Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Започва Зимният фестивал в израелския център за танц "Сузан Делал"

Какво е самотата? Балетистите от една от знаковите за Израел трупи за модерен балет „Батшева“, чийто основен език на движенията се нарича „гага“ и се изучава в хореографските академии по света, и този път са се опитали да увлекат публиката в необичайно сценично приключение. Всяка от частите на представлението е сякаш „сама за себе си“, за обединението им е важен зрителския поглед и отношение. Докато в първата част „Декаданс“ балетните артисти влизат един след друг на сцената, стъпките и движенията са общи за всички. Проблемът е в интерпретацията. Оказва се, че дори общ балетен текст може да има толкова различни изказа, че всеки да е хем уникален, хем самотен сред множеството. Във втория танц „Последната работа“ зрителят „попада“ в зала за фитнес. Там всеки се упражнява посвоему, но в един момент страничният взор, какъвто е този на зрителя, забелязва,че всичко е в необикновен ансамбъл от иначе самотни и различни движения.

В балета „Батшева“ публиката е едно от главните действащи лица, от нейния поглед зависи спектакъла и той едновременно е различен за всеки зрител. Идеята на историята, разказана чрез танц, е свързана в организацията на ритъма, динамиката, традициите и много зависи от интерпретацията, която танцьорите дават на хореографията. За зрителите те са по-ясни от намеренията на хореографа. И точно от интерпретацията зависи вълнението на зрителя. В моя балет няма само една идея. Дори и най-интересната идея на света не заслужава заради нея да се прави балет. Това, което предлагам на зрителите, е публиката да е наблюдател на различни равнища, да е част от спектакълапредстави своята най-нова постановка хореографът на танцовата трупа Оад Наарин, създател на балетния език „гага“.

С този спектакъл започва зимният фестивал в прочутия израелски център за танц „Сузан Делал“. Езикът „гага“, който хореографът и танцьорите развиха в продължение на дълги години, има своя „лаборатория“. Движението е необятно и всеки път открояваме нови негови измерения и активизираме нови нюанси. Така този език се развива и ни помага да изграждаме нашите балетни спектакли. Но това е и инструментариум, който обогатява ежедневието на зрителите. Насочва ги как още по-рационално могат да използват възможностите на човешкото тяло в ежедневието. Има понятия и изрази в балетния език, който ние,в различни спектакли,сме внушили на всички, които се интересуват от танцовия език „гага“, но все още нямаме речник. Мисля, че танците ни могат да бъдат разбрани навсякъде по света, но при едно условие  -реакциите на зрителите зависят от тяхната подготовка, от традициите на съответната държава, та дори от залата, където играем и от актуалните събития вън от нея. В същото време ние сме „полиглоти“ и не говорим само „гага“, но използваме инструментариума на класическия балет. Това не е в конфликт нито с ежедневните движения на всеки човек, например разходка край морето, нито с всички останали танци и движениясподели Гили Навот - художествената ръководителка на трупата.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52