„Спящата красавица” на Чайковски е заглавие, превърнало се в своеобразна мяра за класическия танц. Музикален и хореографски шедьовър, балетът феерия си остава предизвикателство за всяка трупа, която демонстрира класа, стил и качество тъкмо през това заглавие. Пластичното въображение на Петипа е било толкова провокирано от музикалната изобретателност на Чайковски, че на местата двамата постигат неподозирана експресивност, която и до днес не само не загубва своята свежест, но и продължава да изумява.
Нещо повече, „Спящата красавица” е мяра и за артистично майсторство, творчески потенциал и интерпретаторска сила. Аврора и Дезире са може би най-трудните балетни образи, тъй като са посветени на самата красота, на чистата, преизобилна и безгрижна хубост, на младежкото очарование и силата на любовта и надеждата. Само онези танцьори, които постигнат сложната почти „абсолютна” техника и стил, необходими за изпълнението на двете централни партии, както и на някои емблематични образи от серията „приказни” персонажи, могат да назоват себе си професионално завършени класически балетисти. Тук всичко е от значение, всичко се следи - всяка стъпка, всяка позиция на ръката, на главата, всеки ракурс на корпуса или дълбочина на плието. Пак по „Спящата красавица” се открояват разликите между школите - руска, френска, английска, между интерпретаторските подходи. Истина е, че можеш да се събудиш сутринта дебютант, но след едно успешно изпълнение като Аврора или Дезире, да посрещнеш нощта вече като звезда!
Балетният киносезон ни предлага удивителната възможност да видим на сцената на Болшой театър и последната редакция на „Спящата красавица” на знаменития хореограф и постановчик Юрий Григорович, който я поставя специално за първата Московска сцена цели три пъти (1963, 1973), но именно с настоящата версия от 2011 се увенчава и откриването на реставрираната историческа зала на театъра. За импозантното и напълно удивително приказно впечатление съществено допринася исторически достоверната сценография на небезизвестния италиански художник Ецио Фриджерио, съобразена с епохата от ХVІІ и ХVІІІ век и не по-малко впечатляващите костюми на съпругата му - художничката Франка Скуарчапино, носителка на наградата „Оскар” за костюми.
Под майсторската палка на Павел Сорокин танцуват като принцеса Аврора Олга Смирнова, принц Дезире е Семьон Чудин,Фея Люляк - Алена Ковалева, а като злата Фея Карабос се представя Денис Савин.
Още за спецификата на хореографската версия на Григорович и изпълнението на балетистите чуйте в звуковия файл в рецензията на изкуствоведа Петър Пламенов за предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“.
Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..
Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..
В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до..
1909-та. Годината, в която френският журналист и автор Гастон Льору започва да издава в ежедневник, част по част, готическия криминален роман, с..
"Чак опашки не може да кажем, че има за тестване за коклюш, но има многократно повишен интерес към тестовете . Това е нормално предвид ситуацията в..