Непосредствено след големия християнски празник Цветница, който припомня радостното посрещане на Иисус Христос в Йерусалим, започват най-трудните дни на Великия пост. Това е седмицата, в която си припомняме последните земни дни от живота на Спасителя, преди да бъде разпънат на кръста.
Още в неделя вечерта, след празничното възпоменание на Вход Господен, Православната църква подготвя вярващите за Страстната седмица с едно от най-покайните богослужения Последование на Жениха, което се отслужва в три поредни вечери. Названието му идва от песнопението на вечернята „Се Жених грядет“ – „Ето Женихът идва в полунощ и блажен е онзи, когото той намери буден, а окаян е онзи, когото завари спящ.“ Чрез него, Църквата припомня думите на Иисус Христос, който предупреждава, че Божият ден ще дойде ненадейно и вярващите трябва да са подготвени да го посрещнат. „Да бъдем будни, означава да имаме съзнание, че нашият живот и ежедневие не са нещо незначително, а поле, на което се разиграва най- голямата борба, тази за всяка човешка душа“, отбелязва отец Борис Борисов от столичния храм „Свето Преображение Господне“:
В притчата, девиците са душите, а елеят – добрите дела, и посланието към вярващите е да вършат добри дела приживе ежедневно, защото в Съдния ден ще бъде вече късно. Затова и в дните на Страстната седмица вярващите са особено внимателни както по отношение на делата си, така и на мислите си, а храната им е оскъдна, без олио, както и в началото на поста. Така пречистени телесно и духовно, те се подготвят за изповед и Причастие.
Тайнството Евхаристия е установено от Иисус Христос непосредствено преди да бъде заловен: “Яжте, това е Моето тяло, което за вас се преломява за опрощение на греховете!”, казва Той и благославя и виното: „Тази чаша е новият завет в Моята кръв, правете това за мое възпоменание”. В тези слова на Спасителя не бива обаче да търсим чиста символика:
„Христос не е казал „ето, този хляб е символ на моето тяло“ – посочва отец Борис и пояснява: – Той е казал, това е моето тяло, по аналогия на това, че Иисус Христос е едновременно истински човек и истински Бог в пълнота. По законите на логиката е невъзможно, но въпреки това ние точно това изповядваме и точно това виждаме в Евангелието. По същия начин тайнството Евхаристия наистина е животът на църквата, сърцевината на християнския богослужебен живот. Фактът, че Христос прави това именно преди своята кръстна смърт показва, че наистина това е премъдрия начин, по който Той е учредил, в качеството ни на психосоматични същества с душа и тяло, ние да усвоим и неговите кръстни страдания и смърт, с която изкупва цялото човечество.“
В това е и смисълът на причастяването в края на Страстната седмица, приемайки част от тялото и кръвта на Спасителя, причастените да станат причастни на Бога, чрез чисто физическото поемане на Евхаристията. Така, вярващите не само общуват духовно със Спасителя, но и телесно стават част от Него. Друг важен момент на тази вечеря е и изключителният пример на смирение и отдаденост, който Христос дава като умива нозете на своите ученици. С това Той показва на всички ни как трябва да служим на ближните.
Снимки: Дарина Григорова
През 2007 г., на 11 юни президентът на САЩ Джордж Буш-младши е на посещение в София. По решение на тогавашния протокол пресконференцията, която дава за медиите се провежда сред експонатите на Националния археологически музей. Официалният обяд за госта..
Православната ни църква почита днес, 11 ноември (по стар стил 24.11.), паметта на свети Мина. В България той е един от най-обичаните светци, който най-бързо помага на вярващите, отправили искрена молитва към него. Иконата на св. Мина в..
Археолози проучиха некропол в местността Каваци край Созопол. Периметърът, в който се намира е част от историята на Аполония Понтийска и е датиран от IV в. пр. Хр. " Това е един много участък с интересни погребения, в които се открива нюанс на..