Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преди премиерата на "Анна Каренина" в Софийската опера

Примабалерината Марта Петкова: Уча се в крачка как да бъда директор на балета

Българите трябва да сте щастливи, че това момиче е решило да остане тук, казва хореографът Лео Муич

Снимка: Facebook/marta.petkova

Преди дни примабалерината на Софийската опера и балет Марта Петкова посрещна 37-ия си рожден ден с две нови роли – в живота и в изкуството. От октомври 2022 г. звездата прие поста на артистичен директор на балета на Софийската опера – решение, което разтревожи верните ѝ фенове. Дали Марта, на върха на своята кариера, не е решила да се откаже от танца, за да приеме този пост, питаха се любителите на балетното изкуство. Марта Петкова побърза да ги успокои: "Аз продължавам да танцувам!". Няколко месеца по-късно допълва:

"Аз влязох доста рязко, почти без никаква подготовка в това мое начинание, уча се в момента, не съм имала план-проект с предвидени премиери. Нещата се случват в крачка."

Марта Петкова и Цецо Иванов в балета „Кармина Бурана“ на хореографа Фреди Франдзути. Снимка: Ани Колиър

Като директор Марта Петкова желае да въведе традицията на френската Гранд Опера, където представят тържествено новите примабалерини.

"За мен е много хубаво това представяне да стане едно събитие, което е споделено с публиката и с артистите – тип изненада", обяснява директорът на балета на Софийската опера.

Засега новото амплоа на администратор не се отразява на артистичната кариера на Марта Петкова. Дори в момента ѝ предстои премиера като Анна Каренина в едноименния балет на световноизвестния хореограф Лео Муич.

Впрочем, миналото лято Марта вече успя да вземе дъха на почитателите си в тази роля. "Анна Каренина" беше поставена в Античния театър в Пловдив, където премиер-солистите на Софийската опера Марта Петкова и Никола Хаджитанев гостуваха на трупата на Пловдивската опера.
Марта Петкова и Никола Хаджитанев. Снимка: Светослав Николов

Марта Петкова се нарежда сред най-големите български балерини за всички времена, но стартът ѝ в балетното изкуство е куриозен

Като дете била отхвърлена от строгите педагози, последователи на руската балетна школа. Макар и грациозна, музикална и танцувална, 9-годишната Марта не е одобрена от приемната комисия за Националното училище за балетно и танцово изкуство, при това не веднъж, а два пъти!

"Отидох така, без никаква подготовка. Изкарах до трети кръг и ме скъсаха на "импровизация", – разказва тя. – Не съм сигурна дали съм искала да стана балерина по това време. Бях малка, не бях много наясно. Но бях разстроена, че не са ме приели."

Марта ходи на уроци по балет, явява се отново и … пак не я одобряват. Този път причината е медицинска – на задължителния преглед лекарите установяват, че гърбът на малката не е достатъчно силен, за може да танцува.

Може би на намесата на бащата на Марта – Петко Петков – България дължи раждането (и не само буквално) на тази своя голяма балетна звезда. Трябва да припомним, че Петко Петков е известен български поп музикант, основател на групата "Трамвай № 5", по това време на върха на славата си. Майка ѝ Ани е професионален танцьор в Ансамбъла на строителните войски.

Марта с родителите си и сестра си Грета

Ядосан, бащата отива да се оплаче на министъра на културата Георги Костов – негов приятел. Следва среща с директора на балетното училище, който му се скарал. Оказало се, че тя и без ходатайство щяла да влезе като една от първите резерви.

И така, през 1995 г. Марта постъпва в НУТИ – тогава Държавно хореографско училище в класа на Румяна Атанасова. Талантът ѝ много скоро изпъква и през 1999 г. е финалистка на Международните балетни конкурси в Талин-Естония и Люксембург. През 2000 г. печели Голямата награда на престижния Национален балетен конкурс "Анастас Петров", който е нещо като трамплин за участие в Международния балетен конкурс във Варна. Във Варна също печели награда – приза за млада надежда Силвия Ко-Япония. От същия конкурс получава предложение за Киров Академия-Вашингтон, където да продължи образованието си.

2002 г. е добра за младата балерина – получава голямата награда на международния фестивал "Фивизиано" (Италия) и е назначена в трупата на Софийската опера и балет – по това време е едва 16-годишна, а пет години по-късно става примабалерина.

През 2017 г. в „Лешникотрошачката“ на VI Международен балетен фестивал в Кремъл. Facebook/Государственный Кремлёвский Дворец

През следващите 16 години тя танцува по цял свят, изпълнявайки главните роли от целия класически репертоар, като се започне от "Лебедово езеро", "Лешникотрошачката", "Жизел", "Спящата красавица", "Силфида", "Корсар", "Пахита" и др., но също и балети на Джордж Баланчин, Уилям Форсайт, както и в перлите по музика на Игор Стравински "Петрушка" и "Жар Птица" с хореограф Михаил Фокин и мн. други.

През 2019 г. получава втората си награда Кристална лира за цялостен принос в балетното изкуство – първата получава през 2011 г. за ролята си в "Лебедово езеро".

"Винаги в лицето на Софийската опера и балет съм откривала своя дом и своето семейство. Въпреки многото покани да работя в прекрасни театри, за мен това е вкъщи, и се чувствам изключително щастлива с хората, които работят, и с целия екип на операта", казва още примабалерината.

Но Марта се радва не само на служебното си семейство. Тя е майка на тийнейджърката Божидара, която е отгледала сама... с помощта на задружното си истинско семейство, разбира се.

В момента е вглъбена в подготовката на спектакъла на Лео Муич, тъй като в качеството на артистичен директор има много нови задължения.

"Марта работи, та пушек се вдига. Начинът, по който се движат краката ѝ, как изглежда тялото ѝ, колко е изразителна… – не спира да я хвали хърватският хореограф Лео Муич. – Нейната всеотдайност към професията е забележителна. Това е балерина от най-висока класа. Вие, българите, трябва да сте щастливи, че това момиче е решило да остане тук. И не го казвам като комплимент. Марта, както и Катя (Петрова – бел. ред.), би могла да отиде в която си поиска голяма световна балетна трупа и веднага да стане прима там", заяви Лео Муич пред Радио България.

За щастие на българската публика Марта Петкова засега няма намерение да напуска страната. "Най-много обичам да танцувам в България", казва тя.

Снимки: Facebook/marta.petkova, Светослав Николов, Ани Колиър, Facebook/Государственный Кремлёвский Дворец
По публикацията работи: Анна Фуцкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Скулпторът Юсеин Юсуф превърна чешма в галерия сред гората

Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..

публикувано на 22.12.24 в 08:25
Бистришките баби

Изложба "Живи човешки съкровища – България" се открива в София

Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра на София, под купола на Ларгото. Експозицията представя вписаните в периода 2008-2024 г. 44..

публикувано на 17.12.24 в 07:00

Жан-Пиер Мартинез: Комичното е начин на възприемане на изпълнения с трагизъм живот

"Чрез пиесите си Жан-Пиер Мартинез се стреми да върне престижа на комедията като огледало, протегнато на обществото" - пише на сайта на автора. Мартинез е автор на 101 играни по цял свят комедии, които се изучават във френските училища и..

публикувано на 09.12.24 в 11:15