Европа изглежда свали розовите очила и погледна истината в очите. Песимизмът от слабия растеж и намалялата конкурентоспособност на европейската икономика бяха заменени с нов стимул за излизане от продължаващата шеста година криза.
Новата магическа дума за ЕС се нарича реиндустриализация. Тя породи нов оптимизъм за решаване на проблемите – както в Брюксел, така и в София. Дали това ще бъде успешна стратегия за справяне с жестоката конкуренция на световните пазари или ще остане поредният опит за догонване на „бягащите в бързата писта”.
Една от популярните песни у нас преди време бе: „Как ще ги стигнем американците…” Шегувахме се, но шегата излезе истина. Защото Европа вече губи позиции спрямо бързоразвиващите се и модерни икономики. Брюксел хем разработва стратегии за повишаване на конкурентоспособността, хем поставя редица бариери пред бизнеса. А парите се движат по пътя на най-малкото съпротивление. Те просто напускат Стария континент и отиват там, където ги „ухажват” – т. е. където има добра бизнес среда. Затова в Брюксел се заговори за реиндустриализация – нещо като панацея за връщане на производствената мощ на Европа.
Какво се крие в магическата дума реиндустриализация?
„Една от целите е преодоляване на негативната тенденция, част от производителите в Европа да изнасят своето производство в други страни – казва в интервю за Радио България Камен Колев, заместник-председател на Българската стопанска камара.