На 17 септември, след няколкогодишно прекъсване по вина на Ковид, стартира петото издание на конкурса "ЕкоОбщина – устойчив град и общество", инициатива на посолството на Франция и на Френския институт в България. Конкурсът си поставя за цел да открои добрите практики на местно ниво за устойчиво градско развитие и по-зелени и чисти градове. Кулминацията му е на 24 октомври, когато ще бъдат обявени лауреатите. Общините могат да кандидатстват с проекти в три направления – "Отпадъци и рециклиране", "Устойчива мобилност" и "Енергия и емисии", като поради по-скромните ресурси на по-малките населени места, са разпределени в две групи – с под и над 40 000 жители.
"ЕкоОбщина" добавя и екологичната тема към иначе динамичните френско-български отношения в сферата на културата и образованието, както обяснява в интервю за Радио България Йоан Терио, аташе по институционално сътрудничество във Френския институт:
"С България си сътрудничим много добре на европейско и международно ниво по екологичните и климатични въпроси – конференциите на ООН по изменението на климата (COP), Парижкото споразумение и т. н., но когато става въпрос за отпадъците, енергията и мобилността, трите категории в конкурса, те съдържат всички аспекти на екологичния преход, които засягат хората и тук се намесват общините… Що се отнася до замърсяването, въглеродните емисии, всичко се случва в града и именно градовете могат да подновят транспортните системи, да регулират трафика, да насърчават енергийната ефективност, да устроят зелени площи..."
Макар в България да не липсват събития, насочени към екологията, като форума GreenTransition, или мащабния Междуправителствения панел по изменение на климата, на който страната беше домакин, като че ли няма толкова инициативи, свързани със зелените градове. Липса, която запълва конкурсът заедно с придружаващите го събития – три семинара по трите основни теми на конкурса – енергия, емисии, устойчива мобилност, отпадъци и рециклиране и цял филмов фестивал за документално кино, филми за хора и асоциации, ангажирани с екологични каузи, или вдъхващи възхита пред красотата на природата. Предвидени са и работни посещения във Франция, за да се насърчи обменът на идеи и практики.
В контекста на стремежа към щадящи природата градове каква е гледната точка на Йоан Терио към София, понастоящем негов град?
"На първо място на французите, които идват или живеят тук, на всички дипломати им прави впечатление, че има много паркове, при това много по-големи от френските. Всъщност тук се наричат "паркове", но на френски бихме казали "гори". Не е нещо нетипично и за други страни в тази част на Европа, но в София са наистина много, а и във всички български градове има големи паркове. Виждаме и че софиянците искат да ги запазят и това е много важно. Аз самият имам привилегията да живея в "Лозенец", където има зеленина, но тя не е само там."
Напоследък според аташето по институционално сътрудничество е видна и волята за намаляване на автомобилния трафик за сметка на велосипедите и това, естествено, е източник на конфликти. "В Париж също имаше подобни противопоставяния и те бяха не по-малко ожесточени – разказва той. – Това е демократичен процес. И колоездачите, и шофьорите са граждани."
Енергията и въглеродните емисии са един от акцентите на събитието. Какви са възможните решения за чиста енергия и енергийна ефективност?
"Има въодушевяващи примери във Франция и по-конкретно в Лион за активни къщи, т. е. такива, които не само не хабят, но и произвеждат енергия. Това обикновени са проекти, свързани с технологията, с приложения, с мрежи и са изключително интересни и за тях трябва да се говори. Често обаче струват скъпо и не са от полза за повечето хора. Има обаче и проекти, които в много по-голяма степен намаляват емисиите, без да са толкова високотехнологични.
Геотермалната енергия е един от най-значимите сред тях, но също така и изолацията. Това не само е екологично решение, но и е начин за борба срещу енергийната бедност, когато хората не могат да се отопляват. Енергията от възобновяеми източници, естествено, също има голямо значение. България има огромен потенциал в геотермалната енергия. Преди две години организирахме учебно посещение на френски експерти заедно с министъра на околната среда. Вземат се на дълбочина източници на топлина или студен въздух, за да се охлаждат сградите през лятото или да се отопляват през зимата с постоянна топлина. Ще поканим хора, които се занимават с това във Франция. България има наистина огромен, но неексплоатиран геотермичен потенциал" – разказва Йоан Терио.
Остава въпросът доколко оправдано е да бъдем оптимисти или обратното – съвсем да изгубим надежда. "Контактувам с асоциации, които искат промяна и виждам хора, които правят страхотни неща, но наистина ако се замисля за дипломатическата страна на нещата, за големите споразумения, не е лесно страните да се спогодят" – споделя Терио.
Снимки: Снимки: ecoobshtina.bg, facebook.com/EcoobchtinaBG, sofia.bg, БГНЕС
Интензивен е трафикът на автомобили от Западна Европа по основната пътна инфраструктура на територията на Хърватия преди предстоящите почивни и празнични дни, предупредиха от МВнР. Поради големия брой пътуващи са се образували струпвания на моторни..
12 населени места в Смолянска област са с прекъснато електрозахранване след обилния снеговалеж от вчера. Без ток от снощи са селища в общините Смолян, Девин и Чепеларе заради паднали дървета по електропреносната мрежа. Екипите на EVN са на терен от..
Изработването на плетени изделия е традиционен занаят, който заслужава възраждане и нов живот, вярва Александрина Пандурска, позната с многобройните си инициативи за популяризиране на културни и исторически места в района на Благоевград. По нейна идея..
"Ужасното нападение в Магдебург в навечерието на Коледа е възмутително. Подобни престъпления и прояви на насилие са напълно недопустими" - това написа..
Хората от централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София са били евакуирани заради сигнал за бомба в събота преди обяд. Заплахата е получена по имейл,..
Започна ремонт на ГКПП "Кулата" във връзка с предстоящото ни влизане в Шенген от 1 януари, предаде БНТ. Целта е да има по две пътни ленти във всяка посока..