Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Заместник-кметът на Царево: Наемателите на двата язовира са предотвратили по-голямо бедствие

Експерт: Ще падат още мостове! Не се вземат превантивни мерки

Географ: Тепърва ще усещаме ефекта от всичкия бетон по морето

| Интервю
Снимка: БТА

"Към този момент всички обходни пътища са проходими. Няма откъснати населени места. Възстановени са повечето мостове от общинската инфраструктура, които са били затлачени с дървета, камъни, кал. Пораженията по пътната инфраструктура са много."

Така описа картината след потопа в община Царево заместник-кметът Марин Киров в интервю за БНР.

На терен са хидроинженери, които ще обследват язовирите и ще кажат от какъв ремонт се нуждаят, уточни Киров.

"Компрометирани са стените на язовирите, негодни са. Затова и двата язовира са източени до кота нула."

Дадените предписания за почистване около язовирите са изпълнени, декларира заместник-кметът на Царево.

Единият от язовирите се е напълнил и изпразнил три пъти по време на проливния дъжд, гласи една от констатацията на експертите, цитирана от Киров.

По думите му регулярно, през няколко месеца, включително през това лято, двата язовира са били проверявани, а щетите са настъпили по време на водното бедствие с проливните дъждове.

С действията си наемателите на двата язовира са предотвратили по-голямо бедствие - с превантивно аварийно изпразване, категоричен е Марин Киров.

Снимка: БГНЕС

"Усещането на колегите е, че не се вземат превантивни мерки, за да се предотвратят тези нещастия, които се случват. Никой не може да твърди, че един язовир в добро състояние изведнъж ще даде такива големи поражения. Ние отново започваме да си заравяме главата в пясъка и да не виждаме истинските причини  - дерета и корита не се почистват превантивно!"

Това мнение изрази в предаването "Хоризонт до обед" инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта.

"Ще падат още мостове. Ще има още аварии и неприятни случаи", предупреди експертът. По думите му чакаме едно съоръжение да изпадне в аварийно състояние, за да му обърнем внимание.

"За да се подобрят пътищата, трябват огромни средства, а те невинаги се осигуряват. Това се натрупва с времето", заяви инж. Ишев.

Най-критичните точки са по съоръженията, смята той.

"Докато един път можем да го заобиколим, едно съоръжение, ако се случи нещо с него, пътят се прекъсва."

Няма нужда да хвърляме милиони за глупави проекти, а да подобрим пътната безопасност не с набиването на мантинели, защото понякога се оказва, че това я влошава, изтъкна специалистът и запита "трябва ли да се набиват мантинели навсякъде?"

Снимка: БТА

Всяко място, където се случва такова бедствие е уникално, защото е съчетание от различни фактори. Погрешно е изводите от анализите след едно бедствие да се прехвърлят на друго място.

Това поясни пред БНР доц. д-р Стелиян Димитров от Геолого-географския факултет на Софийския университет. Той е част от екип географи, които ще заснемат пострадалите места след потопа в Царево. Доц. Димитров е правил подобни изследвания след водното бедствие в Карловско миналата година.

"Всяка територия е уникална, с уникални проблеми. В случая има съвпадение между местната география по Странджанското крайбрежие и падането на този значителен дъжд."

Другият проблем е застрояването, защото тези "запечатани повърхности" засилват повърхностния отток, подчерта доц. Димитров в предаването "Хоризонт до обед".

"Тепърва ще усещаме ефекта от всичкия този бетон и този ефект ще бъде не в наша полза."

Целта на обследването, в което участва Стелиян Димитров, е да могат практически да бъдат измерени засегнатите от наводнението територии, за да се получи количествена характеристика на явлението.

С безпилотна летателна система ще бъде изготвена ортофотокарта. Ще бъде извършено и лазерно сканиране, така че да се направи цялостна реконструкция на онова, което се е случило, допълни доц. Димитров.

"Поне на три от деретата, в които имаше проблеми, ще се опитаме да ги направим на 2-3 км във вътрешността, посока от морето към сушата."

В рамките на седмица ще има предварителни резултати, които ще бъдат публично оповестени.  

Двете мнения чуйте в звуковите файлове.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Оценка "дисциплина"? Дискусията продължава

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" повдигна отново темата за т.нар. оценка "дисциплина" и въвеждането на по-сериозни санкции, касаещи поведението на учениците. Юлиян Петров, КТ "Подкрепа": Оценката за възпитание не е наказание Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия..

публикувано на 22.01.25 в 11:25

През 2024-та пловдивчани прекарали в колите си 107 часа, софиянци - 104

"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване ", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура. По думите му, "Пловдив след ковид привлече много..

публикувано на 22.01.25 в 10:53
Доналд Тръмп

Доналд Тръмп през американската литературна призма

Как победата на Тръмп на президентските избори в САЩ ще размести културно-социалните пластове отвъд Океана и как ще изглежда обещаната от него „Златна епоха“ за Америка? В деня, в който Доналд Тръмп повторно ще встъпи в длъжност като американски президент, от Автономията за слушане ви предлагаме анализ на  стъпките на завиващата..

публикувано на 20.01.25 в 15:46
Гроздан Караджов

Гроздан Караджов: Няма да се толерира нарушаване на процедурните правила, свързани с жп транспорта

Трима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени заради трагичния инцидент край Локорско, при който загинаха двама работници. Това стана ясно след среща на новия министър на транспорта Гроздан Караджов с ръководствата на "Холдинг БДЖ", Националната компания "Железопътна инфраструктура" и..

публикувано на 20.01.25 в 14:03
Проф. Даниела Авджиева-Тзавелла

Проф. Даниела Авджиева: Педиатричните пътеки са ниско финансирани при "пътечната медицина"

Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници, потвърди за тежката ситуация проф. Даниела Авджиева,  преподавател в катедра "Педиатрия" на Медицинския университет в София, в интервю пред БНР. "Проблемът е, че липсват педиатри и в..

публикувано на 20.01.25 в 12:00
Боян Захариев

Проучване сред избирателите: Кои от конкурентите са най-приемливи?

Българското политическо пространство в момента има  4 измерения, което е много сложно за партийно-политическа система . Това заяви пред БНР Боян Захариев от "Отворено общество", автор на анализ за българското партийно-политическо пространство и симпатиите на избирателите, базиран върху данни на "Алфа рисърч". В много демокрации по света..

публикувано на 20.01.25 в 10:12
Програма

Деца от Велико Търново ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта

Децата от между 6 и 11 години от великотърновските детски градини и училища през тази учебна година ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта , за да бъдат полезни на своите близки и незабавно да потърсят лекарска помощ. Образователната програмата се казва "Бързи герои 112" и се подкрепя от община Велико Търново, младежите..

публикувано на 19.01.25 в 06:30