Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как българският и румънският бизнес мислят за двустранните отношения?

Форум в Русе позволи да се чуят различни мнения в подкрепа на по-тесни българо-румънски връзки

Снимка: БТА

Инфраструктурните проекти между България и Румъния не вървят бързо заради сложната регулаторна рамка, но все пак се движат напред. Това заяви за Радио България Дору Драгомир - ръководител на Двустранната търговска камара Румъния-България, в кулоарите на конференцията “Обединена Европа - един път към икономическа сигурност и устойчива интеграция”, която се проведе преди дни в Русе.

Дору Драгомир

Според Дору Драгомир евентуално влизане на България в еврозоната ще се отрази добре макроикономически на българо-румънските икономически отношения, защото ще балансира търговията между двете страни:

“Ние очакваме да имаме повече експорт от Румъния в България и да намалим малко експортът от България до Румъния. От друга гледна точка, аз не мисля, че ще има големи разлики, защото по принцип компаниите от Румъния работят повече от 70% със стоки до и от Европейския съюз. Т.е. румънските бизнесмени нямат проблем да работят с евро. От тази гледна точка трябва да сме готови да работим и с българските компании с евро.”

Форумът в Русе събра на едно място политици, дипломати, бизнесмени и журналисти, развиващите дейност в българо-румънското пространство и бе удобна възможност за разговори по актуалните въпроси на двустранните отношения в контекста на очакваното ново гласуване за или против присъединяването на България и Румъния към шенгенското пространство. 

“В края на тази година, при липса на приемане в Шенген, т.е. ако отново бъдем отхвърлени, това означава, че трябва да работим все по-усилено, за да се опитаме да решим всички тези проблеми, които се поставят от Австрия или Нидерландия, за да можем да се присъединим към Шенген. За съжаление пропускането на този момент най-вероятно ще доведе до забавяне с поне една до три години – обясни пред Радио България Раду Динеску, генерален секретар на Румънския национален съюз на автомобилните превозвачи. Той обяви за пореден път позитивното си отношение към идеята за премахване на граничния контрол между България и Румъния - т.нар. българо-румънски мини-Шенген. И сподели, че е използвал идването си в Русе, за да разговаря с кмета на града Пенчо Милков и с министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов относно открития сравнително скоро паркинг за ТИР-ове край Русе и да поиска равнопоставено третирани на всички шофьори и камиони.

Пред Радио България Любомир Станиславов от Automotive Cluster Bulgaria изрази желание за по-значително сътрудничество между автомобилните индустрии на двете страни:

Любомир Станиславов

“Според мен истината е, че кооперацията между автомобилната индустрия на България и автомобилната индустрия на Румъния не е достатъчна. Може да се направи много повече от това, което се прави в момента. Основната причина е, че както в България, така и в Румъния, над 90% от инвеститорите са международни компании. Те произвеждат своите компоненти или крайни продукти за своите компании майки някъде в Западна Европа. И всъщност, основното сътрудничество се извършва между локални местни компании с българска собственост, които работят за румънски контрагенти или обратното. Но със сигурност много повече е възможно.”

Румънската автомобилна индустрия е изключително развита - с над 600 компании, които осигуряват 230 000 работни места и 30% от румънския износ. Българската автоиндустрия също се развива добре в последните години, но присъствието на автомобилни производители като Renault и Ford в Румъния засега се отразява твърде слабо на бизнеса в България.

На форума преобладаваше мнението, че българо-румънските отношения имат голям потенциал. Въпреки това се виждаше и че двете държави и техните бизнес елити все още мислят най-вече национално-центрично. Подобни срещи вероятно са начин двете държави да мислят за тях в тандем.

Вижте още:

Снимки: БТА, БГНЕС, Министерство на Икономиката и Индустрията, личен архив

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Бизнесът по морето трескаво търси работници за лятото

Трескава подготовка по Южното Черноморие за предстоящия летен сезон. Първите туристи се очакват за Великден, а бизнесът усилено търси хиляди работници, предаде БНТ. От бранша обещават с 10% по-високи заплати спрямо 2024 година, но въпреки това отчитат..

публикувано на 22.03.25 в 14:27
Костадин Костадинов

"Възраждане" обвинява правителството в бездействие около смъртта на Марин Маринов

Партия "Възраждане" обмисля да поиска вот на недоверие към правителството. Това обяви във Велико Търново лидерът на партията Костадин Костадинов, предаде кореспондентката на БНР Здравка Маслянкова. По думите му, причината е бездействието на държавата за..

публикувано на 22.03.25 в 12:52

Продължават протестите срещу насилието над животни

Във Варна, Кърджали и други градове днес граждани излязоха на протест срещу насилието над животни. Такива протести вече се проведоха в изминалите дни в София, Перник, Шумен, Гоце Делчев и редица други градове в страната. Гражданското възмущение се надигна..

публикувано на 22.03.25 в 11:32