Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Честит Световен ден на театъра!

Театърът като мечта и смисъл – двама абсолвенти от НАТФИЗ

Петар Андреев: В един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато

Снимка: НАТФИЗ

Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят двама абсолвенти на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – Силвия Болярска и Петар Андреев – за бъдещите сцени, за предстоящата раздяла с Академията и за най-човешката форма на актьорското изкуство.  

В началото на разговора Силвия споделя как си представя своя театър на мечтите: "За мен театърът не е просто някаква много красива сграда с чудесна архитектура, която краси улиците. Театърът е това, което се случва вътре. Моят театър би бил много семпло пространство, в което се случва много смислен процес." Младата актриса вярва, че мисията на театъра е да замисля хората, да им дава смисъл и да ги потупва по рамото тъкмо когато трябва.

Петар допълва, че в един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато – съчетание между новаторство и традиция. "Има много мои колеги и в по-долните курсове, които наистина вярват в театъра и се стремят да правят смислен театър", заявява той.

И двамата млади актьори вярват, че театърът е механизъм, който не се задвижва само от актьорите. Осветители, реквизитори, озвучители, шивачи, сценични работници – всеки един от тези хора има своето значимо място в процеса, а НАТФИЗ е първото доказателство, че всички могат да работят хармонично, разказват Силвия и Петар.

По думите на Петар не е нужно театърът да се дели на минало и бъдеще. В днешно време има нови сценични ефекти, като например видеомапинга, но театърът остава изкуство на момента – може да бъде разбран и усетен само на живо.

Според Силвия театърът си има правила и основни принципи, но това, което тя и колегите ѝ от класа на проф. Пенко Господинов са научили, е, че винаги може да експериментираш и научаваш нещо ново за сцената и за себе си. Тя споделя, че професорът, който нарича свой "театрален баща", не им е предал просто теория, а ги е научил да бъдат мислещи, действащи и преди всичко добри хора.

Класът на Силвия и Петар се състои от 21 души, които в последните години заедно са израснали духовно, осмислили са своя път и са научили много за себе си. Ето защо, по думите на двамата актьори, раздялата с Академията ще е емоционална и трудна.

Ако питаме някой зрител, той би отговорил, че представлението е по-вълнуващо от репетицията. Петар обаче отговаря с думите: "Репетиция, любов моя!" Репетицията, според него, е процес, в който всеки започва на чисто, за да научи нови неща за себе си, за да търси – защото театърът е непрекъснато търсене. Да се довериш на режисьора, да излезеш от себе си не е лесен процес, разказват Силвия и Петар, но на публиката е отредено да вижда само крайния резултат.

Още за персонажите в театъра и в живота, за най-нешлифованата човешка форма, която се пренася на сцената, и за вълнението от раздялата с НАТФИЗ – чуйте в звуковия файл:

По публикацията работи: Бисерка Граматикова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Емоции от първа необходимост" поставя по забавен начин важни теми за съвременното общество

Авторският музикален спектакъл "Емоции от първа необходимост" е премиерното заглавие в афиша на Драматичния театър "Сава Огнянов" - Русе. Постановката е на Ева Данаилова по фрагменти от "Страх и мизерия в Tретия райх" на Бертолт Брехт. Според нейното режисьорско решение спектакълът обединява две от миниатюрите в пиесата на Брехт –..

публикувано на 27.04.24 в 08:50
Снимката е илюстративна

Чупим шаблони

В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев

Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев танцуват на фестивала "Екселсиор" в Сиена

В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..

публикувано на 26.04.24 в 15:00

"Виртуални тела 2.0" – точка на пресичане между изобразителното и танцовото изкуство

Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата  " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..

публикувано на 26.04.24 в 14:15

Девети брой на списание "Но поезия"

"Списание "Но поезия" излиза отново и за кратко след неколкогодишна пауза. Това е летният брой за 2024 г. Книжка 9 за големите неща." Това четем от името на "Но редакция"-та на списанието.  Петя Хайнрих пише в редакторския си текст: "За този брой пожелахме българските поети да ни изпращат текстове, засягащи голямото. Гранд, мега, гига, хипер, супер..

публикувано на 26.04.24 в 13:34