Проект свързва ученици с предприемачи

Идеята е младите хора да развиват креативността си там, където живеят

Снимка: pexels.com

Проект свързва учениците от 10 и 11 клас с предприемачи. Матия Голяр стои зад идеята в Словения и за 8-те години, в които я развива там, наистина има добри попадения. Той стартира собствена компания, когато е  на 19 години, а след като я продава, започва да обучава ученици от гимназиите как да печелят от онова, което обичат да правят.

Според Голяр това е начинът младите хора да се научат да си изкарват парите. Но зад подкрепата стои и по-дългосрочната цел - ако ученици успяват да реализират идеите си там, където живеят, това ще спре "изтичането на мозъци" в други държави.

"Целта на идеята е да бъде хипернеконвенционална. Ето ви пример. В провинциален град в Словения всеки се изнася и бяга. И тогава едно 11-годишно момче споделя, че живее до гората с най-старите елхови дървета в света. Събира заедно с баба си семената, шишарките, слага им надпис „Децата на най-старите елхи в света“ и ги продава за малка сума. Аз му казвам: „Не, това е най-лудата идея. Къде искаш да ги продаваш?“. Той ми отговори: "Лондонският „Хародс“. След което той буквално се обади на магазина и сподели идеята си. Едно 11 годишно дете!?! Два последователни сезона, ако отидете в „Хародс“, можете да си купите словенско коледно дръвче. Неговият продукт за 650 лири!!! И това, което правим, е да обясним на учениците, че възможностите са пред тях. Но трябва да се посветиш, за да ги постигнеш. И това не се случва като отидеш в Америка, а там, където живееш. Затова каним млади предприемачи до 30 години, които да дадат на тези деца „готварската книга“ как да осъществят идеята си. Която става възможност и за семейството. И точно заради това няма да се преместиш другаде."

Матия Голяр бе ментор в обучението на български младежи.

„Ако имаш идеи, ще бъдеш сигурен, дори и за пенсията си“, перифразира философията си Матия Голяр от Словения. И разказва, че през последните три години има и телевизионно шоу, в което, чрез най-големия словенски дистрибутор, представят проектите и продуктите на студентите и дават възможност да ги продават. Светлана Савова, която си партнира по идеята в рамките на инициативата "Тийноватор" казва, че тепърва подобна философия ще се тества в България. Засега отбори от 4 училища в София пробват сили в състезанието.

"От следващата учебна година вече имаме желанието да бъдат 25 в София и да включим пет във Варна. Всъщност в Българя има доста убеждаващи идеи. За учениците е важно да изграждат предприемачески умения още в ученическа възраст, защото това не дава свобода да мислят, свобода да рискуват. Те се научават още в тази възраст да работят в екип, което за тинейджърите е много трудно и предизвикателно. Но пък е част от програмата. И да са креативни. Да предлагат, да не се страхуват от провал и така нататък", коментира Савова.

Идеята на 11-класничката Михаела Иванова от 105-то училище в София е да прави буктрейлър - видеопредставяне на книги. „Това е много интересно тук, в България. В  Америка вече е професия, но тук тепърва започва. Трейлърна книга - това е като филмов трейлър, той се опитва да ти разкаже една история, да ти покаже героите. В следващия момент да стигне до някаква кулминация, след това просто да спре дотам“, разказва Михаела. 

"Следвам си мечтата. Нямам цел да печеля или да инвестирам, но просто искам да си я представя идеята. И осъзнавам, че в България трябва да има повече хора, които да се развиват. Аз съм човек, който иска да се развива личностно. И когато дойде този проект, си казах, че трябва да грабна възможността и действията са много важни."

Още за младежите и предприемачеството слушайте в звуковия файл.