Климатичните промени и икономическата криза поставиха на дневен ред в ЕС и България големи предизвикателства пред автомобилния сектор. Сред най-важните е намаляването на въглеродните емисии от транспорта чрез производство на еректромобили. Целта отговаря точно на духа на евростратегията за икономическо развитие през следващото десетилетие „Европа 2020” за умен и устойчив растеж. По думите на директора на „Икономическа политика” в Министерство на икономиката, енергетиката и транспорта Юлиан Николов, производството на еректромобили е ключов приоритет за България през 2011 г. „В ЕС се очаква много бърз ръст на произвежданите годишно еректромобили. От няколко десетки хиляди през 2011 г., когато се очаква някои водещи фирми да пуснат в масова продажба свои модели електромобили, до 300 хиляди през 2015 г. Общо в ЕС има 3 сценария за очаквания брой електромобили годишно през 2020 г., посочва Юлиан Николов.
„Дългосрочните прогнози до 2020 г. са доста впечатляващи – обяснява той. - Минималният сценарий е за 4 милиона, а максималният – за 12 милиона електромобили в ЕС, основно пътнически. В началото това може да бъде предимно в дейности като градски транспорт, таксиметрови и куриерски превози. ЕК и различните страни-членки имат много амбициозни програми за подпомагането на развитието на електромобилите. За тази цел ЕС е отделил 5 милиарда евро. От тях 4 милиарда заеми от Европейската инвестиционна банка и 1 милиард грантове за иновационни проекти, свързани с електромобилите. Водещите европейски страни също имат много сериозно финансиране. Франция, Германия и Великобритания например отделят стотици милиони евро за развитие на електромобилите и изграждането на инфраструктура за зареждането им.”
Според Николов революционната технология на електромобилите много скоро ще повлияе развитието на автотранспорта и автомобилостроенето в България. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма планира да проведе у нас още през януари 2011 г. международна конференция по темата с представители на ЕК и бизнеса в бранша. Какви възможности има България за производството на електромобили?
„България има сериозен опит, придобит с десетилетия в производството на електрокари и тези производствени линии могат да бъдат използвани до голяма степен за развитието на електромобили – казва Юлиан Николов. - България е също и голям производител на оборудване за производство и разпределение на електроенергия и това може много добре да се използва в производството на инсталации за зареждане на електромобили. Също така у нас имаме сравнително високи акцизи и данъци върху течните горива и може да се окаже много изгодно за обикновения потребител използването на електромобили. Освен това, стратегически погледнато, ние нямаме запаси от нефт и природен газ и шансът да пътуваме с ток, би ни дал много голяма енергийна независимост, още повече, че имаме сериозни енергогенериращи мощности като АЕЦ „Козлодуй”.”
В България има заявени 3 проекта за производство на електромобили към момента. Очаква се първите да се произведат до март-април 2011 г. Проектите ще се реализират в 3 града – Стара Загора и Пловдив в Южна България и в Ловеч в Северна България.
„По проекта в Стара Загора вече е избрана работна площадка – обяснява Николов. - Тя включва 42 хиляди кв.м. производствени площи, от тях 12 хиляди кв.м. са закрити. Намеренията на инвеститора са да произвежда 5 хиляди броя леки автомобили годишно. Вторият проект предвижда да се произвеждат маршрутки и автобуси със задвижване изцяло на ток. Този проект ще се реализира в Пловдив от един от водещите производители на електрокари и мотокари. Що се отнася до третия проект, вече се изграждат производствените мощности край Ловеч. Ще се произвеждат не само електромобили, но и стандартни автомобили с китайски технологии. Очакваме 2011 г. да е много важна за автомобилостроенето и по-конкретно за производството на електромобили в България.”
Според Юлиан Николов, за да се улесни навлизането на електромобили у нас, много важни преди всичко са усилията на ЕК за стандартизиране на оборудването за зареждането им. „Не може да има интерес от покупката на електромобили, ако няма зареждане за тях и местата за това не са достатъчно голям брой. Важно е също да се установят стандартите и за интероперативност между различните видове транспорт”, казва още Николов.
„Важно е и да се използват съществуващите възможности за финансиране по европрограми – добавя той. - На национално ниво също има възможност за финансиране на производството на електромобили или изграждането на инфраструктура за зареждането им. Например във фонд АЕЦ „Козлодуй” са предвидени над 100 милиона евро за енергийна ефективност и част от тях могат да се използват и за тази цел. Много важни са и възможностите за използване на обществените поръчки за навлизането на електромобилите тук, особено тези за иновативни продукти. Например, обществените поръчки за сметоизвозване могат да наложат една добра практика за ползване на камиони с електрозадвижване. Това важи и за градския транспорт. Таксиметрови превози и куриерски услуги също могат да станат огромен стимул за навлизането на електромобилите в България.”
Посолството на Франция и Френският институт в България, в партньорство с Френския полярен институт "Пол-Емил Виктор", Българския антарктически институт, Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Българската национална телевизия организират..
След отчитането на всички секционни протоколи избирателна активност напарламентарните избори от 27 октомври е 38,94%, съобщиха от Централната избирателна комисия (ЦИК). Числото може да се промени след повторното преброяване. При 100%..
Институтът по аграрна икономика организира на 29 и 30 октомври международна научна конференция на тема „Устойчиво земеделие и селските райони в контекста на климатичните промени“. Акценти във форума в софийския Хотел Експо ще са пазарната..
В Генералното консулство във Валенсия днес е постъпил сигнал за още един български гражданин, който е в неизвестност след наводненията, съобщи БНТ...
Кратки текстове на руски и немски език от сайта на Радио България, станаха част от урока за Деня на народните будители на ученици от 81 СУ "Виктор Юго"..
В събота , 2 ноември, минималните температури ще са между 5° и 10°, на места в низините и котловините между 1° и 4°, в София - около 4°. През деня..