На около 70 километра в югозападна посока от София, до градчето Земен, се намира красив манастир. Зад тежките му порти се крие голям зелен двор, обкръжен от високи дървета. А в центъра на двора е изящна малка църква. Възрастта й е достойна за уважение – издигната е преди около хилядолетие, в ХІ век. В комплекса има отделна камбанария, както и дълга двуетажна сграда – копие на старото здание, в което някога са били монашеските килии. Имаме късмета да дойдем тук в понеделник преди обед. През уикенда е имало много туристи, сега се наслаждаме на спокойствие и птичи песни.
“Тук е една от най-старите църкви в България, които са достигнали до нас, без да са пострадали от разрушения или пожар” – с тези думи ни повежда към храма Камелия Стоянчева, екскурзовод в комплекса. Църквата, която е национален паметник на културата, носи името „Свети Йоан Богослов”. Първото й изографисване е било през ХІ век. Второто – през ХІV век. От него са останали великолепни сцени без аналог в нашето изкуство.
“Сред най-забележителните фрески е образът на Света Ана, единственият стенопис в храма, който е запазен от ХІ век – отбелязва Камелия Стоянчева. – Интересна е сцената с изковаването на гвоздеите за разпятието на Христос. Това е сюжет, който в България е изографисан единствено в нашата църква. Единият от ковачите в тази сцена всъщност е жена. Защо? Легенда гласи, че когато отишли при единия от ковачите да му кажат да направи гвоздеите за разпятието на Христос, той отказал под предлог, че го боли ръката и наистина ръката по-късно го заболява. Затова вместо него отишла съпругата му. Друг забележителен стенопис, който е изписан по нетрадиционен начин, е сцената „Причастие на апостолите”. Както е известно, Христос с едната ръка дава хляба на апостолите, с другата – виното. А тук неизвестният за нас и самобитен земенски майстор е нарисувал два пъти Исус и е разделил апостолите на две групи. Единият Христос дава на шестима от тях хляб, другият – виното на останалите шестима. Това са стенописи, които единствено тук могат да се видят.”
Уникална е и фреската с Успение Богородично, изобразена на западната страна на храма. “Самата сцена е много красива – пояснява Камелия Стоянчева. – В нея Христос държи над ложето на майка си малко същество, обвито в бяло – душата на Света Богородица.”
Още много стенописи с образи на светци, евангелски сцени и ктиторски портрети могат да се видят в църквата. Те разкриват таланта на средновековния художник, работил в нея. Впечатляващи са и старинният каменен олтар, и подът, в който свободно са комбинирани най-различни камъни.
“Няма човек, който да не изтръпне, когато му кажа, че стъпва на плочи, поставени преди 10 века – продължава екскурзоводката. - Толкова много поколения са минали по тях. Тези камъни са много разнородни – главно парчета мрамор, които се различават по форма, по цвят и размери. Когато в ХІ век се е изграждала църквата, местните жители са искали да участват поне с камък в строителството и по този начин да оставят нещо след себе си. И затова кой където каквото е намерил, това е донесъл. Има по-големи плочи, има малки камъчета, римска тухла тук-там поставена. Затова подът е толкова разнороден и пъстър. Каменният олтар също е запазен от самото създаване на църквата.”
Колкото до монашеската обител, тя няколко пъти е рухвала и след това отново е съграждана. Монаси в нея е имало до 1966 година. Новата сграда е завършена преди около две години. По план манастирът е изграден точно както е изглеждал преди. Комплексът е филиал на Националния исторически музей от 2003 г. “Обичам много работата си, защото тук идват хора от България и чужбина, които ценят историята и изкуството. И си отиват доволни – има какво да се види” – обобщава Камелия Стоянчева.
Снимки: Венета Павлова
Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..
Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..
Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..