Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Марин Върбанов – учителят и новаторът в изкуството на текстила

Една от творбите на Върбанов от изложбата в галерия “Академия” с негови работи
Снимка: Архив
През изминалите няколко месеца у нас беше организирана поредица от изложби, посветени на 50-годишнината на специалността “Текстил” в Националната художествена академия, и на нейния създател – проф. Марин Върбанов (1932-1989 г.) Преди десетилетия той постъпва в академията и скоро след това е изпратен да учи в Китай съгласно спогодба за обмен на студенти между двете страни. Там се жени за своя състудентка китайка и след дипломирането се завръща с нея в България. През годините Върбанов преподава в България, във Франция, в Австралия, Китай. Тук е сред любимите на студентите преподаватели – заради хоризонтите, които открива пред тях. “Мек, фин и деликатен човек” – така го описва Михаела Пъдева, днес секретар на секция “Текстил” в Съюза на българските художници. И казва още: „Най-ценните му уроци бяха в излъчването на личността му, което ти даваше усещане за това, че можеш и не бива да се чувстваш ученик или начинаещ. От самото начало той създаваше много приятелска атмосфера, без излишни интимности. В неговото ателие се тълпяха студенти от всички други специалности, приятели, колеги, с които си общувахме, докато работехме, без те да се чувстват натрапници или да се притесняват. Текстилна скулптура на Марин ВърбановТой самият беше приятел с всички. Разговори безкрайни, дълго след часовете или в почивните дни. Пътуваше и като се върнеше, разказваше много за Париж, за галерии, изложби и автори, нещо, което в ония времена изобщо не сме могли от другаде да получим. Не бяхме и сънували, че има такъв свят и такъв живот. И най-полезното беше точно това: да имаш смелост да експериментираш спокойно, да не се притесняваш от това, че може да не си успял. До такава степен, че той ни е държал ръцете, докато работим, за да ни внуши, че можем. Много ценно за нас беше и това, че още в първите месеци ни пусна в печатното ателие, без никакви усложнения и спазване на кой знае колко строги правила. Научи ни на много техники. Беше довел технолози от текстилни фабрики, беше уговорил академията да купи машини, за да можем да сме полезни и на индустрията. И да сме в същото време и автори. Това вече го няма. И по света има разделение на индустриални дизайнери и арт художници.”
Произведения на българските ученици на Върбанов, които се пазят в музейни колекции

Върбанов е и сред прочутите новатори в областта на арт текстила. През 70-те години започва експерименти, които никой друг у нас не прави по онова време. Излива например в калъп форми от сезал, споени със смола, прави обемни и стоящи в пространството текстилни пластики. Съчетава древни традиции с нова визия за приложението на текстила. Неслучайно много от работите му “звучат” космополитно и монументално. Докато работи в Париж, се връща и в България – например по време на дипломните защити на студентите. Едно от неговите завръщания съвпада с експозиция, в която родните художници имат възможност, без да бъдат журирани, да извадят по-свободните си работи.

„Марин единствено блестеше в тази изложба с една своя работа – спомня си изкуствоведът Красимир Илиев. – Тя представляваше стоманена релса, полирана в бяло и обвита в здрав, но и нежен копринен дебел шнур. И разкриваше невероятната разлика в класите: между това, което тукашните хора се опитваха да правят в посока на съвременното изкуство, извън клишетата на социалистическия реализъм, и Марин, който беше дете на света. Знаем, той се обучава в Китай, връща се тук, носейки със себе си част от китайската култура. Тук пък тръгва към старата българска родопска пластика: халището, тепаната козинява вълна. И прави неща, които са инспирирани от нашата традиция. После отива в Париж, работи в съвсем друга посока. Връща се отново в Китай, създава школа в град Ханджоу. Там преподава няколко години, но изключително ползотворно, радва се на признание и благодарност. Защото попада на едни съвършено жадни хора, които живеят все още в изолация по отношение на някои артистични новости в света. И им дава всичко, което знае като преподавател, и което като артист е успял да постигне. Учи ги на всякакви техники. В Ханджоу има една негова показна работа, която се пази като икона. В нея той демонстрира различни техники на тъкане, на връзване. Тя е сложена в рамка в ателието по текстил. Той обаче ги учи да не следват това, което се прави в Европа и в Америка, а да се върнат към китайските изобразителни традиции - например към изкуството на печата, на калиграфията, и оттам да черпят вдъхновение. И не случайно те правят пробив на биеналето в Лозана именно с модерно изкуство, но ориентирано към китайската древност.”
Творби на проф. Шъ Хуей, ученичка на Върбанов в Ханджоу

Трима от възпитаниците на Марин Върбанов са класирани за биеналето в Лозана, смятано за най-престижния световен форум на художествения текстил. Учениците му в Китай и днес са изключително признателни за това, което им е дал. Ателието му там сега е Институт за съвременен текстил “Върбанов”. През 2009 година те организират една забележителна експозиция в галерията на Китайската художествена академия в Ханджоу – “Марин Върбанов и китайският художествен авангард през 80-те”.

“Те са също артисти и големи индивидуалности, но бях поразен с какво внимание се отнасяха и към по-мащабните му работи, и към всяка една от неговите рисунки, към малките текстове и проекти – споделя Красимир Илиев впечатленията си от тази изложба. – Имаше например негови неща във формат А 4. От тях те бяха направили три огромни 12-метрови ивици с неговите проекти за Институт “Върбанов” и ги бяха спуснали от тавана.”

Приживе Върбанов мечтае да опъне гигантски текстилни форми над езерото в Ханджоу, но не успява. Отива си рано.
Работи на млади български автори в изложба, посветена на 50-годишнината на специалността “Текстил”


Снимки: Предоставени от Михаела Пъдева и Венета Павлова
По публикацията работи: Венета Павлова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Испания изпраща два самолета в помощ на борбата с пожарите

По Механизма за гражданска защита на ЕС Испания е заявила, че ще изпрати два самолета, всеки с вместимост около 6 тона в помощ за борбата с пожарите у нас. Вероятно летателните машини ще могат да се включат в гасенето още в утрешния ден, съобщи министърът..

публикувано на 19.07.24 в 16:39

Летище "София" не е засегнато от глобалния IT срив, но има отменени и забавени полети

Летище "София" не е засегнато от глобалния IT срив, който възпрепятства компании от цял свят, съобщиха за БТА от пресцентъра на столичния аеропорт.  От там уточниха, че дори да има отменени или закъснели полети, те ще бъдат заради други засегнати..

публикувано на 19.07.24 в 12:50

Общините Белоградчик и Княжевац провеждат традиционен пограничен събор

От 19-ти до 21-ви юли отварят българо-сръбската граница за международния събор на прохода "Кадъ Боаз". Организатори на най-големия международен събор на Балканите са община Белоградчик от България и община Княжевац от Сърбия, предава БТА. В смесената..

публикувано на 19.07.24 в 10:12