Рождество Христово е един от най-големите църковни празници в Православния календар. Ражда се Иисус Христос – божият син, който се появява на Земята, за да изкупи човешките грехове. Неговото раждане полага нов момент в човешката история и слага начало на ново летоброене. Без раждането на Христос не биха съществували повечето празници, които почитаме, като Възкресение Христово, Възнесение и Свети дух, Преображение и т.н. В съвременния свят обаче Коледа започва да се превръща все повече в светски празник. Освен с раждането на Христос, този ден започва да се свързва с размяната на подаръци. Коледната празнична обредност все пак е запазена и до днес в българските домове, макар и видоизменена.
Светослав Цеков и Ангел Карадаков са възпитаници на Софийската духовна семинария „Св.Иван Рилски”. Ето какво споделят те, като млади, съвременни хора за същината на празника и традициите в техните семейства.
“Аз бих определил Коледа като един много хубав и църковен, и семеен празник семейство – казва Светослав. – Мисля, че няма българин-християнин, който да не празнува. Освен радостта от раждането на Спасителя, се изживява и очакването от размяната на подаръци в семейството.”
“Всяко семейство си има свои традиции – допълва Ангел, който е от югозападния български град Петрич. – Цялото ни семейство се събира около трапезата, приготвена от моите баба и майка. В питата за късмет се слагат бобено зърно и копче. Зърното е символ на плодородието, а копчето – на работата”.
В шопския край пък, откъдето е Светослав, няма пита без паричка. Слага се и малко клонче, което е символ на плодородие и здраве.
Как съвременната младеж възприема Коледа и всички останали празници?
“Днешните млади хора определят този празник най-вече като семеен – казва Светослав. – Всички говорят за Коледа, но досега от мои връстници не съм чул да се каже: “Приближава Рождество Христово”! Говори се за подаръците, които ще получат от Дядо Коледа. Младите смятат този празник за светски – един хубав повод да се събере семейството, да бъдат всички заедно, да си кажат по някоя хубава приказка. Това е погледът на днешните млади”.
“Ако самото семейство е религиозно, то и децата ще знаят същината на Рождество Христово – казва Ангел. – По принцип в по-малкия град хората са по-религиозни. Тук в София е различно. По-голям град, но по-малко хора в църквите!”
За първи път два от най-загадъчните археологически обекти в Източните Родопи бяха подробно проучени от въздуха. Български археолози заснеха скалния комплекс Харман кая до село Биволяне и старинната крепост Асара край Татул с т.нар. лидар...
След Освобождението през 1878 г. страната ни започва да се развива с темпо, което да уплътни пропуснатото през петвековното отсъствие от историческата карта на света. Млади българи завършват престижни европейски университети и донасят наученото в..
След залез слънце (17 ч.) на 22 април започва Песах - един от трите най-големи празници за евреите. Като дата празникът е променлив и настъпва след 14-ия ден от пролетния месец нисан, започващ след пролетното равноденствие при появата на първия сърп..
За първи път два от най-загадъчните археологически обекти в Източните Родопи бяха подробно проучени от въздуха. Български археолози заснеха..