Пропагандният език в медиите ни е насочен срещу Европа и Америка, липсва критика срещу Русия

Доц. Боян Знеполски
Снимка: dnevnik.bg

Пропагандните материали в медиите са се увеличили трийсет пъти от лятото на 2013-а до края на м.г., според Фондацията за хуманитарни и социални изследвания. В проучването си „Антидемократичната пропаганда в България” организацията посочва четири основни теми, чрез които бива атакувано съзнанието на хората: залезът на Европа; въздигането на Русия; продажните елити у нас; Съединените щати и НАТО като глобален хегемон и кукловод в световен план.

За да направят тези изводи, от фондацията най-напред изследвали 3000 сайта. И след като установили осем, в които пропагандата е най-голяма, проучили над 3000 публикации в тях. Оказало се, четирите основни теми присъстват най-масирано в агенция „ПИК”, списание „A-specto”, сайтовете „Гласове”, „Русия днес” и „Поглед инфо”, вестниците „Труд”, „Дума” и „Уикенд”. Не можем да кажем дали има някакъв единен център на тази пропаганда, коментира доц. Боян Знеполски, макар Европа нееднократно да посочи вече източника в лицето на Кремъл. Според социолога обаче има няколко големи опасности пред страната ни и те засягат най-вече членството ни в ЕС – заради системното девалвиране в медиите на европейските институции и цивилизационния ни избор, както и либералната ни демокрация.

Една от опасностите е целенасоченото дискредитиране на всякакъв вид елити – политически, икономически – продължава доц. Боян Знеполски. – Цел на пропагандата е също дискредитирането на гражданското общество – различни фондации и неправителствени организации биват набедени като служещи на чужди интереси. Друга опасност е свързана с дискредитирането на Европейския съюз и въобще на евроатлантизма. А пряко свързано с всичките тези опасности е нагнетяването на атмосфера на популизъм и мажоритаризъм – елитите са отхвърлени, всичко като че ли е в ръцете на народа, но това е спекулация, която може да бъде много опасна.

Пропагандният език в медиите рязко се покачва около дадени събития. И докато през 2013 г. той почти не съществува, появата на киевския майдан „отключва” вълната от манипулирана информация. 2013-а също така е годината, в която избухват гражданските протести срещу назначението на Делян Пеевски за шеф на ДАНС и срещу модела „Кой”. Антидемократичната пропаганда бележи пик при анексирането на Крим, при първата годишнина от заграбването на полуострова, при изявлението на Меркел за бежанците, при намесата на Русия във войната в Сирия, при срещата на НАТО във Варшава, при президентските ни избори.

Когато се състави по-обща картина и се види, че над 3000 публикации развиват едни и същи теми, че в определени моменти при определени събития публикациите по тези теми скачат десетократно и стократно, това очевидно не е съвсем случайно, а става дума за нещо, което е целенасочено, организирано, масирано и има за цел да нагнетява и да внушава определени тези. Освен това присъщо на пропагандата е, че тези тези никога не се поставят в контекст, в който друга теза ги оспорва или изказва противоположно мнение, коментира още Боян Знеполски.

Социологът дава пример в това отношение с критиката към Европейския съюз – било като политическа организация, подчинена на Америка и обслужваща нейните интереси, било като цивилизационен проект, ерозирал отвътре заради идеологията на либерализма. Интересен въпрос обаче е как критиката към Европа се съпоставя спрямо критиката към Русия?

В тези статии няма критика към Русия – отговаря доц. Боян Знеполски. – По-скоро темата е за въздигането на Русия, за руския подем по отношение на въоръжаването, на геополитиката – т.е. във външнополитически план Русия се въздига като цивилизационен модел, противостоящ на западния.

И докато медиите у нас все повече се превръщат в плацдарм на хибридната война, оплетени в олигархично-политически зависимости, България отново „завоюва” позицията на страната с най-малка медийна свобода в ЕС. В новия световен индекс „Репортери без граници” я постави на 109-о място, защото е доминирана от корупция и сливане между медии, политици и олигарси, включително Делян Пеевски, собственик на медийна група от 6 вестника и контролираща 80 на сто от разпространението на печатни издания. В доклада се изтъква още, че правителството раздава еврофондове на конкретни медии в отсъствието на прозрачност и по този начин подкупва редакторите да не го критикуват и да се въздържат от отразяването на определени теми.


Още от рубриката

Надя Кожухарова: Без тежки присъди няма да ограничим трафика и експлоатацията на хора

Все по-често наричат трафика на хора “съвременно робство”. В навечерието на международния ден за борба с престъплението (18 октомври) в ООН с тревога констатират, че разрастващата се с огромни мащаби експлоатация – най-вече сред мигрантите,..

публикувано на 18.10.18 в 11:21
Председателят на сдружението Янис Льольос и зам.-председателката Здравка Михайлова откриват събитието

Българо-гръцкото културно сдружение „Аристотелис“ сближава миналото с бъдещето

Дигитализацията е най-важната характеристика на нашето време. ЕС прилага „интелигентни“ политики за всеки един обществен отрасъл и цели създаването на един общ дигитален пазар, отворен и конкурентен в глобален мащаб. В този контекст България и..

публикувано на 17.10.18 в 11:46

Педро Леон от Чили: "България е най-важната страна от всички, в които съм живял"

Наскоро ни гостува чилиецът  Педро Леон, който през 80-те години е работил  в испанската редакция на Радио България и има много общо с нашата страна. Господин Леон, какво ви доведе в България преди 30 години? Бях част от група чилийци, които в един..

публикувано на 16.10.18 в 09:15