Днес отново е денят Арифе, който предхожда всеки байрам, без значение дали е Рамазан или Курбан байрам.
Мюсюлманите днес отдават почит на починалите си близки, като във всеки дом жените месят тесто, от което се правят мекици и се раздават на близки и съседи, независимо от религията и вярата.
Смисълът на този ден се обуславя и от факта, че се подготвя жертвеното животно, което на следващия ден, когато е Курбан байрам, ще се принесе като израз на благодарност към Всевишния. Много важно е животното – овца, коч, коза, крава, теле или камила – което ще се принесе в жертва, да е здраво.
Вярва се, че на Съдният ден, това животно ще посрещне човека по моста, който се простира над Ада и води към Рая. Ако курбанът е приет от Всевишния и човекът е живял праведно, той уверено ще язди животното и то ще го отведе в Рая.
За да е красиво животното стопанката на дома в деня преди празника го къносва по челото, гърба и опашката.
В някои села в България, в деня преди Курбан байрама годеникът изпраща в дома на годеницата си коч, къносан и украсен с панделки и златна пара.
Едно от важните условия при байрамския курбан е неговото раздаване, тоест споделяне. Месото на животното се дели на три части – едната се запазва за семейството, втората – за роднини и приятели, а третата се дарява на бедните, независимо от тяхната религия и вяра, за да може празникът да бъде споделен.
В някои села в Кърджалийско, Бургаско и Силистренско, в Деня Арифе се провежда т.нар. раздаване на бонбони. Възрастните се подреждат на мегдана в селото и даряват децата, които минават един по един с пълни шепи с бонбони.
Снимки: grandmufti. bg, БНР- архив
Денят Арифе е последният от свещения за мюсюлманите месец на постите Рамазан. В исляма това е най-благодатният месец от годината, свързва се с 30-дневните строги лишения – "оруч". Храненето и пиенето на течности и вода става само преди изгрев и след..
Подбалканското село Турия посреща над хиляда участници в маскарадните игри "Старци в Турия“. В тазгодишното издание на фестивала на 30 март ще се включат 28 кукерски групи от цяла България. Ежегодно събитието привлича хиляди гости от страната и..
"В обширен регион в Северна България конникът св. Тодор се възприема като демоничен персонаж. Народните определения за него звучат по следния начин: овампирчен , вкаракончен или таласъмлия светец… Той посещава забранените през този период..
Според османски документи край днешното село Биволяне в община Момчилград са живели над 500 дервиши , които са се обучавали в Елмалъ баба..