Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Месенето на хляб – една възродена българска традиция

Снимка: БГНЕС

Приготвянето на хляб е една от най-старите практики на съвременната човешка цивилизация. В началото човекът е консумирал каши от цели или натрошени зърна и грубо замесени пресни питки от раздробени зърна. Археолозите са открили каменни ръчни мелници – хромели, от около 6000 г. пр. Хр., с които се е мляло зърното. Около 5000 години пр.н.е. в Египет и Вавилон започва приготвянето на изпечен бухнал хляб от „узряло” тесто. Бухването се получило случайно, при ферментация – забравеното тесто станало кисело и се образувал т.нар. кисел квас. По-късно приготвянето на бухнал хляб се разпространява в Европа. Като ферментиращо вещество се използвал ферментирал сок от грозде или воден извлек от диворастящ хмел.

Хлябът присъства в целия жизнен път на човека: в радост и скръб, от раждането до смъртта, в делник и празник. Според технологията на приготвянето той бива с квас и без квас. Сведения за хляба по нашите земи намираме в пътеписите на чужденци от ХVІ-ХІХ в. Те съобщават за бързо приготвен безквасен хляб, пита или погача. Този хляб се приготвял малко преди хранене, замесвал се с вода и брашно, изпичал се върху гореща пепел или на жар между две керемиди, или пък в огнище, покрито с жар. Хлябът без квас, наричан пресен, се меси от пшенично, ръжено или царевично брашно, вода и сол. Пече се върху жарава, пепел или в подница – плитък глинен съд с похлупак (връшник). Този хляб не се реже, а се чупи.

© Снимка: БГНЕС

От сведенията на пътешествениците се вижда, че българите са познавали и кваса, защото приготвяли хляб „квасник”. Според исторически документи в края на XIX век хлябът с квас има по-голямо място в народната култура. Той изисква повече време и по-голямо умение. Пресният хляб също не загубва своето място в бита: той се меси след като предишният свърши или когато неочаквано дойде гост, а също така и в някои определени обреди. В народните представи хлябът е душа. Затова и топлият хляб се нарича „душица”. Не се реже или боде, за да „не се мушат душите”. Това вярване е намерило място в обичаите при погребение. Веднага след като почине човек, се меси пита „пътнина”, с която изпращат покойника на оня свят, и казват: „да му е пътнина на душата”. Когато се роди дете, се меси прясна пита за покровителката на родилките Св. Богородица. Наричат я „Богородична” пита, „бърза” пита. С тази пита посрещат новият човек. Питата пък, която се меси на Бъдни вечер в чест на Богородица, осъществява връзката със света на прадедите. Безквасен хляб пък се прави за здраве и за омилостивяване на митичните същества. Против болести като чума, шарка, винаги се меси прясна пита, която се маже с мед и се раздава „за здраве” на празника на св. Харалампи и на св. Варвара. Прясна пита се приготвя и за здравето на добитъка на Власовден, в деня на св. Спиридон и на св. Модест. При епидемии и срещу вампири се оставя топъл хляб в торбичка в чуждо село и се вярва, че така се извежда от селището болестта или демонът. Безквасен хляб се оставя и в чест на орисниците, които идват да определят съдбата на новороденото. Сватбата също започва със замесването на квас за сватбените хлябове в двата дома на младоженците. Брашното се пресява през три сита от три моми. Замесването се извършва от зълва и девер. Водата е мълчана (донесена в пълно мълчание) и ненапита. Добавя се квас, взет от три добри семейства. При сватбените обреди безквасен хляб се меси при обичая засевки, с който се поставя началото на сватбата, при посрещане на невестата, при първата брачна нощ на младоженците и след нея. Хлябът с квас пък се приготвя за кума и за сватовете. Пресен хляб се меси и при първа оран, за нова къща, за Нова година.

Всекидневният хляб се меси от ръжено брашно, от пшеница или от смесено брашно от ръж, пшеница и царевица. Обредният хляб е само от чисто пшенично брашно. Според народните вярвания, ако тестото не втаса – има направена магия. Затова срещу деня на месенето и на самия ден се спазват редица забрани, не са разрешени и полови контакти. Качеството на хляба се определя от кваса. Оттам идва и израза: „Такава му е закваската”. За появата на кваса у нас има данни още от ХV-ХVІ в., но вероятно е бил познат по-рано. Най-старият начин за получаването му е като се замеси брашно, вода и сол до гъста каша и се оставя да втаса в гърне. След месенето се оставя тесто, което се прави на питка, покрива се с брашно и се използва като квас за следващото месене.

© Снимка: БГНЕС

Особено хубав е хлябът, приготвен от счукан и попарен нахут, наричан сладък квас, сладник, слънчев хляб. Приготвеният квас се пази в съдове от глина или дърво. Омесеното тесто се завива с месал и остава да втаса. Хлябът се пече в подница, пещ или фурна. Пещта навлиза в бита на българина в края на XIX – нач. на XX в. Квасът е символ на благополучие. Вярва се, че ако някой го открадне, нещастие ще сполети дома. Затова съществуват много забрани: квас в неделя не се докосва, не се дава в заем след залез, не се взема от къща с болен от шарка, с току-що родило се дете или доведена булка. Не е хубаво квасът да преспи в къща с мъртвец. Обредното приготвяне на нов или млад квас се прави около Игнажден, Коледа и Нова година, както и около Великден и Гергьовден. На Велики четвъртък малките моми за пръв път замесват нов квас, от който се приготвят великденските хлябове. Рано на Гергьовден стара жена или вдовица събира роса от житните класове и с нея замесва брашното. Квасът носи белезите на живо същество: той расте, остарява, затова трябва да се подмлади, т.е. поднови.

В наши дни традицията за домашно приготвяне на хляб отново навлиза в бита на българина. През 2009 г. в Габрово е създадена хлебна къща „Св. Христофор”, която организира мрежа от такива къщи и училище за месене на хляб. Млади хора се събират да месят хляб и в апартаменти, като част от тази мрежа. Хлябът се меси с квас, както в стари времена. Той е уникален по вкус и външен вид. Накрая върху хляба се слага печат – просфора, както са правили едно време бабите ни. Печатът е от дърво във форма на кръст, със специално изписани неща върху него. Така хлябът е благословен. В хлебната къща се събират най-различни хора, от най-различни възрасти, месят заедно хляб и го пекат в стара пещ. В София младите почитатели на домашно приготвен хляб се събират всяка седмица в хлебен център към църквата „Св. Седмочисленици”. Наричат сбирките си вечери на хляба и словото.

По публикацията работи: доц. д-р Валентина Динева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Фолклорният фестивал "Мир на Балканите" събира различни етноси в Дупница

23-ият Югозападен международен фолклорен фестивал "Мир на Балканите" събира от 30 май до 2 юни в гр. Дупница танцови състави от цяла България. Според регламента на събитието, което не е с конкурсен характер, участниците ще изпълняват танците си с..

публикувано на 30.04.24 в 05:05
Снимка: Facebook /Фолклорна танцова група „Дилмана“

Най-голямото българско хоро ще се извие през май в Копенхаген

След по-малко от месец - на 26 май, от 11:00 часа в столицата на Дания ще се проведе 10-ото юбилейно издание на "Най-голямото хоро". Събитието се организира от танцовата фолклорна група "Дилмана".  Инициативта в Копенхаген за поредна година ще е..

публикувано на 28.04.24 в 11:10

Деца изписват яйца в работилница на Националния етнографски музей

Работилница за писани яйца отваря днес в градинката зад бившия Княжески дворец, съобщиха от Националния етнографски музей към БАН, които са организатори заедно със Столичната община. По време на събитието специалисти от музея ще покажат традиционна..

публикувано на 28.04.24 в 06:30