Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Анна Каренина" – премиера на Софийската опера

Когато Чайковски срещна Толстой... в балет на Лео Муич на българска сцена

Марта Петкова, Катерина Петрова, Никола Хаджитанев и Цецо Иванов в ролите на Анна и граф Вронски

7
Примабалерината Марта Петкова и премиер солистът Никола Хаджитанев в спектакъла „Анна Каренина“ на Пловдивската опера.
Снимка: operaplovdiv.bg

"Анна Каренина", балетът на изключително успешния хърватски хореограф Лео Муич, премина като метеорит през българското културно пространство миналото лято. Хореографията, по музика на Пьотр Чайковски и базирана на едноименния роман на Лев Толстой, беше поставена за първи път у нас с Пловдивската опера и представена на фестивала Opera Open 2022 в Античния театър в Пловдив. Гост-звезди бяха главните танцьори на Софийската опера Марта Петкова и Никола Хаджитанев. През декември спектакълът беше представен и в столицата, в Националния дворец на културата, а Лео Муич беше поканен да постави творбата си в Софийската опера. В Софийската опера и балет ще има шест премиерни спектакъла на "Анна Каренина", като първият е на 27 януари, следват 28 и 29 януари, както и 2, 3 и 4 февруари.

Публиката в София ще види нова версия на "Анна Каренина" – с промени в хореографията и различна сценография, обясни Лео Муич. Това ще бъде един различен спектакъл – обеща хореографът.

"Трябва да предложим на хората възможно най-добрия продукт – каза хореографът за Радио България. – Защото данъкоплатците заслужават да получат най-доброто. Балетните продукциите са изключително скъпи. При всяка продукция, и аз съм много наясно с това, ние все едно два пъти вземаме парите на хората. Първия път им ги вземаме, за да продуцираме спектакъла, а след това им продаваме билет, за дойдат да видят това, за което са платили."

Лео Муич
Лео Муич обясни стила си на работа и как променя своите хореографии според състава и качеството на трупата, с която работи: 

"Аз съм сравнително млад хореограф и винаги се съобразявам с това с какви хора разполагам. В зависимост от нивото на трупата мога да работя по един или друг начин – казва Лео Муич. – Старая се да представя най-добрата версия при дадените обстоятелства. Нивото на Софийския балет е по-високо от това на Пловдивския, разполагам с по-голям състав, с няколко отлични солисти, а не само с Марта Петкова, така че поставих нова, технически по-сложна версия на "Анна Каренина". Работя с хората, с които разполагам, не клонирам хореографиите си. Има и още нещо – когато отидете на кино, ако гледате един и същи филм, Брад Пит всеки път ще бъде същият Брад Пит. Докато Марта Петкова, Катя Петрова никога няма да бъдат същите, всяко представление ще бъде напълно различно – изтъкна Муич. – В постановката няма да има само главни герои, всички роли са важни – на Доли, Кити, Левин, Лидия Ивановна, майката на Вронски. Няма малки роли, има само малки артисти".

Ролите на Анна Каренина и нейния любовник граф Вронски ще бъдат изпълнени от примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова и премиер солистите Никола Хаджитанев и Цецо Иванов. В спектакъла ще звучат цигулката на Стоимен Пеев от "София квартет", гласовете на Александрина Стоянова-Андреева и Виолета Радомирска, както и оркестърът на Софийската опера и балет под диригентството на Андрей Галанов.


Освен балета "Анна Каренина", поставен за първи път за Хърватския национален театър в Загреб през 2014 г., Лео Муич е автор и на балетните спектакли "Великият Гетсби", "Орфей", "Шехерезада", "Опасни връзки", "Сън в лятна нощ", "Гордост и предразсъдъци". "Следващата година ще правя "Хамлет" в Загреб – разкри той пред Радио България. – Обичам да поставям балети, които никога не са били правени. Ще направя и "Граф Монте Кристо", "Кралица Марго"..."

Когато поставя свои балети, Лео обикновено сам си пише либретото и избира музиката. "Успешната постановка е съчетание от двете – музика и сюжет. В случая за мен е изключителна чест да бъда третият човек в това невероятно сътрудничество между Толстой и Чайковски – разбира се, те не знаят, че си сътрудничат, че сме ги събрали – тези две невероятни имена и моето малко име до тяхното", обяснява хореографът. „За "Анна Каренина" нарочно избрах небалетна музика на композитора. Беше много трудно да избера музиката, защото нямам специално музикално образование – да я избера така, че да имаш усещането, че е създадена именно за тази история – а тя не е!"

"Редактирането на музиката е необичайно, – коментира от своя страна маестро Андрей Галанов избора на музиката към балетната постановка "Анна Каренина". – Той е съчетал различни стилове – романс, концерт за цигулка, симфония, програмната симфония Манфред. Аз приемам тази компилация. Харесва ми. На някои може да се стори спорна, това е разбираемо. Хубаво е – в театъра трябва да има спорове. Но на мен лично много ми харесва."

Андрей Галанов
Маестро Галанов обясни още, че му допада динамиката на тази компилация и отбеляза, че съчетанието на различните стилове музика върви с различните стилове в танците. Толстой пише книгата си за голям период от време, напомни диригентът, затова тя се чете глава по глава, подобно на днешните телевизионни сериали. "Да, в книгата има много герои. Но в тази хореография всичко е сгъстено. Фокусът е върху трагедията, върху конфликта", каза той.

Сценографът на балета, хърватинът Цвийета Шуин, отбелязва някои интересни наблюдения: "Може би е уместно да се замислим и за времето, когато е написана "Анна Каренина" – втората половина на XIX век, период на големи промени, много нововъведения. В същата година, в която е написана книгата, е направен първият филм. Това е и времето на други открития – горе-долу по това време са разкопките на Помпей."

Цвийета Шуин си спомня, че е бил вдъхновен от откритието, че античните статуи не са били бели и идеалистични, а напротив – боядисани в ярки цветове. "Важно е какви цветове да използваме за театъра, за да може декорът да не "краде" вниманието от артистите. Ето така едно научно изследване може да стане основа на сценография за конкретна история в конкретно време".

Марта Петкова
Художественият ръководител на балета на Софийската опера Марта Петкова смята, че най-новата балетна премиера е не само чудесно допълнение към репертоара, но е ценна за трупата и в друго отношение – ето защо: 

"За мен беше важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 сутринта до 8 вечерта. Не знам как е възможно това! Така че за мен това беше много успешен ход – трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа", разказва Марта Петкова.

Снимки: Софийска опера и балет, Държавна опера Пловдив, Facebook/Андрей Галанов

По публикацията работи: Иван Петров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Ново столично читалище ще носи името на Кирил Маричков

От фондация "Наталия Симеонова" са подали документи за регистрация на читалище, което ще носи името на легендата на българската рок музика Кирил Маричков. Това съобщи пред БНР бившата водеща на едно от популярните преди време телевизионни предавания "Море..

публикувано на 25.12.24 в 14:58

Аниес Дезарт за времето, музиката и светлината на София

"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се заплита в ритуалната зала в кметството, където малко момченце се обяснява в любов на момиченце на..

публикувано на 23.12.24 в 10:25

Скулпторът Юсеин Юсуф превърна чешма в галерия сред гората

Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..

публикувано на 22.12.24 в 08:25