Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

София се нуждае от запазена марка, за да стане разпознаваема дестинация за културен туризъм

НДК е сърцето и душата на културния живот в столицата.
Снимка: Венета Николова

София би могла да се наложи като водеща дестинация за културен туризъм в Европа. Една от най-древните столици на Стария континент и сега посреща много туристи, които пристигат, за да се запознаят с красивите й църкви, богатите музеи, художествени галерии и бурен културен живот. Неотразимият чар на София като град с хилядолетна история и модерно настояще обаче засега остава в сянката на известните ни морски и планински курорти, които всяка година посрещат стотици хиляди гости от цял свят. За повечето от тях София е само междинна спирка на път към ласкавото ни Черноморие или зимните ски писти.

За разлика от повечето европейски столици за София няма ясна визия как да се развива като дестинация за културен туризъм. Работещите в бранша са на мнение, че е крайно време столицата ни да стане разпознаваема на световните туристически пазари като космополитен град с безброй възможности за отдих и забавления. А това може да стане само при наличието на едно по-добро управление, маркетинг и реклама. С други думи е наложително изготвянето на т. нар. бранд, или запазена марка на София – смятат експертите. Само така столицата ни ще може да се конкурира успешно с останалите културни градове на Европа. За целта с финансовата подкрепа на оперативна програма „Регионално развитие” столична община започна разработването на план за стратегия за развитието на културния туризъм в града. За съдействие бяха поканени и представители на австрийската консултантска фирма ATC Consulting. Чуждите експерти изготвиха анализ на предимствата и слабостите на София като туристическа дестинация. Според проучването столичният ни град има много лица. Тук всеки може да открие нещо за себе си, като се започне от древната история и се стигне до нощния живот, пулсиращ с ритмите на най-новите световни хитове. Най-емблематичните й туристически забележителности са Ротондата „Св. Георги Победоносец” от ІV век , великолепната катедрала „Александър Невски”, както и близката планина Витоша с чудесните възможности за ски –смятат чуждите експерт. Те препоръчват да се наблегне повече върху местната кухня, фолклора и уличните фестивали, които са неотменна част от културния облик на София.

„Всичко това, взето заедно, подобрява качеството на живот в един град, прави го по-цивилизован и културен – каза Валтер Черни от ATC Consulting. – Това важи с пълна сила за столицата ви, която се отличава със своята жизнена, вибрираща атмосфера. В София има много туристически маршрути, а някои от забележителностите на града са включени в списъка на ЮНЕСКО за световно културно-историческо наследство. Имате едно голямо предимство – планината е в непосредствена близост и е лесно достъпна за скиорите. Така че не се отказвайте и от амбициите си да станете домакин на зимните олимпийски игри. София може да привлече много гости със забързания ритъм на всекидневието си, с невероятната си кухня, с различните хепънинги на открито. Впрочем младежката култура и различните й прояви са особено атрактивни за по-младите пътешественици. Да не говорим, че градът предоставя чудесни възможности за шопинг, което е много важно.”

В същото време един от най-сериозните проблеми на София е лошата инфраструктура, единодушни са чуждите експерти. Става дума не само за разбитите улици, но и за липсата на указателни табели, на достатъчно паркинги за автобуси и информационни центрове за туристите. Освен това има какво да се желае и по отношение на външния вид на много от столичните сгради, които „плачат” за ремонт, въпреки че през последните години беше направено много в тази насока. Според австрийските консултанти от голямо значение е разработването на общи туристически продукти съвместно със съседните балкански държави. „Вие не сте сами! На София се гледа като на част от Балканския регион, който хората искат да опознаят по време на пътуването си.” – каза Валтер Черни. Рекламата и добрият маркетинг са решаващи за превръщането на града в европейска културна столица. В това отношение трябва да се наблегне и върху предимствата на интернет като най-бърз и лесен начин да се стигне до по-любознателните туристи, за които София е все още непозната дестинация за културен туризъм.

Снимки: Венета Николова

По публикацията работи: Венета Николова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Община Чепеларе посреща гостите си с нов туристически маршрут

През това лято гостите на община Чепеларе ще могат да разнообразят ваканцията си сред красивата природа на Родопите с още един планински маршрут. Става дума за новата туристическа пътека "Пещерната лаборатория, Старата граница, пещера Топчето, пилон..

публикувано на 08.06.24 в 10:30

Зелник, скроб, пълнозърнести пици и боза – кюстендилските села като атрактивни гастро дестинации

Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..

публикувано на 07.06.24 в 08:25

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05