Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

София – древен град с несъмнен принос в културната история на Европа

Статуя на София – покровителка на града
Снимка: БГНЕС
17 септември, празник на Св. София и нейните дъщери мъченици Вяра, Надежда и Любов, се отбелязва и като ден на българската столица София. Смята се, че името на града идва от църквата „Св. София”. Теологическото му значение е „Премъдрост Божия”. Църквата е построена върху останките на древни храмове от първите векове на новата ера.

София е едно от най-старите населени места на континента.

Млада столица, обявена за такава през 1879 г., София е един от най-древните градове на контината със свой, все още не толкова известен принос в културната му история. Малко известно е например, че София е едно от най-старите населени места на континента.

За знаковите за Европа събития в миналото на София зам.-кмета на града Тодор Чобанов, археолог по образование, казва:

Тук имаме поселищен живот в VII-VI хилядолетие преди Христа, когато много от другите столици на Европа още не са съществували като населени места. От тук, през тези земи навлиза в Европа т.нар. неолитна революция, първият уседнал живот, със земеделие, с религия, с всички тези елементи на цивилизацията, които формират основите на европейското културно пространство.

Кръстопътното разположение на града между Изтока и Запада му отрежда важна роля в античността.

По това време градът се нарича Сердика, по името на населяващото го тракийско племе серди. Той е последователно столица на няколко римски провинции – крайречна Дакия и провинция Тракия, а по-късно и на диоцеза Дакия. Тук е центърът на най-важния път, свързващ централна Европа с Изтока, т.нар. диагонален път, по който римските легиони маршируват, отивайки да воюват с враговете на Римската империя на Изток. И това прави Сердика изключително важна за римското пространство. Не случайно градът е обгрижван от императори като Марк Аврелий, Юстиниан Велики…

Сердика става арена на знакови събития за развитието на християнството в Европа и света.

През III и IV в., време на големи промени и колизии в римското общество, градът е арена на някои от най-важните събития, свързани с утвърждаване на христянството на Стария континент. Сердика е един от най-ранните негови центрове. Има различни податки за това, че християнската община в Сердика се е появила още в I век, казва нашият събеседник. И подчертава, че най-големият разцвет и влияние Сердика преживява при император Константин Велики и неговия непосредствен предшественик Галерий. Галерий е впрочем роден в Сердика. Тук той издава документ, с който променя културната история на континента, а защо не и на света. Това е прочутият Средикийски едикт, който разрешава на християните да практикуват свободно своята религия, дотогава забранявана и преследвана от римските императори. Този едикт на толерантността звучи и днес доста модерно.

© Снимка: bg.wikipedia.org

Антична Сердика – Ротондата „Св. Георги” и останки от резиденцията на император Константин I Велики от IV век
Най-голям възход полисът бележи при Константин Велики, чиято майка Елена е родом от близкия град Ниш. Константин често пребивава в Сердика, която много харесва и обича. Записано е, че той обичал да казва „Сердика е моят Рим”. Най- вероятно е построил тук не един, а няколко двореца и е оставил много значими градежи от късната античност, които сега постепенно ще разкриваме при нашите археологически разкопки. Разцветът продължава и при Юстиниан Велики, когато е построена внушителната базилика „Света София”, дала името на града. След това настъпват смутните времена на Великите преселения на народите и идва залезът на Сердика.

© Снимка: архив

Църквата „Св. София” – вечният символ на българската столица
Градът възкръсва за нов живот едва с появата на българския владетел Хан Крум, превзел селището през 809 г. Той дава средновековното име на София – Средец, заради разположението му в средата на българското землище. По-късно, след превземането на българското царство от Византия, градът отново сменя името си – Триадица. Кръстопътното му положение изиграва лоша шега през XI-XIII век, когато става арена на кръстоносните походи. Софийското поле е впрочем доста обезлюдено още преди това, по време на дългите войни на българския цар Самуил срещу Византия (Х-ХІ век).

През Късното средновековие градът за втори път възкръсва от пепелта.

© Снимка: архив

Боянската църква
През Второто българско царство тук пребивава може би вторият по важност човек в българската държава – севастократор Калоян, чиято лична резиденция е близката Бояна. В Боянската цръква, влязла в списка на световното културно наследство на ЮНЕСКО, виждаме ярък пример за това, че българското средновековно изкуство процъфтява в т.нар. Софийска света гора, обръч от манастири около София, който се разраства през XIII-XIV век. Стенописите в Боянската църква са несъмнен шедьовър, предвестник на западния Ренесанс, допълва Тодор Чобанов.

През османския период (края на XIV-XIX век) София престава да бъде важно средище, каквото е била векове наред, за да възкръсне за трети път след Освобождението, когато година по-късно е избрана за столица на България.
По публикацията работи: Мария Димитрова-Пишо


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Селище на куманите откриха край крепостта Ряховец в Горна Оряховица

Селище на куманите откриха това лято археолози от Историческия музей в Горна Оряховица при проучванията на средновековен некропол, източно от тракийската крепост Ряховец, предаде кореспондентката на БНР Здравка Маслянкова. Археологическият обект е..

публикувано на 21.07.24 в 11:01
Прокламация за началото на въстанието във Втори Битолски революционен окръг, не е нужно да се коментира на какъв език е написана. Македонският още не е бил дефиниран през 1903 г.

Преди 121 години в Македония избухва Илинденско – Преображенското въстание

На 20 юли (по Юлиански календар) 1903 г. македонските българи грабват оръжие, за да поправят една историческа неправда, причинена от Берлинския конгрес през 1878 г. Разпокъсването на българското етническо землище след Руско-турската освободителна война..

публикувано на 20.07.24 в 15:43

Свети пророк Илия – Божият избраник

На 20 юли, в разгара на най-горещите дни, православната ни църква чества паметта на старозаветния пророк Илия. За почитта на народа ни към Божия угодник свидетелстват множеството православни храмове на негово име, където от незапомнени времена се..

публикувано на 20.07.24 в 06:05