Британското правителство продължава да смята, че настъпилата криза не се дължи на намаляването на броя на имигрантите заради Брекзит. Самият премиер Борис Джонсън в речта си на конгреса на торите обеща Великобритания да се превърне в страна с високо заплащане, висококвалифицирани кадри и високо продуктивна икономика и омаловажи въпроса с недостига на работна ръка. Медиите често са упреквани от правителството, че преувеличават нещата, но едва ли някой може да си затвори очите пред фактите.
Недостиг на шофьори на цистерни да снабдяват бензиностанциите с гориво. Липса на селскостопански работници да събират реколтата. Криза в птицефермите и свинефермите. А цялостният недостиг на работна ръка породи проблеми в снабдителните вериги в много сектори.
Дебатът в студиото на Скай нюз бе организиран по следния начин. Водещият бе поканил представител на правителството по въпросите на имиграцията, съветник на правителството по тези въпроси, представител на бизнеса и политически коментатор, а чрез видео връзка участваха около 50-60 човека от цялата страна. Изказани бяха много и интересни мнения, но особено се открои въпроса за това защо всъщност британците не запълват многото вакантни места. Представителите на правителството имаха сериозни затруднения да обяснят защо не работи адекватно схемата за обучаване на британски кадри. Изразено бе мнение, че бизнесът трябва да поеме своята отговорност за това, а не да чака правителството да свърши цялата работа. Но изказали се участници във видео-връзката посочиха, че проблемът далеч не е само в неадекватната политика на обучение.
Ще цитирам няколко мнения. Бизнес-дама от Съндърланд, чиста англичанка, каза, че британците просто са мързеливи и че изобщо не могат да се сравняват с работниците от чужбина, като изрично открои източноевропейците. Англичанин-работник от Нортхемптън каза, че трудовата етика между британците и чужденците е напълно различна - докато при чужденците е нормално да се приема, че ще си увредят кръста от работа, за да си осигурят препитание, при британците това не може да се случи. Известният ресторантьор Йотам Отоленги изтъкна, че въпреки че се правят опити да се запълнят овакантените от чужденците места в бранша твърде малко британци постъпват на работа. За тях не е привлекателно дългото работно време и неудобните часове. Той допълни, че не става дума само за нискоквалифициран труд, и по-високо платени и по-квалифицирани позиции също остават незаети. Политическият коментатор в студиото Шола-Мос Шогбамиму, изслушвайки всички тези мнения, заяви: „Срам за британците, които се оплакваха, че чужденците им отнемат работата, а сега след като я получават, не искат да работят“.
В края на дебата бе проведено своеобразно гласуване по въпроса „Има ли нужда британската икономика от имиграция за да се развива напред?“ и почти 100% се съгласиха, че има нужда от повече имигранти. В рамките на дебата беше изнесена интересна статистика. По данни на Конфедерацията за наемане на работна ръка в края на август във Великобритания е имало 1,66 милиона вакантни работни места и се очаква тази бройка да се покачва през следващите месеци. Редица бизнеси, включително супермаркетите, веригите за бързо хранене и пъбовете, са обединени в искането си министрите да разширят списъка с дефицитни професии, така че да се позволи на повече работници от чужбина, включително от ЕС, да запълнят вакантните позиции във важните отрасли.
Посочени са десетте най-дефицитни професии на базата на бройката от недостиг на кадри в тях. Начело са шофьорите на камиони - над 100 000, следват медицински сестри - над 79 000, програмисти и софтуеърни специалисти - близо 69 000, работници в сферата на социалните грижи и старческите домове - около 50 000. По-нататък, без да посочвам бройките, следват: учители в основното образование и детските градини, готвачи, продавачи в магазини, чистачки и прислужници, монтажисти и дърводелци. Към дефицитните професии спадат също ветеринари, шофьори на линейки, пощенски служители, касапи, заварчици, зидаро-мазачи. По най-болната тема за шофьорите от Асоциацията на тежкотоварните превозвачи казват, че цената за обучение на шофьор на ТИР е най-малко 4 000 паунда и че условията на крайпътните услуги във Великобритания са много по-лоши от тези в континентална Европа.
В сектора на социалните грижи работниците получават средно заплащане от 8,50 паунда на час (около 20 лева). Много от компаниите в сектора казват, че не могат да вдигнат заплащането, защото финансирането от правителството е недостатъчно. Чистачките и продавачите в магазини също са ниско платени и с несигурни трудови договори. От Кралския колеж за медицински работници казват, че кандидатстващите за обучение намаляват постоянно от години насам заради премахването на правителствената подкрепа за таксите за обучение и разходите за живот. И въпреки че повече от 60 000 души са кандидатствали за курсове за медицински сестри тази есен, което три пъти повече от миналата година, дори и това не е достатъчно да се запълнят вакантните места.
За 8 януари в Столичната община са насрочени нови преговори за обсъждане на Колективния трудов договор в Столичния автотранспорт. Днешните разговори, които се водеха по покана на кмета на София Васил Терзиев приключиха.
Цените на жилищата в страната са се увеличили средно с 16,5 на сто през третото тримесечие на годината в сравнение със същия период на миналата година, сочат данните на Националния статистически институт. В сравнение с второто тримесечие на тази година жилищата в края на септември са поскъпнали най-много в София и Варна - с над 5 процента...
На 31 декември на всички правоимащи лица ще бъдат изплатени паричните обезщетения за бременност и раждане, за отглеждане на дете до 2-годишна възраст и за осиновяване на дете до 5-годишна възраст за месец декември, съобщиха от НОИ. Плащането обхваща около 68 хиляди души.
Продължават преговорите с представители на КНСБ и КТ "Подкрепа" за подписването на новия колективен трудов договор в Столичния автотранспорт. Миналия петък работещи от дружеството блокираха рано сутринта 26 автобусни линии пред гараж "Земляне". Спряха протестно 26 линии на градския транспорт в София Протестът беше организиран от..
Кабинетът одобри разпределението на десетки милиони левове на последното си заседание преди Коледа. Това става ясно от разпространените от правителствената пресслужба решения на служебното правителство. Одобрени са допълнителни разходи по бюджетите на редица министерства, сред които това на правосъдието. То ще получи над 7 милиона лева за..
40 извънредни автобуса са осигурени от Централна автогара - София за предстоящите празници. В района ще бъде засилено и полицейското присъствие. От БДЖ също пускат допълнителни вагони по най-натоварените направления. От столичната автогара са създали необходимата организация за празниците. Извънредни автобуси вече се движат, като такива са..
Президентът на Украйна Володимир Зеленски заяви, че зависимостта на премиера на Словакия Роберт Фицо от Москва и нежеланието му да замени руския природен газ е "голям проблем за сигурността" на Европа. По-рано стана ясно, че Фицо и руският президент Владимир Путин са разговаряли за доставките на природен газ за Европа. Зеленски обвини..
Година, която беше твърде динамична и преливаща от изненади . Достатъчно ли е това обобщение, превъртайки 2024-та на бързи обороти? А какво ни очаква?..
Само през първите девет месеца на 2024 година в отделението по неонатология на Университетската болница "Канев" в Русе са се родили 104 недоносени..
Намерено е кучето на 13-годишния Николай от старозагорското село Конаре, който се издирва от 17 декември , потвърди пред БНР кметът на селото Станчо..