Франкофонските традиции в България имат богата история, която датира от епохата на българското Възраждане. Още тогава френската култура и език са на почит сред по-образованата част на обществото ни в качеството си на носител на европейските ценности. А през 1923-та, в рамките на Историко-филологическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" (СУ) е създадена и специалността Френска филология. Вече повече от век в нея се обучават преводачи, учители, преподаватели и други специалисти, владеещи на високо ниво езика на Волтер.
"Това е едно широко образование, което предлага цветна палитра от избираеми дисциплини, в т.ч. и голям спектър от магистратури, които да надграждат тези познания" – казва доц. Маргарита Руски, ръководител на катедра Романистика към Факултета по класически и нови филологии ( ФКНФ) на СУ. Избираемите дисциплини са ориентирани към изкуство и култура, знание за езика, превод, комуникационни технологии в обучението, проектна дейност и други. Целта е бъдещите специалисти да получат добри възможности за професионална реализация в живота:
"В този 4-годишен цикъл на бакалавърската степен избираемите дисциплини могат да се комбинират в три отделни направления или, както ги наричаме, отделни избираеми модули. "Език, литература изкуство" е единият. "Бизнес модул" е вторият и третият е "Педагогически модул", който дава директно възможност за реализиране като учител в училищата. Другите два модула дават знания в по-технически сфери или пък са свързани с изкуството и културата" – обяснява доц. Маргарита Руски.
Френският, известен и като езикът на любовта, звучи не само красиво и мелодично. Младите у нас имат сериозен повод да се заловят с неговото изучаване. Оказва се, че специалистите с френска филология имат чудесни възможности за реализация в областта на бизнеса:
"Специално в България в последните няколко години се наблюдава увеличение на търсенето на наши завършили студенти от страна на френски предприятия. Като някои от предприятията организират допълнителни курсове и мисля, че доста добре се съчетават двата вида знания и умения" – казва доц. Руска.
Френска филология се изучава и в още два български университета – Пловдивския и Великотърновския, които обаче пренасочиха обучението си към приложна лингвистика и съчетаха френския с други езици. Френският се преподава и в специалността "Африканистика" към СУ. "Ние изследваме франкофонията и разсъждаваме върху франкофонския свят, като наблягаме на държавите извън Франция" – пояснява доц. Георги Жечев, преподавател в магистърска програма "Франкофония, Многоезичие и Междукултурна Медиация" в СУ.
На практика, твърди доц. Жечев, студентите лесно намират работа след като завършат. За това им помага и третият семестър, в който е предвиден задължителен стаж. "Той може да бъде в институция, министерство, в учебно заведение или в чужбина в някоя от франкофонските държави. Например имали сме стаж в Женева към ООН", казва в заключение доц. Жечев.
Вижте още :
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко, което се случва в нашата страна и вероятно знае повече за историята и географията ѝ, отколкото..
Театралното представление-мюзикъл "Преселници" по едноименния роман на Константин Петканов ще бъде представено в София на 21 март на сцената на кино-театър "Влайкова". Спектакълът се организира с подкрепата на Културно-просветното дружество за връзки..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The Walt Disney Company и Warner Bros. Телевизионната реклама за промотиране на България като..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
От МВнР предупреждават българските граждани, които възнамеряват да посетят гр. Истанбул, че считано от 19 март 2025 г. от страна на турските власти са..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The..