Образование по мярка на ученика

Снимка: личен архив

Философ и учител са двете думи, които най-точно прилягат на Иван Господинов. Младият мъж е завършил философия и социални науки в Лайпциг, Германия. Върнал се е обаче в България, защото според него нещата, които може да направи тук, ще са много по-ценни, отколкото биха били в страната на Гьоте. Желанието му е да се развива в областта на философията на образованието. Затова като стъпка в тази посока от предстоящата учебна година ще работи като учител по програмата „Заедно в час”. Все още не знае къде ще бъде изпратен да преподава немски език и философия, но предпочита да бъде в някое малко градче.

„Ако съм в по-малко населено място, ще мога да допринеса много повече, отколкото ако съм в развития град” – обяснява мотивите си Иван. „Една от целите на програмата е да предоставя достъп до качествено образование на места, където то е оскъдно. Така ще мога да помогна на деца, към които има много ниски очаквания. Самите роднини не си представят как те биха могли да се развиват в по-широки сфери, отколкото да речем спектъра от професии, които са в един малък град. На мен също, заминавайки да уча философия в Германия, ми беше трудно да обяснявам на близките си в Хасково какво означава това и с каква цел отивам да го правя. От друга страна, от чисто лични съображения, искам за известно време да се усамотя на по-спокойно място.”

Доброволци Снимка: личен архив
Освен това от три години Иван е представител за България на най-мащабния цифров образователен проект в света: Khan Academy. Целта му е той да бъде преведен на български език и да стане достъпен за българските ученици. До момента в превода са се включвали над 350 доброволци, главно млади хора, интересуващи се от съвременните технологии или родители, които искат да осигурят по-добро бъдеще за децата си. Сайтът вече работи на испански, португалски, френски и турски. Надеждата на Иван е скоро да тръгне и на български. В него са включени видео лекции и упражнения по математика и природни науки, подготвителни курсове за университетско образование, а от няколко седмици са качени и уроци, изготвени в партньорство с НАСА.

Снимка„В ерата на интернет вече можем да правим много неща дистанционно. Khan Academy е точно такъв проект, който може чрез интернет да предостави качествено образование на места, където дори може би липсват учители” – обяснява Иван. „Той представлява най-големият сайт за образование в света. Съдържа над 6500 видео урока и 100 000 упражнения към тях, както и образователен софтуер за управление на класа или отделния ученик. Хубавото е, че той прави образованието по мярка на ученика. Представете си как Гугъл, на базата на вашата лична история на търсене в интернет, малко или много знае какво търсите и ви насочва по-лесно, така упражненията в Khan Academy се генерират специално за вас на базата на вашата лична история, на това как сте решавали задачите или пък какви са пропуските и т. н. Занимаваме се с този проект, защото за момента е може би най-добрият модел за използване на новите технологии в образованието. В същото време е напълно безплатен и много полезен за малки населени места или институции, където има недостиг на качествено образование, например затвори или домове за сираци.”

Сайтът е приложим за всякакъв тип компютри или мобилни устройства. В него могат да си създадат профили както учители и ученици, така и родители. Специално създаден софтуер предоставя на преподавателя цялата му необходима информация под формата на графики и статистика, както за класа, така и за всеки отделен ученик. Целта на образователната платформа не е да измести, а да бъде в помощ на традиционното образование. „Тя би била полезна за много от учителите, които преподават на различна скорост в часовете си, защото децата не владеят знанията на еднакво ниво”, пояснява Иван. Khan Academy би позволила също съчетаването на самостоятелната домашна подготовка, чрез видео лекции и упражнения, с работата по проекти, изграждането на умения за работа в екип и придобиване на социални компетентности в час.

Още от рубриката

Конкурсът „Екообщина“ – за ефективно и устойчиво управление на ресурсите в България

В последните години голяма част от българските общини отбелязват напредък в направленията – управление на водите, управление на отпадъците, мобилност и енергийна ефективност на сградите. За постигането на тези позитивни резултати помага..

публикувано на 20.09.17 в 08:05

Младите хора – ключът за промяната в образователната система

„Системата не позволява промяна на статуквото, тя няма нужда от върхове и от изключения, които с времето могат да станат правило“, казва в свой коментар за образованието бившият посланик на България в Русия Илиян Василев. Поводите за подобна теза..

публикувано на 19.09.17 в 08:35

Огнян Минчев: Училището възпроизвежда методи от предходни исторически епохи

Училището е в криза, защото има дефицити, свързани с финансирането, с ценностната система и с изграждането на доверие. С тази моментна снимка на образованието ни, направена от политолога Огнян Минчев, започва поредната учебна година, в която стои..

публикувано на 18.09.17 в 12:27