Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Диян Стаматов: Бюджетът за образование е намален от 4,3% от БВП на 4,1%

Диян Стаматов
Снимка: Ани Петрова

"Наистина, отворени са учебните програми, разгледани са но за голямо съжаление ще трябва да призная, че почти нищо от тях не е премахнато. Някакви дребни факти или дребни термини не променят по никакъв начин програмата. В основата на всяко такова политическо решение стои шапката на министерството - те вземат решенията, казват какво трябва да се промени и докъде може да се разпростира съответната промяна. За голямо съжаление, ние се намираме в едно за циклене по отношение на промяната на учебните програми през последните 20 години и също за толкова голямо съжаление в тях нищо няма махнато. Само се добавят различни нови, нови и нови неща, а ученическата глава все пак не кофа, в която можеш да пълниш каквото си поискаш. Днешните деца са коренно различни и за голямо съжаление образователното министерство като че ли не успява да чуе техния вопъл".     

Това каза по повод обявените от МОН промени в учебните програми от 1. до 10. клас Диян Стаматов - председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на 119-о училище "Акад. Михаил Арнаудов" в столицата. 

"Отговорността се носи след това от хората, които управляват. Така че те не трябва да се сърдят на ниските резултати на учениците, защото МОН казва какво да се учи, как да се учи и как да се извършва изпитът. Никой друг! Те са взели решенията и те трябва да носят отговорността от едни или други резултати от изпитите. Да с нас е съгласувано, информирани сме, участвали сме в с присъствието си в подобни дискусии, но едно е да участваш с присъствие, съвсем по друг начин стои кое да бъде наложено и как да бъдат отразени едни или други промени в учебните програми". 

Не броят на изпитите, а какво се учи е най-важното в образователната система, категоричен е Стаматов.

"Винаги се оглеждаме в страните, които са водещи в образованието. Там виждаме, че се учат базисни неща - тези, без които животът не може да съществува в нормалните си параметри, а ние “заливаме”. И в момента е така - в нашите учебници има ужасно много съдържание. Трудно е да ви кажа какво трябва да се махне, защото ако ви кажа, че ще трябва да се махне почти 2/3, вероятно ще ви се стори изключително революционно, но за голямо съжаление това е така. Тези, които трябва да бъдат винаги питани какво трябва да се махне си остават учениците от гимназиален етап, които рядко биват питани". 

Акценти в системата ни са българският език математиката. Това са и изпитите след 4., 7., 10., 12. клас, подчерта Стаматов: 

"Има и други предмети, които се учат и тъй като от 20 години ги оставяме назад и в страни резултатите в момента се движат много ясно и тук сигналната лампа наистина трябва да бъде в експертите, работещи в системата на управлението на образованието". 

"Учебните програми са първата стъпка за промяна. Те трябва да бъдат променени изключително сериозно и за това, според мен, трябва истинска политическа воля. Веднага след това е съвременни и отговорни учебници, които да съответстват на тези учебни програми. Успоредно с всичко това е свободата на учителите, която остава само декларативна, но в действителност те трябва да спазват учебните програми, които в момента съществуват", категоричен е Стаматов.

Относно идеята на министъра на образованието всяко дете да учи по свой индивидуален план, експертът коментира: 

"Добре стои това послание за индивидуалния подход в подготовката, но с натрупан учебен материал, с препускане в учебното съдържание, това отново си остава очаквано послание. Аз съм убеден, че министърът прекрасно осъзнава трудността в ситуацията, в която се намира българската образователна система - че за да се случи индивидуалният подход, трябва задължително олекотяване на учебния материал и практичност в неговото преподаване с максимална свобода на учителя". 

Експертите все още не знаят логиката на добавянето на изпити след 8. и 9. клас. 

"Когато един ученик учи по даден учебен материал и се подготвя за даден формат на изпита, резултатите ще бъдат предсказуеми. Когато изпитът обаче е сменен в движение, без съмнение, дори и да е учил много, след като форматът на изпита е коренно различен, няма как да има същите тези резултати"

Стаматов е категоричен че това е и причината за ниските резултати на българските деца от изпитите на PISA - въпросите "нямат нищо общо с нашите изпитни въпроси, които са при завършване в етапната подготовка": 

"Затова смело се казва винаги: “Учениците не са се подготвили”. Не! Учениците са се подготвили, но управляващите в системата на образованието за пореден път нарочват учениците. Липсата на подготовка е тъкмо във управлението, в МОН. И то не е само сега. То е от годините, в които винаги сме имали изпитни системи, различни от нашата". Когато ученик е на тест на PISA "той излиза от даден учебен час и отиват да реши някакъв тест, който няма никакво значение за самия него, не се очаква да има оценка по него, не влияе този резултат върху неговите знания за напред... До голяма степен и тази стихийност влияе върху крайния резултат", допълни Стаматов. 

Относно включването на повече практически и междупредметни задачи на изпитите за национално външно оценяване, Стаматов е категоричен, че това е бъдещето на образованието навсякъде по света. 

"Според мен важната стъпка, която трябва да бъде направена е интегрален изпит не само след 7. клас, но още и в 4., а след това - в 10. и в 12. клас. Акцентът, който сме си поставили от 1997 година - изпити само по български и математика - не са печеливши за нашата образователна система и за българчетата, които живеят в отворена Европа. Не съм много сигурен и че трябва да имаме образователна система, която да е аналогична на Финландия, защото ние тотално се отличаваме. Колкото и да ни се иска да сме като тях, ние все пак сме на Балканите и там ще си бъдем винаги. Затова образователната ни система не трябва да има революции, а трябва да има еволюционни стъпки, които да я доближават до функционална грамотност с практичност". 

Бюджетът за образование въобще не ми харесва. Той за поредна година е намален. Миналата година беше 4,3% от БВП, сега е 4,1%. Очаква се да се увеличи стандартът на учениците с 5% - за първи път толкова малко през последните години. Няма как, когато се залагат подобни финансови параметри да се очаква, че качеството на образованието и изведнъж от само себе си и от свободата на учителя ще се промени. 

По публикацията работи: Венцислав Василев

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Европейско в парка" в Пазарджик

Община Пазарджик организира "Европейско в парка". От днес до 14 юли, в парк "Стадиона" ще се излъчват на живо футболните мачове от Европейското първенство по футбол . За посетителите ще бъде подсигурен голям екран, с достатъчно места, включително пуфове, а за децата е организирано пространство за игри и забавления. Събитието е част от концепцията на..

публикувано на 14.06.24 в 07:01

Евро 2024 за плевенчанките

Остават броени часове до началото на Европейското първенство по футбол в Германия. След официалната церемония тази вечер, от 22.00  часа на стадион "Арена Мюнхен" започва мачът на откриването. В него ще играят домакинът Германия и Шотландия. На Евро 2024 ще има мачове от 16.00, 19.00 и 22.00 часа. Отборите са разпределени в шест групи по четири...

публикувано на 14.06.24 в 07:00

ЦИК обяви крайни резултати: ГЕРБ - 68 мандата, ДПС - 47, ПП-ДБ - 39

ГЕРБ-СДС ще има най-много депутати в новото 50-ото Народно събрание - 68. Втората по численост парламентарна група ще е на ДПС - 47, а трета – тази на "Продължаваме промяната-Демократична България" – 39.  Централната избирателна комисия обяви окончателните резултати от гласуването за Народно събрание на 9-и юни и какво е разпределението на..

публикувано на 13.06.24 в 23:07

Г-7 осигурява 50 млрд. долара помощ за Украйна

Лидерите на Г-7, които се срещат днес в Италия, обявиха официално, че са се договорили да осигурят 50 милиарда долара помощ на Украйна до края на годината. Съединените щати, Великобритания, Германия, Франция, Италия, Канада и Япония ще отпуснат средствата във вид на заеми, като поемат и споделят кредитния риск с частична компенсация от приходите от..

публикувано на 13.06.24 в 22:53

Унгария е поставила като приоритет пълното приемане на България и Румъния в Шенген

Eврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон заяви, че Унгария е поставила като един от приоритетите на председателството си приемането на България и Румъния по суша. Унгария поема ротационното председателство на ЕС от 1 юли: Илва Йохансон очаква България и Румъния в Шенген и по суша до края на годината "Силно съм убедена, защото..

публикувано на 13.06.24 в 22:33

Тежка ситуация в Нова Загора

Паднали дървета, непроходими улици и много материални щети нанесе градушка, паднала тази вечер в Нова Загора. Това съобщи за БТА кметът на общината Галя Захариева. Запушени са били шахти, изпочупени са стъкла на прозорци и автомобили, пострадала е земеделска продукция. Движението в града е затруднено, защото улиците са непроходими...

публикувано на 13.06.24 в 22:07

Градушка и в Трънско

Градушка е паднала в късния следобед в Трънско. На отделни места ледените зърна са били с големината на орех.  Съсипани са градини, има нанесени щети и по автомобили. Бурята е продължила около 15 минути.

публикувано на 13.06.24 в 21:15