© Снимка: архив
Когато чете новините за политическите събития у нас, човек остава с впечатление, че всичко останало в страната ни е в застой. Вероятно е така в много области, но културният живот в България сякаш е „имунизиран” срещу кризите. Може би защото винаги е имало хора, които успяват да отстояват своята творческа и професионална позиция. Независимо от всички политически, икономически и социални катаклизми, изпъстрили историята ни. Без съмнение, Артин Потурлян е сред тези личности. Композитор, дългогодишен преподавател в Националната музикална академия „Панчо Владигеров”, човек с огромни хоризонти и богата култура. Преди дни, в чест на неговата 70-а годишнина, НМА организира концерт. Произведения от всички творчески периоди на проф. Потурлян бяха представени от известни музиканти – проф. Александър Илчев (цигулка), проф. Лидия Ошавкова (флейта), сопраното Росица Панайотова, пианистите Диана Рахнева, Галина Апостолова и др. В четири от пиесите чухме Анаида Акопян – клавирен педагог и изпълнител, съпруга на композитора.
Завършил НМА със специалност музикална педагогика. Учи композиция при проф. Пенчо Стоянов и при проф. Панчо Владигеров (факултативно). Получава ценни съвети и напътствия от проф. Лазар Николов. Продължава образованието си в Ереванската консерватория „Комитас” при проф. Лазар Сарян. От 1990 преподава полифония в НМА. Автор е на опера, оркестрови творби, пиеси за различни камерни състави, произведения за пиано, вокални опуси.
„Всеки звук носи информация за интимната, вътрешната същност на източника си. Вид енергия, която се приема и действа директно върху чувствителния към звука слушател. Звуковата материя може да бъде организирана по различни начини, но за мен е важно конкретната й организация и природата на всеки звук да са съзвучни с търсеното послание” – казва проф. Потурлян. Неговата особена чувствителност към различните тембри, както и свободното преливане на съвременни и класически композиторски техники, със сигурност са най-характерните черти на авторския му стил. Откриваме ги в пиесата за соло цигулка „Песента на чепеларския петел” (във великолепното изпълнение на Гергана Илчева), в „Четири духовни песнопения” за орган, вдъхновено пресъздадени от известния органист Велин Илиев. В програмата бяха включени още: „Епитафия“ в памет на композитора Лазар Николов (камерна творба, поверена на трио „Арденца”), „С Дебюси в лабиринта на времето”, (изпълнението е на Лидия Ошавкова – флейта и Анаида Акопян – пиано), песни по текст на Радой Ралин, клавирни пиеси и др.
2024-а беше повече от успешна година за Б.Т.Р. – една от най-значимите български рок групи отбеляза своята 30-а годишнина с национално юбилейно турне, финал на което поставиха два последователни концерта в Зала 1 на НДК, и с европейско турне. Новата..
Канадският контратенор Никълъс Бърнс ще изнесе рецитал барокова музика в съпровод на Камерен оркестър. Музикалното събитие ще се проведе в Камерната зала на Софийската опера на 6 февруари. Ще прозвучат арии и инструментални пиеси от Йохан..
Любо Киров започва творческата си 2025-а с нова песен - "Пак с теб" , посветена на любовта и общия път на две близки души. "Пак с теб" е пореден сингъл от албума на изпълнителя "Ново сърце", който още с появата си през юни 2024 г. се превърна в едно от..
Валерия Стоянова още е ученичка в Националното музикално училище в София, но въпреки крехката си възраст вече има солиден сценичен опит до именити..
След поредица от баладични песни, Папи Ханс представя "Работяга" – един изненадващ трак в албума му "Цветовете на тъгата". Звученето и ритъмът са..
Бургаската публика ще може да се наслади на концерт на Vienna Strauss Philharmonie Orchestra в Културен дом НХК. Музикалното събитие е днес от 19.00 часа,..