Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предстоят промени в европейската директива за туристически пътувания

Ерик Дрезин
Снимка: Личен архив

Предстоят промени в европейската директива за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, които да осигурят по-добра потребителска защита и да отговорят на новите реалности, които наложи пандемията от коронавирус. Директивата за пакетните пътувания е въведена в законодателството на страните членки през 2018 година, като е предвидено през 2021 ва година да бъде направена оценка на влиянето й.

През това време се случиха два големи труса на европейския туристически пазар - единият свързан с фалита на големия туроператор Томас Кук, а вторият с пандемията от коронавирус, която на практика стопира работата на туристическата индустрия. След като оценката за влиянието на директивата вече е направена и са набелязани недостатъците, предстои големият дебат, с който предстоящите промени да бъдат  ефективни и работещи.

Обикновено множеството изисквания към стопанските субекти, свързани с потребителската защита създават редица тежести за бизнеса.

„Ако интересът на индустрията не е защитен по правилния начин, то интересът на потребителят не е защитен по правилният начин също. И това е балансът, който трябва да намерим“, подчерта пред БНР Ерик Дрезин, секретар Европейска асоциация на туроператорите ЕСТАА в рамките на Годишната среща на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

В Европейската асоциация на туроператорите членуват 33 асоциации, включително такива извън Европейския съюз.

Кои са предизвикателствата, пред които са изправени туроператорите след започването на пандемията:

Най-голямото предизвикателство пред туроператорите и туристическите агенти в условията на COVID-19 са свързани с това да можем да предложим услуги за клиентите си в цялата им пълнота,  да успеем да съберем изчерпателна информация за дестинацията, да сме изработили  система на работа, която да може да се справи с постоянните промени в ограниченията за пътуване.  Също така да съумеем да предложим правилната услуга за клиентите си от гледна точка на провеждането на тестове - да се намерят най-подходящите места в отделните дестинации. Цялата тази организация е изключително трудна, защото фирмите работят с намален персонал. От друга страна заради голямата несигурност клиентите са много внимателни. Затруднени сме заради променящите се ограничения в много кратки срокове,  които не могат да бъдат предвидени. Новият вариант на вируса - Омикрон е още един пример за това,  защото в рамките на 2 седмици половината свят реши да не се пътува до континента Африка, дори и да няма конкретна научна причина за това решение“.

БГНЕС

Как се промени търсенето на потребителите на туристически услуги?

Хората искат информация. Защото това, което наблюдаваме е тяхното желание да пътуват и то колкото е възможно по скоро. Така, че ние трябва да им предоставим точната информация и да ги уверим, че пътуването ще се случи по един сигурен за тях начин, с прилагането на точните протоколи за сигурност. Те искат да са уверени, че няма да имат тревоги по време на ваканцията си и ще могат да се с възползват от пълните възможности на дестанцията, но по един сигурен начин, който ще им гарантира спокойствие. Повечето хора в Европа предпочитат да пътуват в рамките на европейските страни, посочи Ерик Дрезин:

„Далечните дестинации са възможни, но са доста ограничени като търсене и като възможности по много причини. Първо не всички са отворени за пътуване. Например, ако искате да посетите Китай, това не е възможно. Също карантинните, здравните мерки са много строги.“

По какъв начин бизнесът на туроператорите беше засегнат от ковид кризата?

„Силата на проблема, който ни върхлетя през март миналата година изведнъж, е невиждана досега. Това беше драматична промяна, защото ние трябваше да отменим абсолютно всички пътувания в едно и също време. Не затвори само една дестинация, а просто всичко просто замря. Масовите анулации предизвикаха масови проблеми, които трябваше да бъдат разрешени едновременно. И това стовари огромен финансов проблем върху организаторите на пътувания. Те не можеха да върнат сумите на клиентите си, защото нямаше връщане на предплатени услуги от техните доставчици. Авиокомпаниите имат модел, при който използват предплащане, за да финансират всекидневния си бизнес.

Има необходимост от осъвременяване на законодателството, което е свързано с правата на пътниците и на организаторите на туристически пакети. Какви ще бъдат промените?

ЕПА/БГНЕС

„Ние имаме директивата за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Тя беше въведена през 2018 година, но в момента не отговаря на ситуацията, пред която сме изправени.  Работим с всички заинтересовани страни - в България сме във връзка с Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, която е наш член - за да убедим Европейската комисия да преразгледа тази директива.  Темата ще бъде на дневен ред през следващата година.

Ако разгледаме потребителската защитата на пътниците на авиокомпаниите, които самостоятелно са си закупили билети, авиокомпаниите са задължени да върнат в рамките на 7 дни сумите за отменените полети. Но ако билетите са закупени през туристически агент, такова задължение  на авиокомпаниите към туристическите агенции няма. Така, че е налице неравнопоставеност.

Каква е позицията на Европейската асоциация на туроператорите по промените в директивата?

ЕПА/БГНЕС

Европейската асоциация на туроператоритеработи със своите членове и сме в постоянен контакт с Европейската комисия, за да предложим промени в директивата за пакетните пътувания. В тази защита има необходимост да се включат и междуфирмените връзки – на организаторите на туристически пътувания и на доставчиците на услуги. Причината е в това, че средствата, които са платени от потребителите към туроператорите са защитени, но средствата, които са платени от туроператорите към доставчиците като авиокомпании, хотели, превозвачи не са защитени. Необходимо е да получим тази защита и да изравним отговорностите, да намерим този баланс.

И може би още една важна промяна, която трябва да бъде направена. Тя се отнася до системата на ваучерите. Необходимо е да се допусне гъвкавост на законодателството в случай на пандемия или извънредни обстоятелства. Ваучерите, които бяха допуснати в 12 страни в Европа, могат да бъдат въведени навсякъде".

Кога можем да очакваме туристическата индустрия да се възстанови от кризата?

"Надявам се, че през 2022 година бизнесът ще започне да се справя малко по-добре, но истинският рестарт може да започне през 2023та. Числа, каквито имахме през 2019та година не можем да очакваме преди 2024та – 2025 - та година. Така че има още дълъг път пред бизнеса и пред хората", заяви още за "Хоризонт до обед" Ерик Дрезин.

Още по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Папуа Нова Гвинея ще е сред най-търсените екзотични дестинации за 2025 година

Дубай става все по-популярен избор за българските туристи през последните години , защото има все по-достъпни и директни полети от България, лесен е достъпът до визи, често с промоционални такси.  "Не на последно място въпреки репутацията си на луксозна дестинация, Дубай предлага възможности за различни бюджети, коментира темата и  Ради..

публикувано на 03.02.25 в 13:32
Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев: Не бъдете спокойни… за да продължите да сте номер едно!

Захари Карабашлиев описва радиото като създател на "саундтрака на неговото детство". " При баба и дядо имаше една радиоточка. Така съм запомнил и точния час, и програма "Христо Ботев" . Това бележи най-ранните ми детски спомени", сподели авторът на романа "Рана" в предаването „Понеделник вечер“. Даниела Стойнова с отличието..

публикувано на 27.01.25 в 22:00
Доц. Йосиф Аврамов

Доц. Йосиф Аврамов за финансовата грамотност на българина

Финансовата грамотност е едно от онези умения, които сякаш приемаме за даденост – докато не осъзнаем колко важна е тя в живота ни. "Не е богат този, който има най-много, а този, който се нуждае от най-малко", казва древногръцкият философ Диоген.  В днешния свят на кредити, инвестиции и дигитални финансови услуги това послание звучи..

публикувано на 27.01.25 в 09:21

Мигрената не е главоболие, а наследствена болест

Здравната каса да заплаща профилактиката на мигрена със съвременни терапии, като моноклонални антитела и гепанти. Това послание отправиха лекари и фармацевти по време на дискусия за заболяването, което предизвиква тежки кризи и води до неработоспособност при хора в активна възраст. Болестта се среща три пъти по-често при жените, в сравнение с мъжете. У..

публикувано на 26.01.25 в 05:57
Болницата в Белоградчик

Опит за приватизация на болницата в Белоградчик. Ще я спаси ли от фалит?

70% от дяловете на болницата в Белоградчик ще бъдат приватизирани. Процедурата ще бъде открита след решение на Общинския съвет. Целта е лечебното заведение да бъде спасено от фалит .  Решението е взето по предложение на кмета на Белоградчик Боян Минков, който го аргументира с лошото финансово състояние на болницата и реалната опасност от фалит..

публикувано на 23.01.25 в 06:19
Дора Симеонова

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината? Препоръки ни дава пътуващия инфлуенсър Дора Симеонова: " Първите ми посещения бяха в приказни зимни места в нашата страна, в къщи за гости. Вече бяхме на Боровец и Пампорово . Миналата година най-вълнуващото ми посещение беше в Тайланд, на остров Пукет , което за две седмици ни..

публикувано на 22.01.25 в 10:37
Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ (Никозия) обявява приключване на сътрудничеството си с футболиста Георги Костадинов, съобщи клубът на страницата си в интернет. Костадинов си тръгва от Никозия след 2,5 години сериозно присъствие, като е изиграл общо 89 мача с АПОЕЛ във всички турнири, вкарал е 6 гола и е подал 4 асистенции. С жълто-синия екип той..

публикувано на 21.01.25 в 22:04