събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Фичърът на Милан Огнянов следва реално случила се история от сериозна дистанция във времето. Връщаме се в развития социализъм, когато двама приятели от двете страни на желязната завеса, при това намиращи се и на два различни континента, и двамата отдадени,..
Историите трябва да се разглеждат от гледна точка на мястото, в което се случват. Всяка история започва отнякъде, а радиото в България твори история от три къщи. В трети епизод ще се запознаем с физическото олицетворение на радиото – неговите сгради. За..
Както в безброй други случаи от историята на цивилизацията нещо съвсем просто, напълно техническо и изцяло прозаично повлича след себе си сложни психологически преживявания, чиито отражения раждат литература, психология, изкуство, а те пък от своя страна..
Клишето да си клошар „Без дом” е документален разказ на режисьорката Мария Ганева. Тя вплита в едно историите на трима бездомници. Обикновено си затваряме очите пред кошмара на клошарите. Обикновено отказваме да мислим какво е да си на улицата,..
Какво точно се случва в 12.30 часа през един декемврийски ден на 1901 година в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, Канада, и как тази случка повлиява живота на земята. С участието на Гулиелмо Маркони (Guglielmo Giovanni Maria Marconi, 1874-1937, Nobel Prize for..
Тази история – историята на Радиото, което разказва истории за хора, които разказват истории за радиото, което разказва истории, започва и свършва на едно и също място. Разликата е само в етажа. Тя започна в мазето и по-точно на онова „единствено място”,..
Et si tu n'existais pas Dis-moi pourquoi j'existerais Pour trainer dans un monde sans toi Sans espoir et sans regret Et si tu n'existais pas J'essaierais d'inventer l'amour Comme un peintre qui..
„На Небето е Прекрасна Дъга“ е стих от простичка мелодична песен, която децата католици разучават по време на сутрешните занимания с отец Ярослав в църковния двор на католическата църква в Белозем. Тези сутрешни занимания като гимнастика,..
През сухите и слънчеви дни в средата на декември, на пристанището на Царево, в околностите и в морето са правени записите на този фичър и това личи както в духа на историята, в елемента на споделената съкровеност, на затишието в края на сезона, така и в..
Според един от героите на фичъра ние, хората изобщо, имаме много абстрактна идея за това какво е любовта и нейните проявления. Понякога се занимаваме с големи глупости, като в същото време дори и не ни хрумва идеята да обърнем внимание на този, който..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg