Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бъдещето е на селския и приключенския туризъм

Работещите в бранша са единодушни – 2009 г. е трудна за туристическия ни отрасъл. За пръв път от повече от десетилетие зимните и летните ни курорти отчитат отлив на туристи, а туроператори, ресторантьори и хотелиери се жалват от спад на клиентела и рязко намаление на приходите. Не така обаче стоят нещата при т.нар. селски и приключенски туризъм. Оказва се, че интересът към почивките на село сред недокоснати от съвременността пейзажи не се влияе съществено от кризата. Днес повече от всякога туристите предпочитат вътрешността на страната, за да гостуват на благоустроени селски къщи и малки фамилни хотели, чийто стопани развиват успешен бизнес.
 
За разлика от средностатистическия турист, който търси удобен хотел на Черноморието и чадър под който да легне, привържениците на активния отдих се насочват към планинските чукари, за да изживеят ваканцията си като незабравимо приключение. По данни на Българската асоциация за алтернативен туризъм /БААТ/ годишно страната ни посреща около 10 хиляди чуждестранни любители на приключенския и селския туризъм. Пътешествениците кръстосват страната ни надлъж и шир, водени от любопитството да опознаят българската природа, а също така и една непозната за тях европейска култура, съхранила вековните си ценности. 

 Централна Стара планина, Родопите и Пирин са най-подходящи за почивка на село и за приключенски турове сред природата. В тези райони са съсредоточени и най-много къщи за гости и малки фамилни хотели. Техните стопани ще ви посрещнат с вкусни гозби, сърдечно гостоприемство и безброй предложения за пешеходни турове, бране на билки и други начини да разнообразите ваканцията си сред гънките на планината. Нищо чудно, че в разгара на лятото, когато хотелите в черноморските ни курорти бяха полупразни, а собствениците им се тревожеха как ще изплащат кредитите си, техните колеги от вътрешността на страната не можеха да се оплачат от липса на гости. Още по темата научаваме от председателя на БААТ - Любомир Попйорданов:

„Приходите за 2009 г. от екологичен, селски и приключенски туризъм, свързан с чуждестранните гости, възлиза на около 13-15 млн. евро. Това са средства, които са били отделени за пътувания из България. Сумата представлява над 1,5 на сто от постъпленията в българския туризъм. Интересното е, че 30% от тези приходи са резултат от индивидуални пътувания.”

Засега обаче успешното развитие на т.нар. алтернативен туризъм у нас се крепи почти изцяло на българския потребител. През последните години стана модерно да прекараш уикенда или ваканцията си в къща за гости сред природата. Преди празници като Коледа или Великден например най-популярните места са резервирани около два месеца предварително. Семейства с малки деца предпочитат да наемат цели вили, разполагащи с детски кът за игра. Фирмите, опериращи на българския пазар, пък все по-често организират своите тийм билдинги на село. Цените на нощувките в благоустроените за целите на туризма къщи варират средно между 15 и 40 лв., а стопаните им предлагат добро качество на обслужване. Конна езда, преходи с бъгита, проникване в дълбоки пещери, пейнт бол, спускане по реки с канута или надуваеми лодки – предложенията на туристическите агенции нямат край.

Българите са най-големите привърженици на тези приключенски турове. Интерес към тях проявяват и чужденците, но в повечето случаи те пристигат като организирани групи, посещават манастирите ни, природните резервати, както и етнографски селища. С една дума акцентът на тяхното пътуване у нас пада върху т.нар. познавателни турове. По данни на БААТ тези чужденци пребивават в България между 8 и 10 дни. Затова пък българите почиват средно по 3-4 дни , т.е. по-кратко, но и по-често.

„Става дума по-скоро за къси и дълги уикенди, за някакъв вид малки ваканции, които за радост обаче ще продължат и през късната есен – пояснява Любомир Попйорданов. – Освен това този вид туризъм не е така сезонно и териториално натоварен както е при масовия туризъм, свързан с морските почивки и ски ваканциите. Има адреси на селски и приключенски туризъм в цялата страна. Разполагаме с природни паркове, както и с територии, които не са защитени, но които са също много атрактивни. Като Родопите, например. Вероятно процентът на защитени територии в нея е под половин процент, но това е една идеална дестинация за този вид туризъм. Всичко това ни дава увереност, че бъдещето е на алтернативния туризъм. Нашето желание е хората да бъдат повече без волан, повече на колело, сред природата, а не да преминават стотици километри, за да стигнат до едно място и да прекарат там стационарна почивка.”

Проблеми разбира се не липсват. А те са свързани най-вече с разбитите пътища, недостига на добре подготвени кадри в туризма, слабата реклама и не на последно място безконтролното строителство на нови и нови хотели и комплекси, което сериозно застрашава българската природа. Все проблеми, които от години чакат решение!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Посетителски център за рибарство и морско дело в Поморие

Старите рибарски мрежи и лодки на Поморие вече са прибрани в музей

В наши дни в пристанището на Поморие са пуснали котва предимно яхти, а старите дървени рибарски лодки са заменени с модерни, снабдени с мощен двигател съдове. Традиционният поминък на черноморското ни градче, свързан с риболова е напът да изчезне,..

публикувано на 05.12.24 в 13:35
Марияна Димова и нейните сурвачки

Греяно вино, сурвачки и виенско колело - духът на Коледа в София

Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..

публикувано на 03.12.24 в 10:40

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10