Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо силните брандове печелят повече

Снимка: БТА

За предприемачите, както и за всички, които се интересуват от тенденциите в икономиката и успешните модели за правене на бизнес, излиза книгата на Найджъл Холис "Успешният бранд" (с подзаглавие "Защо силните брандове печелят повече"). Авторът е вицепрезидент на компания, която е в световния топ 10 при изследванията в областта на маркетинга и брандинга. Станимир Андонов, който представи изданието в ефира на "Хоризонт", обясни, че понятията "бранд" и "марка" не са синоними, въпреки че у нас, все още се употребяват така:

Това се е случило, тъй като преди много години, когато се е наложило да преведат думата "бранд" на български - да има български аналог и превод, са използвали думата "марка" - от търговска марка и донякъде е било правилно. Но брандът е нещо по-голямо, по-всеобхватно, тъй като брандът обхваща освен марката - името на продукта, той обхваща и всички тези характеристики - асоциации, цветове, форми, всички, които наричаме елементи на бранда, сайтовете дори, имената на мениджърите, на лидерите, които са свързани с определен бранд. И съответно не е коректно само името на бранда да бъде използвано като синоним на бранда, както в случая марката е равна на бранд. За съжаление на български още нямаме дума за бранд. Думата маркетинг също не е българска, както бизнес, мениджмънт - в бизнеса използваме много такива дума. Много хора търсят добър превод, но не винаги откриваме. 

Заглавието на книгата на английски е "Бранд премиум" и смисълът, който се влага в това словосъчетание е, че премиалните брандове са тези, които добавят допълнителна стойност за компаниите, които ги притежават - тоест защо аз бих платил повече за един бранд на фона на някой друг бранд, обобщи още Андонов въпросите, които разглежда авторът Найджъл Холис и добави още от характеристиките на успешния бранд:

Ако брандът за мене е по-значим, по-важен, имам спомени с него или му вярвам повече, харесвам неговите лидери и мениджъри също, това може да ми повлияе и аз бих платил повече за бранд А на фона на бранд Б.

Тоест това е успешният бранд и авторът разглежда брандовете като финансови активи на компанията. Както управляваме сградите, банковите сметки, акциите на компанията, така управляваме и бранда като един актив, който ни носи печалба.

Когато една компания расте, тя реално не управлява само активите си, включително и бранда, а управлява и хората си  - хората са може би най-важният актив, те са компанията, припомни Станимир Андонов.

Цялото интервю може да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-големите центристки партии в Австрия преговарят за коалиционно правителство

Трите най-големи центристки партии в австрийския парламент съобщиха, че са близо до това да постигнат съгласие за коалиционно правителство, близо пет месеца след общите избори, спечелени от крайнодясната Партия на свободата, която не успя да постигне мнозинство.  Евентуално окончателно споразумение между консервативната Народна партия,..

публикувано на 22.02.25 в 19:30
Лили Иванова

Билетите за концерта на Лили Иванова в София през май са почти изкупени

Билетите за концерта на Лили Иванова през месец май тази година, който ще е в Народния театър "Иван Вазов", се продават на цени от 150 до 1000 лева и по-голямата част от тях вече са изкупени.    Все още има единични пропуски за 250, 300, 400 и 700 лева за концерта в София. От билетите на цена 1000 лева са останали едва 3.  Това става ясно от..

публикувано на 22.02.25 в 19:25

Полша обяви, че ще продължи да плаща украинския абонамент за "Старлинк"

САЩ могат да спрат достъпа на Украйна до системата за сателитен интернет "Старлинк", ако не бъде постигната сделка за природните ресурси, писа "Ройтерс", а малко след това полските власти обявиха, че плащат и ще продължат да плащат абонамента на Украйна за услугата. "Старлинк" осигурява интернет за военните на Украйна и използва системата,..

публикувано на 22.02.25 в 19:18

Луковмарш - без факелно шествие и със засилено полицейско присъствие

В 17 ч. на площад "Света Неделя" в София се събраха участниците в "Луковмарш".  Протест срещу провеждането на "Луковмарш" в София Ществието беше забранено със заповед на кмета Васил Терзиев, но впоследствие съдът отмени забраната на градоначалника.  Събитието се провежда при изключително засилено полицейско присъствие.  Хората се..

публикувано на 22.02.25 в 18:15

Община Кюстендил подменя старите железни съдове за смет с нови пластмасови

Досегашните метални съдове за смет по домакинствата в населените места на община Кюстендил ще бъдат заменени с пластмасови, беше обявено на месечното заседание с кметовете на селата.  Пластмасовите са по-функционални, по-здрави са и с малко по-голяма вместимост. Пластмасовите съдове ще бъдат закупени тепърва и ще се доставят по заявка на..

публикувано на 22.02.25 в 18:08

Задържаната за подкуп директорката на училище в София излиза под гаранция

Арестуваната директорка на 37-мо училище в столичния квартал "Люлин" Цветомира Георгиева излиза от ареста с мярка "парична гаранция" в размер на 1000 лева. Обвиняемата беше задържана заради искане на подкуп от 20 000 лева от изпълнител, участващ в проект за ремонт на училище, финансиран с публични средства. На 20 февруари Георгиева беше..

публикувано на 22.02.25 в 18:00

0,5% от гласовете определят победителя на изборите в Германия утре

Половин процент гласове на избиратели може да реши кой ще управлява Германия на изборите утре. Според проучванията все още първа сила се очертава да бъде ХДС. Консерваторите обаче ще трябва да управляват в коалиция. Как ще се нареди политическият пъзел в Германия след изборите за нов Бундестаг? Кой ще е коалиционният партньор на..

публикувано на 22.02.25 в 17:56