Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще промени ли България имиджа си на преобладаващо морска дестинация

Българският туризъм продължава да е със сезонен характер, свързан най-вече с летните ваканции в крайбрежните ни курорти.
Снимка: Венета Николова

България отдавна си е извоювала славата на красива и най-вече евтина дестинация за морски почивки. Безспорен факт е, че въпреки кризата и изтънелия джоб на българи и европейци, и сякаш напук на тревожните прогнози в началото на всеки летен сезон, морските ни курорти продължават да се пълнят с летовници, а туризмът ни да бележи постоянен ръст, на който могат да завидят някои от най-развитите туристически дестинации в региона.

Запазените традиции и автентичният ни фолклор са неотменна част от туристическата мозайка на България.

Проблемът обаче е, че в сянката на шумно рекламираните ни ол инклузив пакети за морски ваканции на изгодни цени, остават истинските туристически ценности на България. А това са красивата и на места все още дива природа, запазените традиции и изключително колоритният ни фолклор, хилядолетната история, завещала ни уникални паметници и артефакти… С една дума, цялото това богатство, което се разминава с примамките на масовия туризъм, остава тера инкогнита за средностатистическия чуждестранен гост, дошъл у нас, за да събира слънчев загар на морския бряг, да кара ски в евтините ни планински курорти или да участва в организираните нощни алкохолни турове в местните заведения срещу няколко евро. Но има и такива, които пристигат в България с определена цел, като например да обогатят културата си, да опознаят местните традиции, да се наслаждават на запазената природа, да обходят старинните ни манастири или тракийски гробници. Добрата новина е, че броят на тези по-любознателни и интелигентни гости, които не щадят време, а и средства, за да се докоснат до една друга, малко позната култура, расте с всяка изминала година!

Все повече чуждестранни туристи пристигат у нас, за да наблюдават птици и редки животински видове.

Според зам.-министъра на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов страната ни става все по-разпознаваема на международната туристическа карта, а чужденците идват все по-информирани, за да прекарат у нас своята ваканция. Тази тенденция донякъде се дължи на повишения интерес към страната ни след присъединяването й в ЕС. Но не само. Принос има и масираната задгранична рекламна кампания, предприета от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, която вече втора поредна година върви по някои от най-гледаните паневропейски телевизионни канали, като Euro News, National Geographic и пр. В излъчваните по тези телевизии рекламни клипове България се популяризира като привлекателна дестинация за културен, екологичен, спа и селски туризъм със своя специфичен колорит, съчетаващ традиция и модерност. Идеята е да се преодолее сезонният характер на българския туризъм, свързан най-вече с летните ваканции в крайбрежните ни курорти, като се насърчават пътуванията във вътрешността на страната и през останалите сезони.

Селският туризъм – един от начините да опознаеш истинското лице на България!
В маршрутите на по-любознателните гости се вписват и старинните ни църкви във вътрешността на страната.

От превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация ще спечели не само имиджът ни на привлекателно място за отдих, но и местният бизнес. При това не става дума само за хотелиерите, които в момента разчитат най-вече на летния сезон, за да понапълнят пустеещата през останалото време на годината леглова база. Българските общини, особено тези във вътрешността на страната, също са заинтересовани да развиват целогодишен туризъм на своята територия. В това отношение местните администрации проявяват сериозна активност и на много места с финансовата подкрепа на ОП „Регионално развитие” вече успешно се реализират интересни проекти, свързани с екологичния или културния туризъм. Изграждането на екопътеки, ремонтирането на културни паметници и подобряването на достъпа до тях, откриването на информационни центрове, изготвянето на специализирани маршрути, обучение на местни хотелиери…

България е буквално осеяна със следи от древността и Средновековието, които са част от световното културно наследство.

Всичко е въпрос на предприемчивост, добра организация, малко въображение, но и умение да изготвиш и да защитиш добър проект, който да е в полза както на гостите, така и на местната общност. За жалост, все още цели региони, които иначе има какво да предложат на любознателния турист, изостават от тази тенденция. Сред тях е Северозападна България – един от най-бедните райони на Европа. Този живописен кът е буквално осеян с природни забележителности и културни-паметници от различни епохи, които обаче поради ред причини тънат в забвение, далеч от добре утъпканите туристически пътеки. Според наблюдатели България разполага с огромен туристически потенциал. Но той е свързан най-вече с предлагането на един по-качествен продукт, насочен към по-взискателната, интелигентна и платежоспособна клиентела и не трябва да се свежда единствено до атракциите на масовия туризъм. За жалост, именно те продължават да определят имиджа ни на преобладаващо морска дестинация, чието основно предимство са ниските цени. Актуалните световни тенденции, свързани с все по-нестандартните ваканции в търсене на нови, екзотични преживявания, обаче са на път за изместят фокуса на вниманието на туристите към невероятното многообразие на нашата малка, облагодетелствана от природата и географското си разположение страна.

Снимки: Венета Николова
По публикацията работи: Венета Николова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Басейн, джакузи и батут за детето – българинът вече иска лукс и екстри за лятната почивка

И тази година сезонът на Черноморието ни ще започне в началото на юли месец, а пикът ще е през август. Затова пък юни се очертава като слаб месец за почивки у нас. Може би защото все повече сънародници предпочитат в началото на лятото да..

публикувано на 20.06.24 в 10:30

Музеят на мозайките в Девня с Ден на отворените врати по повод своя годишнина

В Деня на отворените врати – 15 юни, за пръв път пред посетителите на Музея на мозайките в Девня ще бъдат представени и реставрираните находки, открити през 2023 година. Става въпрос за глинени съдове и лампи, изработени в стила на майсторите от..

публикувано на 15.06.24 в 08:15

Фестивал на цацата дава старт на летния сезон в Кранево

Любимият на малки и големи Фестивал на цацата поставя началото на морските приключения в курортното селце Кранево! Атрактивна програма, много музика, танци, игри и богата кулинарна селекция очакват гостите край северния ни черноморски бряг от 14..

публикувано на 14.06.24 в 11:10