхванат всички – разказват пред Радио България архитектите Виолетка Славова и Мария Стайнова. – Освен това се надяваме чрез нашата работа да стимулираме и все повече учители да преподават по различен начин, защото средата, която ние създаваме, най-често влиза в конфликт с досегашния стил, по който се осъществява. Това ще помогне и на децата да припознаят училището като място, където могат да останат и след като бие звънецът."

Макар да се ражда случайно, покрай един конкурс за създаване на т.нар. STEM-центрове в училище, двете момичета избират да посветят работата в своето студио именно на изграждането и подобряването на сгради, които са част от образователната инфраструктура у нас. Работата в този тесен сегмент, където обаче има голям потенциал, успява да ги отличи от множеството други архитектурни бюра, проектиращи бездушни жилищни и офис сгради, с цел бърза продажба.

Начинът, по който разработват своите проекти, също може да изненада някои от колегите им у нас. За всяко проектирано пространство двете предлагат материали с мултисензорен дизайн.

"Този тип дизайн е насочен специално към децата с по-специфични потребности – обясняват архитектите. – Средата, в която се намират играе изключително важна роля за тяхната адаптация и възможност да общуват по-спокойно с околните. Именно тук се намесва т.нар. мултисензорен дизайн, осигуряващ възможност за различна осветеност, яркост на цветовете, разнообразни по вид и текстура повърхности, ниво на звука и други. От подобна среда обаче, биха могли да се възползват всички деца, независимо какви са техните нужди."

Следват редица срещи и обсъждания, както с учителите в съответното училище, така и с техните ученици, чиито идеи често успяват да изпълнят, макар и след съответната интерпретация.

"Веднъж ученици ни поискаха стая, в която да има водоустойчива настилка, а в центъра ѝ да има една голяма мивка. Казаха ни, че за тях ще е прекрасно, ако имат досег до водата. Желание, за което иначе винаги им се карат. Досега не сме създавали подобна стая, но в проектите си предвиждаме поставянето на чешми за питейна вода на различни места из училището, което може да спести купуването ѝ от бюфета. Иначе е имало желания като футболно игрище в стаята, пожарникарски пилон, по който да се спускат, но отвъд това, осъзнаваш, че децата не се нуждаят от нещо по-различно от онова, което би желал и възрастен. Те искат да имат нещо меко около тях, възможност да сядат по различен начин, да се движат и т. н."

Надеждата, че в един момент на училищния сграден фонд у нас ще започне да се гледа като на ресурс, който може да се използва от всички, които имат нужда от него, кара Виолетка и Мария да мечтаят нашироко:

"В един идеален свят, който си представяме, сградите на училищата биха могли да се използват от всички хора от квартала. За нас е голяма загуба, ако такъв огромен сграден фонд и дворни пространства бъдат затворени през лятото и да няма достъп до тях. Досега сме имали само няколко разговора по темата с училищни директори, но не сме набелязали нищо конкретно. Те обаче осъзнават, че тези пространства, за които носят отговорност, биха могли да изглеждат по различен начин от сегашната огромна асфалтирана площ."

Възможностите за превръщането им в предпочитани пространства от ученици, а и от живущи наоколо са хиляди, но за целта е необходимо цялостно преосмисляне на учебната среда, независимо дали тя е във или извън сградата на училището. Подобно нещо е необходимо, а и би могло да сложи край на досегашния модел, по който се осъществяват ремонтите – "на парче" и с краткотраен ефект.

Снимки: личен архив

По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Все още има населени места без ток заради сложната зимна обстановка

Заради падналия сняг остава усложнена обстановката в много населени места в страната. Част от общините Априлци, Троян, Тетевен, Ловеч, Самоков и София област все още нямат ток. В Ловешко екипите на "ЕРМ Запад" и на държавния Електроенергиен системен..

публикувано на 27.12.24 в 12:03

България и нейните балкански съседи през 2024 г.: Гърция и Румъния

От дистанцията на времето историята и изследователите ще дадат своята оценка за България и нейните междусъседски отношения в първата четвърт на 21-ви век. Но и тогава те ще стъпват върху фактите и възприятията за тях на съвременниците. Преди още..

публикувано на 27.12.24 в 09:25

По следите на албанците в архитектурния резерват Арбанаси

Архитектурният резерват Арбанаси край Велико Търново е сред най-предпочитаните дестинации за туристите. Особено притегателни са средновековните манастири и църкви, една от които носи името "Рождество Христово". Арбанашките църкви са музейни обекти, служение..

публикувано на 27.12.24 в 07:10