Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Все повече държави забраняват употребата на мобилни телефони в училище

Снимка: Microsoft
Повсеместната употреба на мобилни телефони доведе до на практика епидемичното им разпространение в училище още от прекрачването на прага му.  Според последния доклад на ЮНЕСКО за образованието по света една на всеки четири държави е приела закон или друга регулация за употребата на мобилни телефони в клас.

Според световната организация цифровите устройства трябва да се използват в училище само когато подпомагат учебния процес и усвояването на учебния материал.

Притеснения за личните данни и безопасността на децата в интернет също  сред факторите, отчетени в доклада и препоръката да не се допускат телефони в класната стая. Има деца на по девет години, които настояват да имат личен телефон, а е очевидно, че не са емоционално готови да се ориентират в сложните  устройства и опасностите на дигиталния свят, се казва още в документа.

Дори само телефонът да стои близо до ученика, може да го разсее и да са му необходими цели 20 минути да възвърне концентрацията си, подчертава генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле и изтъква:
   
"Нека не забравяме, че ученето изисква концентрация и внимание, които могат да бъдат подкопани от цифровите устройства. Нека също така сме наясно, че времето пред екрана може да увреди умственото и физическо състояние на децата. Затова трябва да открием най-добрия баланс при употребата на дигитални средства в класната стая като избегнем ненужното им приложение. Вече имаме доказателства за негативния ефект на смартфоните върху ученето, но по-малко от една четвърт от държавите са ги забранили."
   

Испания е една от държавите, които обмисля пълна забрана или много строг регламент за употребата на таблети и смартфони в училище. Родителски групи дори са започнали инициативи за въвеждането на декларация, с която родителите да се задължат да не купуват телефон на детето си до навършването на 16 години. В много райони на Испания вече има правила за недопускането на телефони в клас, в област Каталуния половината от учебните заведения са въвели подобни забрани.

И макар да няма категорични данни за ефекта от употребата на мобилни устройства сред подрастващите, има очевиден скок в оценките и спад на тормоза, когато учениците не пред екрана по време на часовете. Учителят по латински Тони Сосиес от Барселона е категоричен, че в класната стая няма нужда от телефони. В училището, където преподава, те са забранени от пет години и атмосферата в клас е чудесна.

 Много родители и учители подкрепят инициативата, но не са убедени, че ще тя има желания ефект. 
  
"Мисля, че законът е добър, но ще е много трудно да се приложи, защото новият начин на живот е да използваш мобилен телефон постоянно."

Франция забрани със закон смартфоните за учениците до 14 годишна възраст още през 2018-а година. Забраната се отнася за цялата територия на училището  и както за часовете, така и за междучасията. Според френския министър на образованието целта от по-добро качество на обучение и защита на децата в интернет оправдава строгата мярка.
 
"Основната ни задача е да предпазваме децата и тийнейджърите, това е фундаменталната роля на образованието. С този закон можем да го направим. Освен това имаме възможност да изпратим послание към училищата и в известна степен към френското общество какви отношенията да изградят с цифровите медии."


Училищата в гимназиалния етап в Нидерландия също се готвят да наложат забрана за мобилните устройства в клас от началото на следващата година. Образователният министър Роберт Дийкграф приветства стъпката:

"Затова и още не сме прибегнали до законова забрана. Ще проследим внимателно действието и ефекта от решението ни. Със закон винаги може да се забрани, но смятам, че ще успеем да го приложим заедно."


Според много ученици обаче идеята не е добра, защото макар да разсейват, телефоните се използват и в учебния процес.
 
"Най-често по биология използвам, също по нидерландски език и трудово. А по време на история никога не си позволявам."
"Използвам предимно в часовете, където учителите не обръщат особено внимание или ни оставят да работим по-самостоятелно."

Според някои учителите са виновни, че учениците си използват мобилните телефони в час. 

"Ако учителите не влагат достатъчно усърдие в урока и учениците не се стараят и не внимават, а вместо това си гледат телефоните."

Британското правителство също препоръча да се забрани употребата на смартфони в училище по време на часовете и в междучасията. "Телефоните са изключително предизвикателство с оглед на разсейването, буйното поведение и тормоза," подчерта образователният министър Гилиън Кийгън. Препоръката има и много опоненти.

"За мен законът е глупав, не смятам, че ще окаже някакъв ефект. Децата пак ще си използват телефоните, нищо че е забранено."

Швеция, чийто ученици са девети в света в доклада за най-добрите постижения при четене с разбиране, също спря плана си за цифровизиране на класните стаи до тази година.  

Финландия, където притежанието на мобилен телефон от марката Нокиа, е въпрос на национална гордост, а обществото е едно от най-отворените към модерните технологии, има подписка за забрана на телефоните в училище, събрани са над 30 хиляди подписа. През 2006-а финландските ученици са сред най-добрите в света по математика и точни науки, но с прогресивното разпространение на технологиите, оценките спадат.

Снимката е илюстративна

Но технологиите не винаги оправдават целта си, често те са недостъпни или хората не знаят как да ги използват. А в последните месеци откровено застрашават учителската професия. Според последните изследвания изкуственият интелект, използван в образованието, ще промени драстично начините на преподаване заради способността си да се адаптира към нуждите на учащия.

Преподавателят Пенченг Ши от университета на Рочестър в Съединените щати предпочита да приема изкуствения интелект като съюзник, а не враг.

"Ако гледаме на учителството като разпространение на знания, смятам, че има тази възможност. Изкуственият интелект се развива бързо и скоро може да се държи като някои от най-добрите учители, тъй като се учи от хората и техните данни. Смятам, че ще замени поне част от функциите на преподавателите."


Пандемията от ковид-19 също имаше отрицателен ефект върху учителската професия. В редица страни в Европа като Франция, Германия, Португалия, Швеция и Италия тя доведе до остър недостиг на кадри. По данни на ЮНЕСКО в световен мащаб не достигат 69 милиона учители, за да се покрият основните нужди в образованието като кризата не е само в развиващите се страни, а и в богати държави като Съединените щати.

Сред основните причини са ниските заплати, влошените условия на работа, статута и липсата на признание за учителите, отбелязват синдикални лидери.
 
"Образованието като цяло се нуждае от повече пари, повече персонал и конкуренция. Директорът трябва да може да избира кого да назначи измежду 20 учители, не двама. Само така децата ще получат по-високо качество на образованието."

По публикацията работи: Лилия Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Над 13,5 млн. лв. финансова помощ са получили през 2024 година земеделските стопани, отглеждащи пчелни семейства

Над 13 и половина милиона лева финансова помощ са получили през миналата година земеделските стопани, отглеждащи пчелни семейства за преодоляване на негативното икономическо въздействие от руската война срещу Украйна.  Това каза заместник-министърът на земеделието и храните Деян Стратев в Плевен при откриването на 22-рото Международно пчеларско..

публикувано на 06.02.25 в 22:07
Министърът на земеделието д-р Георги Тахов

Тахов: Първите плащания в сектор "Животновъдство" - още този месец

Първите плащания в сектор "Животновъдство" от Кампанията за директни плащания на земеделските стопани ще бъдат направени още този месец, обяви земеделският министър Георги Тахов пред ресорната парламентарна комисия: "Има прогноризуемост, към днешна дата. Има създаден на база за нормално протичане на кампанията, която предстои. През февруари..

публикувано на 06.02.25 в 22:03

Отрасловият съвет към МОН: Увеличението на учителските заплати да е с 15% от 1 март

Увеличението на учителските заплати да е с 15% от 1 март 2025 г. реши Отрасловият съвет към Министерството на образованието и науката. Допълва репортерът Андрей Борисов: За решението на съвета съобщи Диян Стаматов - председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета. Във вторник от Синдиката на българските учители..

публикувано на 06.02.25 в 21:58
Мария Захарова

Захарова: Временно примирие в Украйна е неприемливо за Москва

Временното примирие в Украйна е неприемливо за Москва, заяви говорителят на руското министерство на външните работи Мария Захарова.  "Временното примирие или, както мнозина казват, замразяванто на конфликта, са неприемливи. Те просто ще бъдат използвани от колективния Запада или отделни негови представители за укрепване на военния потенциал на..

публикувано на 06.02.25 в 21:30

На 47 семейства от област Монтана е прекратена еднократната помощ за ученици

На 47 семейства от област Монтана е прекратена еднократната помощ за ученици. Причината -  децата не са ходили на училище или  са допуснати много неизвинени отсъствия.   21 семейства на ученици от 1-ви до 4-ти клас и 26 семейства с ученици от 8-и клас от област Монтана няма да получат останалата част от еднократната помощ за децата си...

публикувано на 06.02.25 в 20:34
Председателят на Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество Росица Кирова от ГЕРБ в НС.

В комисия: НПО да предлагат кандидати за омбудсман без посредничество на депутати

Неправителствените организации ще могат да предлагат на парламента кандидатури за поста омбудсман, без да се нуждаят от посредничеството на депутати или парламентарни групи, които да внасят номинациите им за разглеждане, както беше до момента. Това решиха на второ четене депутатите от Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и..

публикувано на 06.02.25 в 19:44
Съдебната палата в Кюстендил

Глобиха 49 свидетели, неявили се по делото за фалита на Дупнишката популярна каса

Окръжният съд в Кюстендил  е глобил 49 свидетели, неявили се по делото зяа фалита на дупнишката Популярна каса,  казаха за БНР от правораздавателното ведомство. Потърпевши от фалита са 225 лица плюс 40 свидетели. Неразпитаните досега са около 90, затова са насрочени две извънредни заседания през март т.г. Неявилите се свидетели са глобени по..

публикувано на 06.02.25 в 19:36