Фестивалът за филми от Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка Sofia MENAR ще стартира на 16 януари в Дома на киното в София с премиера на българския документален филм „Духът на Шехерезада“ на Катерина Борисова. Филмът е посветен на талантливи арабски артисти, свързани с България.
Фокусът на тазгодишното 15-то издание ще е върху иранското кино. Премиерно зрителите ще видят „19” - новият филм на известната иранска режисьорка Маниже Хекмат. Творбата й проследява историята на 57-годишната художничка Митра, чийто живот неочаквано се променя, след като се разболява от коронавирус. Ще бъде представен и най-гледаният ирански филм за изминалата година „Без нищо”, отличен с 5 награди и номиниран в още 9 категории на фестивала „Фаджр” и други.
Зрителите очакват и премиерата на „Средиземноморска треска” на палестинската режисьорка Маха Хадж, отличен с наградата за сценарий на фестивала в Кан и актуално предложение на Палестина за чуждестранен „Оскар”.
Документалната програма на фестивала тази година ще премине под слогана MENAR Biting Docs и ще включва филми като „Кодокуши” - термин описващ смъртта на самотни хора, които умират в жилищата си и известно време кончината им остава неустановена от околните, „Стая без гледка” за хилядите жени от Етиопия и Бангладеш, които чистят домовете на богаташите в Ливан, изключително красивия „Мамоди” за хората в Мадагаскар, които са измислили уникален начин за съхранение на вода във вътрешността на баобабите и др.
Фестивалът ще продължи до 29 януари в салоните на Дома на киното, Културен център G8, Евро синема и кино „Влайкова”, както и онлайн на Neterra TV+.
Съставил: Венета Николова
Германският писател Даниел Келман представя романа си "Светлина и сянка" , съобщи "Гьоте институт". Срещата между писателя и читателите е на 7 февруари и е втората от поредицата литературни събития в института LitGeist, която поставя фокус върху..
Актьорът Явор Милушев получава наградата "Икар" за изключителен принос към българския театър. Това съобщиха от Съюза на артистите в България. Той е познат с множеството си роли на театрална сцена - в постановките "Медея", "Хъшове", "Много шуц ма нищо",..
Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек . Водещата и свързваща идея при него е свободата на автора, но и на неговата публика. Визуално, чрез геометричното изкуство..