Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Знаете ли що е то "филтон"?

Колекционерът Антон Оруш представя малко познати български технически изобретения

Снимка: личен архив

През 2009 година сънародникът ни Антон Оруш поставя началото на своята колекция, посветена на българската техника. Сред експонатите в нея има телевизори, радиоприемници, бяла техника, компютри, телефони, касови апарати и т.н. Постепенно тази негова страст го подтиква да започне проучване и издирване на артефакти от цялата техническа история на България. Плод на тези търсения са две издания – "Голяма книга за българската техника" и "Произведено в България 101 български технически изделия". Последната съдържа някои нови находки в колекцията му, придобити през последните 3-4 години, но и други експонати, за които е интересно да се знае. Сред тях са първият български електрически автобус, първата българска фабрика за електрически крушки в Княжество България и други.

Включена е и информация за музикалния инструмент филтон, създаден от учителя Любен Истатков:

"Както сам казва, той иска да направи инструмент, при който всяка нота, да издава съответен тон, за да може ученикът да получава не само слухова, но и зрителна представа за тоновете – обяснява изследователят Антон Оруш пред Радио България. – През лятото на 1940 година Истатков начертава нов струнен музикален инструмент, който прилича на голямо сметало, каквито имаше в училищата допреди години. Филтонът има резонатор, като двете дъски на резонатора са свързани с летва, която предава трептенията от горната върху долната дъска на резонатора. Върху горната дъска е поставено прагче, за да не опират струните в дъската, а да трептят свободно. Самите струни са така комбинирани, че започват от сол под петолинието и достигат до горно фа. Срещу горната дъска на резонатора се намира друга дъска, като на лицевата ѝ страна има петолиние с изрязани ноти. Те са едновременно и клавиши, а на обратната страна на дъската е електрическата част на филтона – електромагнити, чиито котви, отстоят на 8 мм от струните. Магнитите се захранват от няколко батерии от по 4,5V, поставени на пода до стойката на филтона, като единият полюс на батерията е свързан с електромагнитите, а другият – със съответния клавиш. Когато той се натисне, се затваря електрическата верига – котвата удря върху съответната струна и прозвучава търсеният тон. Според изобретателя му, тембърът на филтона е подобен на мандолина, но е по-дълбок и по-чист."

Любен Истатков

Информацията за инструмента Антон открива случайно, тъй като с него се свързва краевед от монтанския край, който му дава едно писмо, което учителят изпраща до редакцията на един вестник. В него той описва подробности за създаването и работата на инструмента, като се надява така да привлече вниманието към изобретението си. Това обаче не се случва, а в София също не обръщат сериозно внимание, тъй като вече е започнала Втората световна война.

През 60-те години на ХХ век в България се появяват редица нови електрически уреди и техника, предназначена за улесняване на работата в различни сфери на живота. Сред тях, разбира се, е и земеделието, където в помощ на производителите, се появява "иновативен" електрически трактор:

Български електроктрактор

"Той има малки размери – ширина 60 cм, дължина 135, а теглото му е било около 400 кг. Тракторът оре почвата в оранжерията преди засаждане на растенията. Дотогава земята се копаела с конски плуг или права лопата, което е по-непроизводително. Тракторът не ползва акумулаторни батерии, а е свързан с мрежата чрез кабел, като според планировката на пространството, кабелът може да се влачи върху почвата или да се издига под покрива и да се носи от телено въже. За да не се усуква при завоите, бил конструиран специален въртящ се контакт, на който едната му част да се върти заедно с кабела, за да не се нарушава електровръзката. На трактора може да се монтират и външни съоръжения - например плуг. Има 2 предни и 2 задни скорости. Спирачките са челюстни и се монтират до задвижващите колела. Задейства се посредством лостове и педали, които са пред седалката на тракториста" – обяснява ни Антон Оруш.

През 1978 г. в страната ни се работи по програма за внедряване на електромобилния транспорт и в автомобилния завод "Чавдар" е създаден първият български прототип на електрически автобус – "Елмобус 78". За превозното средство е използвана каросерията на микробус "Чавдар", има двигател с мощност 15 KW и опростено задвижване без предавателна кутия, а максималната му скорост можела да се настройва на 35, 40 или 45 км/ч. – пояснява Оруш.

Иновативните идеи на българските изобретатели намират поле за изява и в сферата на строителството. През последните години все по-търсени у нас стават сглобяемите домове, чието строителство е значително по-бързо и евтино от изграждането нова монолитна сграда до ключ. Малко известен факт обаче е, че такива са били предлагани и преди 1989 година. През 1977-а в Пазарджик е основано Строително управление "Балканстрой", чиято дейност е свързана с експериментално строителство и монтаж на едноетажни жилищни сгради, къмпинги и гаражи – напомня ни изследователят на българските изобретения. А сред любопитните конструкции има дори модел на  детска градина за 30 деца:

"Множеството модели на завода са комбинация от строителни елементи, което ги прави нещо като огромен конструктор. Външните и вътрешните стени и тук са носещи и неносещи, както при обикновените сгради. Състоят се от свързани един с друг елементи, т.нар. тип сандвич, двустранно с етернитови плочи. Носещите елементи имат здрава дървена или метална рамка, скрита между плочите. Елементите са проектирани като модулна система и могат лесно да се разместват и разкачват, според нуждите на обитателите. Всеки вид отопление е подходящ за къщата – може да е печка на твърдо или течно гориво или дори парно отопление, като в истински блок" – обяснява Антон Оруш.

Колекционерската страст го завладява още като тийнейджър, когато събира всякакви стари апарати, пленен от външния им вид. После идва любопитството към начина им на функциониране, ровене в различна техническа литература и констатацията, че във всички държави се търси систематизирана история на националната техника, а в България такава липсва. Това "изчиства" концепцията и Антон Оруш започва за събира само български устройства, да описва информацията за тях, както и за изобретателите им – българи в страната и в чужбина.

Снимки: личен архив, Facebook /Антон Оруш, sandacite.bg


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Рая Назарян от ГЕРБ е председателят на 50-ото Народно събрание

Номинираната от ГЕРБ Рая Назарян е избрана за председател на 50-ото Народно събрание. За нея гласуваха 131 народни представители, "против" - 66 депутати, 39 се въздържаха. Другите участници в съревнованието за поста бяха Виктория Василева от..

публикувано на 20.06.24 в 14:05

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 5

В петия брой на „Часът на Радио България...“ говорим за б ългарските медии по света с Диана Гласнова от Хърватия и Деница Секуличка от Словакия.  В контекста на Евро` 2024 - за историята на европейските  първенства по футбол и за мястото на..

публикувано на 20.06.24 в 11:58
Теодора Димова

Разговорът за комунистическото минало става все по-наложителен, за да предпазим децата си

България продължава да бъде единствената европейска страна, която няма мемориал за жертвите на тоталитаризма. Този срамен факт, белязал като дълго нелекувана язва съвременния статус на обществото ни, за поредна година беше припомнен на 1 юни, когато..

публикувано на 20.06.24 в 11:30