Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Културна хроника

Най-новият филм на режисьора Людмил Тодоров – „Миграцията на паламуда” на дванадесети март направи своята фестивална премиера на шестнадесетия София Филм Фест. Лентата прави точен и в същото време хумористичен разказ на съвременната българска действителност. Сюжетът се върти около двама бащи и техните синoве, които се борят с нелекия селски живот. Начините им за оцеляване са парадоксални и много комични. Когато в края на филма те стигат точно там, откъдето са тръгнали, а именно – до никъде, вместо с униние, се изпълват с упование и сила, защото са заедно, защото се подкрепят и обичат. Героите ми твърдо вярват, че ще накарат паламуда, който не може да мигрира, да доплува от Черно море в река Янтра и това по някакъв начин отразява идеята и духа на целия филм, отбелязва режисьорът. Исках да разкажа за хората, които живеят извън големите градове и остават по-встрани от масовата психоза, обзела българите, и караща ги да се самоопределят като тъжни, нещастни, отчаяни, а медиите непрекъснато ни натрапват това – размишлява Людмил Тодоров. – Подобно схващане е невярно, защото е само част от истината за хората, които живеят в България в момента. Ежедневието на моите герои не е леко, но едновременно с това са запазили радостта и вкуса си към живота. И тази представа за нас самите би трябвало да се коригира по някакъв начин, защото ако продължаваме да говорим, че сме такива, наистина ще се превърнем в тези нещастници. Филмът зарежда зрителите с надежда и ведрост, показва, че българите все още сме запазили чувството си за хумор и жизнеността си... Заснет е почти изцяло под открито небе – по пътищата и селата край Габрово, градовете Царево и Поморие, магистралата София-Бургас. Зад камерата е един от най-добрите български оператори Рали Ралчев. „Миграцията на паламуда” се посвещава на незабравимия Велко Кънев, който прави последната си роля именно в тази екранна история.

                                            **************
На книжния пазар излезе новият роман на един от най-младите български писатели и режисьори Петър Денчев – „Тихото Слънце”. Това е вторият му роман след като през 2007 г. неговият ръкопис „Тъй, както мъж целува жена, която обича” спечели конкурса за нов български роман „Развитие” и беше отпечатан. През миналата 2011 година двадесет и шестгодишният автор издаде и сборник с разкази „Истории в минало време”, събрал сюжети от последните няколко години. През същата година прави и дебюта си като режисьор със спектакъла „Жената от миналото” от Роланд Шимелпфениг. Петър Денчев е роден в град Варна, където завършва езиковата гимназия „Фредерик Жолио Кюри”. През 2010 г. завършва режисура за драматичен театър в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”, където е работил по текстове на Гогол, Молиер, Ведекинд, Жьоне, В. Хауф, Брукнер . Неговият разказ „Малакоф, искам да остарея” е един от двата наградени на конкурса „Екстаз” на сп. Алтера (2006 г.). Има номинации и награди от различни поетични конкурси. Два пъти получава втора награда на Националния младежки поетичен конкурс „Веселин Ханчев” (Стара Загора, 2006 и 2010 г.). Неговите учебни представления „Смъртта и Дяволът”, „Схватки” и „Слугините” са участвали на различни театрални фестивали в Сърбия, България и Косово. „Тихото слънце” е роман експеримент, казва авторът, това е роман за един глас, който оцелява след физическата смърт на своя притежател. Книгата определено носи антиутопичен характер.

Затваряйки цяло едно общество в оковите на тишината и подчинението, тази книга търси мястото си сред доста респектиращ списък с романи, разказващи за случващото се в свят със строга организация и тежки правила. – казва създателят на сайта за книги и четене „Аз чета” Александър Кръстев – И въпреки че Петър Денчев отказва да причисли книгата към категорията „Антиутопии”, няма как да не направим връзка най-малкото с „1984” и „451 градуса по Фаренхайт”.

                                         ****************

© Снимка: www.dnevnik.bg

На девети март, в Софийската градска художествена галерия по повод сто и десет години от рождението на Васка Попова-Баларева (1902 – 1979 г.) бе открита изложба, която ще продължи до шести април 2012 г. Експозицията на художничката е част от инициативата на СГХГ да показва на своите посетители творчеството на български художници, които макар и намерили място в историята на българското изобразително изкуство остават далеч от светлините на прожекторите. Така и Васка Попова-Баларева е от тези художници, които избягват шумното присъствие в творческите среди в периода от тридесетте до седемдесетте години на миналия век. Родена е в град Русе и израства в семейството на генерал и майка-художник и музикант. Любовта към изкуството я отвежда в Художествената академия в София, а през 1929 година след конкурсен изпит е приета да специализира в Художествената академия в Рим където се запознава в детайли и с техниките за художествена обработка на кожа. След завръщането си в страната се налага като пионер в тази област. През 1933 г. се жени за генерал Христо Баларев, а в дома им чести гости са известни интелектуалци от онова време. Умира на трети август 1979 г. в София, извървяла своя житейски път като истински аристократ. В настоящата сбирка от нейни произведения са представени много и разнообразни като живописна техника портрети. Сред тях се открояват образите на тенора Стефан Македонски, композитора Любомир Пипков, художниците Кирил Петров и Рафаел Михайлов, писателката Елисавета Багряна – всички те, приятели на художничката. Подредени са и натюрморти, пейзажи, графики, както и различни нейни проекти от областта на приложните изкуства (художествена обработка на кожа). 

                                        ***************

Те са „ненужни”, но изпълнени със съдържание като „парцалчето от роклята на баба”, което „говори с нейния глас” или „парче от остаряла тениска”, напомнящо за „онова лято”. Тези сантиментални спомени са част от новата изложба с текстил „SECOND LIFE”, която представя изкуство от употребявани материали. Тя се открива на шестнадесети март в столичната галерия на ул. „Шипка” 6 и ще продължи до двадесет и девети март. Идеята на организаторите е да се покажат работи на високо ниво, създадени от употребяван текстил. Почти всики автори са работили понякога с такива материали и са наясно с изненадите, които крият те. Любопитните им послания са известни още от ХХ век, а през настоящия интересът на художниците към употребявания текстил се засилва и започват да се утвърждават все повече автори от голяма величина. А когато се разкрие и екологичната страна на въпроса с огромното производство на текстил и бързото му превръщане в ненужен материал, темата става още по-актуална. С настоящите творби авторите от експозицията изваждат от него карасотата, разказа, анекдота, драмата и споделят: Защото „ненужните” вече неща крият виц, история, спомени и дори драма – те говорят сами, ние само им даваме думата.

Редактор: Дарина Григорова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Кадър от „Идва есента“

Музиката е на фокус в Киномания – най-старата филмова панорама у нас

Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..

публикувано на 13.11.24 в 10:10

БНР пита: Кои са българските посланици на културата на 2024 г.?

Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..

публикувано на 11.11.24 в 20:05

Графити в Благоевград напомнят 20-годишната ни история в НАТО

Преди дни в Благоевград беше представен цветен графити-стенопис, създаден във връзка със 20-ата годишнина от членството на страната ни в НАТО. Стрийт-арт творбата може да се види на   ул. "Славянска" №65 и е реализирана с подкрепата на..

публикувано на 10.11.24 в 08:05